Hur pass rutinerad bör man vara för att köpa egen häst?

A

AnnaLovisa

Jag är intresserad av folks tankar om hur pass rutinerad man bör vara för att kunna klara av en egen häst? Jag har fast jobb med bra lön så den ekonomiska biten är inga problem. Jag red i många år under min uppväxt, har haft ett långt uppehåll och började om för ca ett år sedan. Är medryttare nu och det fungerar bra. Det jag är mest bekymrad över är allt som rör hästen förutom ridningen, dvs sjukdomar, fodring och allt sådant. Vad tycker ni? Bör man veta och kunna allt innan man köper sin första häst? Jag vill ju inte riskera att man inte kommer att ta hand om sin häst på bästa sätt för att man kanske är för okunnig! Och vad för slags häst bör man satsa på som förstahäst?
Tacksam för åsikter!!

Sv: Hur pass rutinerad bör man vara för att köpa egen häst?

Man behöver inte kunna allt innan man skaffar egen häst. Man lär sig under tiden. Men det är alltid bra att ha någon duktig i närheten som man kan fråga om det är nåt man behöver hjälp med osv.

Jag hade min första sommarhäst när jag var 14 år och då kunde jag inte speciellt mycket, kunde knappt rida. Men jag hade många duktiga runt omkring som hjälpte mig så det gick jättebra och jag lärde mig massor, och framförallt, det var kul:)

Vad det är för häst man kan börja med beror på hur pass duktig du är. Men en äldre läromästare är alltid bra att börja med, en som är lugn och trygg, som lär dig.

En sak som är viktig tycker jag är att ha insikt om sina begränsningar. Något som du redan har eftersom du frågar här. :) Och känner man sina begränsningar så är det ju lättare att förkovra sig än för dom som tror sig veta det mesta men inte vet ett dyft. ;) Hitta någon person i din närhet som du har förtroende för och kan hjälpa dig att fylla igen luckor som du upplever att du har. Man får akta sig så att man inte får för många rådgivare och inte kan sålla, då blir det jobbigt både för dig och din häst.

Du har ju som jag kan förstå hyfsad hästvana, det är ju inte så att du ridit ett år på ridskola och sedan köper häst. Så du har ju en bra grund att stå på! :) Får du sedan hjälp av en person med bra hästkunnande och erfarenhet samt bra hästlitteratur så kommer du att lyckas jättefint som hästägare. Och som sagts tidigare, leta en läromästare som fyller dina önskningar på hur din häst ska vara som individ och utb.nivå.

Lycka till, Kicki :)

Man behöver vekrligen inte veta allt, däremot ska man se till att ha kunniga personer som man litar på som man kan fråga :idea:

Vad man ska ha för häst beror helt på vad man har tänkt sig.
Vill du ut och tävla? Ha en bästa kompis att mysa i skogen med? Eller en äldre välutbildad sak att lära dig av? En yngre häst du kan utbilda själv och "växa ihop" med? Eller ngt helt annat?
Det kan bara du svara på. Huvudsaken är att man gillar hästen, och att den är som man vill tempramentsmässigt.

Det jag tycker är viktigast är att man har vant folk runt omkring sig, så man kan få hjälp om det skulle vara något. Då är det mest det grundläggande man behöver kunna.
Ska man ha hästen i eget stall, eller liknande bör man vara mer kunnig, eftersom man då måste kunna se om det är något som är fel, och lösa det på "rätt" sätt.
Man lär sig med tiden!

Vilken häst man väljer beror nog helt och håller på hur man själv rider, och vad man vill få ut av ridningen.
"Alla" säger ju att första hästen ska vara en läromästare och lugn osv, men det beror ju helt på hur pass mycket du kan själv.
Om du är medryttare nu så antar jag att du rider mycket själv, både i skogen och på bana så då har ju du känt på hur det är, och vet vad du klarar av. Har man enbart ridit på ridskola (i grupp) är det mycket svårare att veta hur en ensam häst fungerar.

Det viktigaste är ju att du trivs med hästen och känner att du klarar av den!

Lycka till.

Vilken häst man väljer beror nog helt och håller på hur man själv rider, och vad man vill få ut av ridningen.
"Alla" säger ju att första hästen ska vara en läromästare och lugn osv, men det beror ju helt på hur pass mycket du kan själv.

Lycka till.

haha, min första häst var absolut ingen läromästare, snarare en ohanterad ettåring. håller med dej.

Man behöver inte kunna allt men som alla andra som svarat tycker jag att det är viktigt att man har någon som man kan fråga om foder och skador och allt annat som är omkring ridning. Jag skulle köpa en inriden häst ca 8-12 år som var välhanterad. Sen kan man ju alltid få råd av den man köper hästen av med tex foder till just den hästen osv.

Jag är intresserad av folks tankar om hur pass rutinerad man bör vara för att kunna klara av en egen häst? Jag har fast jobb med bra lön så den ekonomiska biten är inga problem. Jag red i många år under min uppväxt, har haft ett långt uppehåll och började om för ca ett år sedan. Är medryttare nu och det fungerar bra. Det jag är mest bekymrad över är allt som rör hästen förutom ridningen, dvs sjukdomar, fodring och allt sådant. Vad tycker ni? Bör man veta och kunna allt innan man köper sin första häst? Jag vill ju inte riskera att man inte kommer att ta hand om sin häst på bästa sätt för att man kanske är för okunnig! Och vad för slags häst bör man satsa på som förstahäst?
Tacksam för åsikter!!

Alla kan inte veta allt om hästar, så fullärd behöver du ju inte vara, du lär dig ju med tiden, de viktigaste grundkunskaperna som den dagliga skötseln av häst och stall såsom borsta och mocka är ju bra att kunna.
Man lär sig med tiden vilka foder och annat som man skall använda, finns många böcker att läsa och söka på nätet är ibland en bra kunskapskälla.

När det gäller val av häst så beror det ju på hur duktig du är och hur mycket tid du vill lägga ner, du får ju räkna med att vara i stallet en gång om dagen iallafall, köper du ung eller outbildad häst får man lägga ner ganska mycket tid för att allt skall bli bra.
Det känner du själv.
Fråga folk i din närhet som du litar på, om råd, många kommer ge dig sina råd, lär dig att sila vad som sägs och bilda dig egna erfarenheter.
Sunt förnuft kommer man långt med! :)

Ställ hästen i ett stall med kunnigt folk så att du alltid har nån att fråga om råd.

Du behöver inte kunna allt, det är viljan att lära sig som är viktig.

:smirk:

Självklart bör man läsa på en del innan. Men jag tror inte det är någon katastrof att skaffa häst "för tidigt" så länge man är objektiv nog att inse t ex att "den här hästen är för svårt för mig" innan det går helt överstyr, och att man ber om hjälp när man är osäker på något. Det svåra är väl att veta vad man inte vet, t ex så gjorde jag missen att ge alldeles för lite hö pga att det var löshö och jag var van vid buntat hö sen innan men då fick jag en rejäl tillsägelse av stallägaren, vilket var bra! :p Bara en sån sak som - passar sadeln eller ej? Kan det finnas femtielva olika åsikter om och det är ändå en för hästen ganska viktig detalj. Då gäller det att sålla information och själv ta reda på hur det verkligen ligger till.

Med risk för att låta negativ så sägs det att varje hästägare i snitt förbrukar 3 hästar innan man lär sig. Dvs att man rider sönder eller på annat sätt "förbrukar" i snitt 3 hästar i förtid pga okunskap. Å ena sidan betyder ju det att alla måste lära sig någon gång. Å andra sidan säger det mycket om hur vanligt det är att vi hästägare gör missar, vet man med sig att det är mycket man inte kan så skulle jag börja med att skaffa en foderhäst på prov för att se hur mycket det finns kvar att lära innan man köper en egen häst som man inte kan lämna tillbaka.

Är man villig att lära sig, lär av sina misstag och inte lyssnar på första bästa person utan hör efter med flera kunniga, så behöver man inte kunna så mycket alls om hästar innan man skaffar en.
Allt handlar om hur väl man utvecklas.

Jag tycker det viktigaste är att man är öppen och intresserad att lära sig hela tiden. Man behöver inte kunna "allt" från början. Det jag tycker man ska ha är vana att hantera hästar från marken och veta lite om hur hästar fungerar som djur (flock/flyktdjur). Ridningen är ju alltid en träningssak oavsett vilken nivå man är på! :bump:

Det viktigaste tycker jag är att man är så pass kunnig att man kan se när något är fel med hästen. Man behöver inte ha kunskapen att själv kunna lösa problemet men man ska veta när man måste söka hjälp. Jag tycker också att det är viktigt att man är ödmjuk nog att inse sina egna begränsningar och våga be om hjälp.

Jag tycker att det är hemskt att se alla ponnyungar på lokala tävlingar som inte kan sadla hästen själv, det står bredvid och tittar på medan föräldrarna gör iordning hästen, sen sitter de upp och inne på banan blir det klart hur orutinerade de är. De bankar hästen i sidorna, sliter den i munnen och storgråter om de inte få rosett. Ofta sitter de på fina tävlingsponnyer som dock är alldeles för svåridna och därför uppbettslade på tex en skarp jaktstång:eek:

naturligtvis finns det många som rider bra och mjukt:banana:
men det är synd att så många ponnyer (framförallt b ponnyer) blir förstörda för att föräldrarna inte tar sitt ansvar och köper en ponny som ungen klara av!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar