Hur pass bra stämmer hööks viktband?

D

diny

Köpte före nyår ett Tmärkt överviktigt sto på ca 133cm (skiljdes från sitt föl i januari) som sakta men säkert går ner i vikt (sätts igång försiktigt och behandlas av kiropraktor). Frågan är hur pass bra viktbandet stämmer. Någon som har vägt sin häst och jämfört?

Här är från okt -06 då hon enligt viktbandet vägde 486kg
5-okt-2006-8.jpg

Januari
5-jan-2007-6.jpg

5-jan-2007-4.jpg

Nu visar det 402kg
tyra-15-mars-2007-004.jpg

tyra-15-mars-2007-006.jpg

Sv: Hur pass bra stämmer hööks viktband?

Jag tror verkligen inte man ska lita på det.

Min häst på 150 cm väger enligt det 485 kg.
Visst kan det stämma, men jag tror inte det stämmer för alla hästar iom att man bara mäter runt magen (gör man väl? )

Det finns väl någon annan metod där man mäter manken och runt magen på ngt sätt. Det kanske är säkrare? :confused:

Oj, inte kan hon väga SÅ mycket? Jag har alltid gissat på att min arab på 153 cm över manken väger mellan 400-450. Låter otroligt att hon skulle väga över 400 i mina öron... men, vad vet jag. Det finns ju också ett sätt att mäta hur mycket hästen väger, men nu har jag glömt bort hur man gör.

Vore intressant om någon mer kan uttala sig!

Det finns väl någon annan metod där man mäter manken och runt magen på ngt sätt. Det kanske är säkrare? :confused:

(bröstomfång x bröstomfång)
x
längd i cm
/
11900
=
Hästens vikt

Bröstomfånget är runt magen ungefär vid sadelgjordsläget.
Hästenslängden är från bringans främsta del till lårets bakersta del (sett från sidan)

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

När de åkte skyttetrafik till strömsholm för att försöka hitta vad som var felet blev hon vägd på klinik och har för mig att det var 370kg någonting. Sedan har hon stått i princip 2 år med fri tillgång på mat och sista årt med föl.

Hittade 2 olika sätt att mäta för att få fram vikten i höstas. Det skiljde nästan 100 kg mellan dom så gissade att det var någonstanns i mitten. Höökbandet hamnade oxå ungefär mitt i.

Ska ta med måttbandet imorgon och mäta och se vad det blir nu. Återkommer med resultatet

Har ett viktband jag fick från en läkemedelsinformatör på jobbet (kanske för att jag sa att min häst äääälskar Metacam, som var det han pratade om, men för hund och katt :D ).
På det står just den formel du nämnt som källa för att vikterna är satta som de är. På mitt band står även cm med på ena kanten och vikten i kg på andra. Hästvikt på en sidan och ponnyvikt på andra sidan.

Var inne på klinik några gånger när jag fått bandet och vägde då där för att sedan jämföra med bandet och det var riktigt nära faktiskt. De hade även tagit fram bandet mha Axevalla klinik tror jag där de fått väga och sen mäta.

Däremot så visar bandet nu ungefär samma vikt trots att hon är i 9:e månaden och rejält rund. SKulle vara kul att väga henne nu. Kanske inte hon har mer än 30-40kg övervikt nu som dräktig även om hon ser mycket rundare ut.

Problemet är att muskler och fett väger ju inte lika mycket- muskler väger mer. Därför spelar det ju stor roll om hästen är vältränad eller inte- inte bara själva bröstomfånget. Min ponny (maxad B) stod att hon vägde ca 301 kg. En vecka senare (då hon börjat på silage och "blåste upp sig") var plötsligt 401! Ingen kan väll gå upp så jäkla snabbt?! Nej du viktbanden är lite opålitliga för min del...

Om jag skriver i cm hur rund hon är kan du kolla om det är någon skillnad på det och hööks måttband?

Varför just 11900? :confused:

Men tack för det. Jag kan aldrig komma ihåg hur "regeln" är :D
Får försöka lägga det på minnet nu.

Självklart, som med allt annat, får man väl använda sitt huvud också.

När jag använt mitt så utgår jag från en ungefärlig "standardvikt" på 500kg, +-10kg, det är där hon hamnat, vältränad, slimmad, eller lite lätt sommarrund när jag fått möjlighet att väga henne. Anser det som en förutsättning att man VET, enligt våg, vad hästen väger för att sedan kunna använda bandet. Vad jag tittar på är trenden upp eller ner. Också att man "riktar" om bandet flera gånger vid samma mätning.

Men man måste ju för jösse namn TITTA på sin häst också, något jag gör varje dag, mäter med bandet, någon gång i månaden kanske, allra mest för nöjes skull ska sägas. Och om du fått en skillnad på 100kg så får jag nog säga att största felet låg i den mänskliga länken, inte i bandets trovärdighet. Har hajat till när jag fått en viktskillnad på 30-40kg och har då mätt om några gånger och då hamnat på "rätt" vikt.

Visst gör du det, har bandet i stallet så kan kolla imorgon.

Stämde inte på min häst, visa 20-30 kg för lite. När jag mätte mitt över buken istället för där bandet visa man skulle mäta stämde det någorlunda typ -10kg.
Sen på andra hästar jag provat har det stämt bättre och ännu mindre på andra. Beror helt på vilken form hästen har.

(bröstomfång x bröstomfång)
x
längd i cm
/
11900
=
Hästens vikt

Bröstomfånget är runt magen ungefär vid sadelgjordsläget.
Hästenslängden är från bringans främsta del till lårets bakersta del (sett från sidan)

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Med den räkneformeln skulle min vältränade travare väga 473 kg, hon är 163 cm hög och inte den skrangliga typen direkt. :eek: :rofl: :rofl:

Hon väger säkert minst 50 kg till.

Som sagt, muskler väger mer än fett, dessutom så kan benstommen skilja sig en del på hästar även inom samma ras.
Tror inte alls på dom där banden :mad:

Och om du fått en skillnad på 100kg så får jag nog säga att största felet låg i den mänskliga länken, inte i bandets trovärdighet. Har hajat till när jag fått en viktskillnad på 30-40kg och har då mätt om några gånger och då hamnat på "rätt" vikt.
När jag fick den skillnaden var det inte med viktbandet utan med 2 olika formler som jag hittade på nätet hur man med vanligt måttband räknar ut hur de väger.

När jag fick den skillnaden var det inte med viktbandet utan med 2 olika formler som jag hittade på nätet hur man med vanligt måttband räknar ut hur de väger.

Med vilken formel fick du den högsta vikten?

Jag får ungefär 50 kgs skillnad på mitt varmblodssto, och när jag räknar i Hippocampus foderstatsprogram får jag den högre vikten också. Hon är helt normalviktig för att vara en startande travhäst.

Det var oxå på Hippocampus jag fick den högre vikten. Ska testa igen idag med båda formlerna för att testa och se

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka