Hur palla upp i liggvagn?

Sv: Hur palla upp i liggvagn?

Tack för ett mer nyanserat inlägg och tack för tipset om att fälla ner sufletten! Det har jag i rena paniken över att ha ett hysteriskt barn i vagnen aldrig ens provat. Vad dum jag känner mig..!
Jag vill ju helst av allt kunna ha henne liggande ner, men samtidigt så vill man ju kunna gå in på en affär utan att hon ska bli vansinnig.

Då ser hon ju löv, lite folk och hyllsystem.
Du är inte ensam om att tro att suffletten sitter fast;) se dig om på stan bara.

Öppna upp alla ytterkläder, ta av mössa, vantar mm kan också hjälpa, det blir väldigt varmt fort i en vagn.

Haha, ja, det är nog sant det, att många tycks tro att sufletterna sitter fast. Och nybörjare som man är så gör man som "alla andra".

Att kläderna ska av så fort som möjligt har jag dock fått lära mig, både jag och hennes pappa var tydligen likadana när vi var små, antingen alltid minst klädda eller överhettade och skrikande.

Min son var likadan, han avskydde att ligga i vagnen. När han var runt tre månader så satte jag en kudde bakom ryggen på honom när han ville sitta upp och tog sedan bort den när han somnade. En helt ny värld öppnade sig för oss, han kunde äntligen åka vagn mer än några minuter utan att gallskrika och vi kunde gå promenader.
Nu var ju min son lite större än din dotter, han vägde nästan fem kilo när han föddes men jag tror att det spelar nog mindre roll. Det som spelar roll är ju hur stadiga de är, min son satte sig upp själv när han var 3,5 månader.

Sonen har inte haft några problem med ryggen mer än växtvärk, han är 194 cm lång och var det redan när han var 16 år så det var ju inte så konstigt med lite växtvärk då.

Jag fick också höra att hans rygg skulle bli förstörd men jag hade inte hjärta att låta honom skrika såfort jag var tvungen att ha honom i vagnen så jag provade och det fungerade jättebra. Det är ju inte så att de sitter i timmar utan det är ju en liten stund tills de tröttnar och somnar. Jag tror inte att det är värre än en babysitter. Man får väl dra bort tiden de sitter i vagnen från tiden de skulle ha suttit i babysittern om man är orolig då. Det blir ju ungefär samma vinkel.

Vad har ni för vagn?

Vi har en Emmaljunga citycross som vi hade mjuklift i. Mjukliften stod i "sittdelen" som i sin tur var i fullt liggläge.

Vi ändrade inte till sittdelen förrän han var 5-6 månader men jag inser att vi kunde ha gjort det mycket tidigare.

Mjukliften delades av och blev en åkpåse som ramar in hela sittdelen istället och ett avtagbart lock, med mjukliftens underlag ända upp i huvudänden.

När man har fullt liggläge är det nästan ingen skillnad alls från när vi hade mjukliften (utom att det inte finns kanter på vagnen där huvudet är, men där är ju sufletten nu). Så vad vi kunde gjort var att istället för att palla upp med en kudde, bara fälla upp sittdelen ett hack till liggande med huvudet lite högre, halvliggande, liggsittande, sitta tillbakalutad och sitta rakt upp.

Halvliggande eller liggande med lite högre huvud hade nog fyllt ert syfte, kanske bättre än en kudde. Er vagn kanske fungerar likadant (vi visste inte att det var så bra innan vi byggde om, vi borde byggt om tidigare).

Senast ändrad:

Nedfälld suflett hade vi alltid :D lite sura blickar från folk som tycker att barnet ska åka i totalmörker, men annars kunde man inte alls använda vagnen faktiskt, han avskydde den. (speciellt med suflett uppfälld).

Men även med sufletten helt nedfälld, platt mot mjukliften fick man praktiskt taget alltid bära honom efter 20 min. Bärsjal fungerade då, i ca en halvtimma, varvid man fick lägga honom i vagnen, illtjut efter 15 minuter... vi gick inte många promenader förrän han var 5 månader helt enkelt. (nu kan man gå på stan i säkert en 1,5 timme i alla fall, skogen är fortfarande max 30 min om han inte somnar).

Senast ändrad:

Man kan ju ha sitt babyskydd i sin shoppingvagn, det tar upp halva vagnen men det får man leva med...

Senast ändrad:

Ja! Brios babyskydd är nog inte jättestora heller :)
Jag hade travelsystem på min vagn- den lätt bästa uppfinningen som finns för snabbshopping.

Jag har ALDRIG haft mitt barn i liggdelen på vagnen. Kan inte ens fälla ner henne i fullt liggläge när hon sover. Hon hatar det! Så jag förstår precis vad du menar...

Jag bytte till sittdelen tidigt, max 4mån. La en stopp så hon inte kunde glida ner. Men jag satte ju inte henne upp helt såklart...

Vi hade en mjuklift i vår vagn och när dottern inte längre ville ligga ner så tog vi bara ut bottenplattan ur liften så kunde vi höja lite på sittdelen så hon kunde se lite mera :) Hon låg ju då fortfarande i liften bara att den blev lite mjukare :)

Vi har en Teutonia som jag inte vet modellnamnet på, den är från -05 iaf. En helt vanlig vagn med en hårdlift i sittdelen (som således har fullt liggläge).
Hon har fortfarande en dm tillgodo på längden i liggdelen (vänner med jämngamla barn börjar få svårt att få plats med sina bebisar) så det känns ju som om hon skulle försvinna i sittdelen.
Nu verkar nedfälld suflett och utökad arsenal av leksaker i vagnen ha löst problemet tillfälligt i alla fall! Så hon kan fortsätta ligga, utom när hon själv sätter sig upp då, men det kan jag inte påverka så mycket - som tur är kommer hon inte upp helt till sittande i vagnen utan det blir sit-ups bara.

Många barn som inte trivs vända mot föräldern på magen i sele trivs med att bäras på ryggen eller höften. Det finns mycket bekväma och ergonomiska selar för ändamålet. Själv hade jag en Ergo, och den fungerade utmärkt.

Åh, tack för tipset! Jag bär henne oftast på höften när jag bär henne "lös", så det ska jag kolla upp!

Om du gillar att bära på höften till vardags, så finns också ringsjal. Ringsjalen är ett ovärderligt hjälpmedel om barnet trivs med den.

Här kan du se hur den används: Ringsjal.

*lånar knapp och puttar upp en gammal tråd*

Ja då var det kört igen. Hon har hållit sig ganska nöjd med hjälp av nedfälld suflett, även om vi då fått hålla oss inne soliga dagar. Babybjörn funkar bra på mataffärer, framåtvänd då. Vänd mot mig är bara att glömma.

Men nu är hon tydligen less på att titta på löv/himmel/lampor... Och det i kombination med att hon har insett att man kan ta tag i kanten på vagnen och dra sig upp till sittande har gjort vagnspromenaderna ännu värre, dels är hon skitarg och dels är jag rädd att hon trillar över kanten.

Jag provade med sittdelen en promenad i ren desperation, hunden var tvungen att gå ut och jänta var jättepigg, och det var en helt annan bebis jag fick med mig. Hade ryggstödet ett snäpp ovanför liggläge (tror det är 5 steg totalt) och hon till och med skrattade :laugh: Men hon sitter ju inte utan stöd än, så det är väl inte helt okej egentligen...

Så, vad gör man, förutom hoppas på att hon lär sig sitta snart?

Babybjörnen funkar som sagt bra inne, men när det är soligt måste hon ju ha en rejäl solhatt på sig och då blir hon arg för att den skymmer sikten.

Man ska välja sina fighter. Hunden måste ut, barnet mår bra av frisk luft, o de är inge roligt ätt promenera med en skrikande unge.
Trivs barnet bättre i sittdelen så skulle jag köra på de. Alla rekommendationer funkar inte på alla barn. Så ibland får man frångå dom och lita på sig själv.

Kommer inte ihåg om du skrivit de. Är de en framåt- eller bakåtvänd sittdel?

Är de en framåtvänd så skulle JAG försöka hitta en annan vagn. Tycker hon är lite liten för att sitta ifrån dig, de blir väldigt mycket intryck och ni kan inte kommunicera.

Struntar i rådet att barn måste ligga och låter henne sitta? Det skulle jag göra. (det står i alla våra barnböcker att bebisar gillar att sitta uppallade innan de kan sitta, vet inte varför vagn med ryggstöd skulle vara värre än hemma med kuddar. Då kan hon ju ha sele också!)

Eller så ringer du din BVC sköterska och frågar, varvid hon säkert säger att sitta är ok (faktum är att jag tycker du ska ringa BVC och fråga, det är nog mycket bättre svar än vad som kan ges på forum. Vem vet hon kanske till och med kan sitta nästan helt korta stunder enligt dem...) Hon är vad? 5 eller 6 månader, ca?

(vet inte om det är bättre för barnet att aldrig komma ut liksom. Ush jag minns vår superarga lilla kluns, tung som fasen, vagn 20 minuter, sjal 20 minuter, tröttna byta, vagn igen, sjal igen. Hua!)

Senast ändrad:

Kommer inte ihåg om du skrivit de. Är de en framåt- eller bakåtvänd sittdel?

Är de en framåtvänd så skulle JAG försöka hitta en annan vagn. Tycker hon är lite liten för att sitta ifrån dig, de blir väldigt mycket intryck och ni kan inte kommunicera.

Den är bakåtvänd och går att fälla ner till fullt liggläge även med stumpan i utan att hon vaknar :)

Den gången vid provade tyckte hon visst att det var jättekul att kunna titta på mig, särskilt när jag grälade lite på hunden. Skadeglad bebis det där, hon brukar skratta åt andra bebisar när de gråter också!

Senast ändrad:

Nej, jag förstår egentligen inte heller varför sittvagn skulle vara så väldigt mycket värre än tex babysitter. Den (babysittern alltså) används för övrigt aldrig, utan hon ligger/rullar/ålar på golvet när vi är hemma.
BVC är tyvärr inte så pratsamma här, det är mer "gör som ni vill bara ni inte stör oss".
Ja, det känns ju som att man vill använda selen, lilla fröken tycks brås på mig som tydligen mer eller mindre ägnade hela min barnvagnsåkande tid åt att - hängande i selen - spana på allt utanför vagnen :D

Hon blir fem månader den 8/5.

Än så länge räcker det med ett snäpp upp för att hon ska vara nöjd, jag har inget ögonmått men jag kan tänka mig att huvudänden då höjs 5-7 cm...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka