Hur palla upp i liggvagn?

Sandra78

Trådstartare
Lilla fröken, snart 16 veckor, har fått för sig att liggvagn är en pina, och sele är en pina om man inte får sitta framåtvänd och titta på allt (i en kvart, sen blir man trött i huvudet och då är det också en pina).
Eftersom hon är en liten fröken så känns det som att sittdelen på vagnen är alldeles för stor, även om jag vet att det finns de som byter till sittvagn såhär tidigt.
Så, sista alternativet är väl att palla upp henne i liggdelen så att hon kan halvsitta... Men hur gör man det på ett bra sätt? Spontant skulle jag vilja lägga en kil under madrassen. Eller räcker det att ha en kudde bakom ryggen och luta henne mot den? Känns som att det kan bli hö-säck av henne då, även om hon tydligen är duktig på att sitta.

Sv: Hur palla upp i liggvagn?

Du ska inte palla upp överhuvudtaget, så små barn har inte utvecklat sin rygg och sina muskler vid så ung ålder! Gör du så kommer hon att få ryggproblem i framtiden, kan de inte sitta själva ska de inte sitta uppallade!

ylvaaskersund: Jag kan inte låta bli att reagera på tonen i ditt inlägg. Jag kan komma på så många sätt att föra fram samma ståndpunkt på ett betydligt trevligare sätt...

TS: Jag provade att palla upp i vagnen någon gång men tyckte att det var svårt att få till det, det blev liksom en rutschkana för bebis ner i fotdelen :p. Jag tänker spontant att hon kanske skulle kunna trivas med att bäras på ett sätt där hon inte är vänd in mot dig, typ såhär: http://www.sjalbarn.se/?page_id=389

Även jag reagerar på ditt sätt att framföra dina synpunkter. De är inte första gången du låter ganska otrevlig i dina inlägg när du har en stark åsikt om saken.
De är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt och fel alla har vi varit nybörjare någon gång, och man kan förklara på ett trevligt sätt för någon som kanske inte vet.

Jag ser inget fel i att palla upp lite då och då och inga längre stunder. Hellre de än en skrikande bäbis och man aldrig kan gå ut, utan är fånge inomhus.

TS; Vår son fick sitta upp korta stunder (10 min då och då). Men då hade vi i vår liggdel en ryggplatta som gick att fälla upp, så han halv satt upp.

Jag gjorde så att jag pallade upp med en kudde så att lutningen blev samma som i en babysitter. Nu rörde det sig om några fåtal minuter per gång och sedan var det bara att försiktigt ta bort kudden så låg bebisen i liggläge igen.
Det man ska vara försiktig med är ju självklart att inte bebisen löper någon risk att falla ur om den försöker vända sig (vi hade ingen sele i liggdelen) och att man inte pallar upp för högt och under för lång stund.
Vi bytte till sittdel när bebin började dra upp sig i sittande med hjälp av sina magmuskler, ett rätt tydligt tecken på att de verkligen är redo.

Min lille ogillade STARKT att ligga i en vagn utan att kunna se ut!
För oss blev det bästa alternativet att hänga honom på min mage i babybjörn-selen, vänd utåt så han kunde se "allt". (Efter en stunds "spanade" blev lilla hjärnan trött och då var det enklet att vända bäbisen inåt mot mej igen för lite visa/sömn.)

Sedan hände det absolut att jag i bland pallade upp honom i vagnen så att han kunde ligga och "se sej om" och enligt min BVC-sköterska så är det ingen fara alls om det inte handlar om långa stunder som är ständigt återkommande.
Jag tyckte att det var enklast att få till en bra "sittposition" genom att lägga amningskudden i vagnen och forma den till en bra "sitt-grop". Sedan la jag en ihoprullad liten handduk som stopp under bäbisens rumpa.

Om det vore så extremt skadligt att "halvsitta" för bäbisar så borde ju både babysitters och badalje-"stolar" förbjudas!

/Swat

Du ska inte palla upp överhuvudtaget, så små barn har inte utvecklat sin rygg och sina muskler vid så ung ålder! Gör du så kommer hon att få ryggproblem i framtiden, kan de inte sitta själva ska de inte sitta uppallade!

Men jeez, du kanske skulle sluta äta taggtråd till frukost.

Som tur är så går det (än så länge?) bra ute, det är värre om man behöver gå in på en affär, då vägrar hon ligga.
Tyvärr jobbar sambon hela dagarna varannan helg, så måste man handla nåt då så måste hon följa med.
Så det handlar ju om korta stunder bara, köpcenter kan jag nog glömma en tid framöver men en kvart inne på ICA måste ju gå.

Drar sig upp i sittande gör hon, sedan en vecka tillbaka även där det är mjukt. Men hon är liten, bara 5 kg och 60 cm och det känns som om hon skulle försvinna i sittdelen. Även om den har fullt liggläge också.

Sån är fröken också! Är man bara ute och går, då är hon nöjd med att ligga ner och somnar för det mesta. Är man däremot någonstans där det är mycket människor så att hon hör rösterna, då vill hon vara med (bekanta röster går bra att vila till).

Jag tycker det är lite bökigt med sele, men det är ju värt att testa om det skulle gå att göra som du gjorde!

Du har inte en sådan vagn som man kanfästa babyskyddet på? Då halvsitter hon ju lite mer. Veta att det finns någon sulky som man kan fästa ganska många olika babyskydd på.

Kommer man bara in i snitsen med sele så tyckte jag att det var väldigt smidigt, och även om alla experter säger att barnet inte ska var vänt i från en så om det är det enda din dotter vill, så får man väl se till sitt eget barn snarare än till expertisen :)! Vår satt dock gärna mot oss, och även senare glatt på ryggen.

Nej, har faktiskt funderat på att skaffa en sådan, men jag vet inte om det är lönt för några månader... Men man kanske skulle undersöka vilka modeller som passar vårt babyskydd och leta begagnat (Någon som vet vilken/vilka som passar till Brio Primo?).

Hon klarar av att sitta framåtvänd i selen en liten stund, men ett varv på ICA Maxi blir nog för mycket... Sen tycker jag att det känns lite obehagligt att ha henne så "oskyddad" *hönsmamma*

Drar sig upp i sittande gör hon, sedan en vecka tillbaka även där det är mjukt. Men hon är liten, bara 5 kg och 60 cm och det känns som om hon skulle försvinna i sittdelen. Även om den har fullt liggläge också.

Men har ni inga "barnkundvagnar" där du handlar? Jag lämnar vagnen och sätter fast sonen där, det är bra liggläge, sele och de ser alldeles utmärkt vad som händer. Jag hade inte bytt till sittdel med så litet barn utan väntat ett tag.

Jag vet inte vilka som passar till Primo (förutom Brios egna vagnar, typ Sing som vi hade, men en ny "riktig" vagn känns väl kanske väl häftigt), men däremot så kan man ju använda de där sulkiesarna även utan babyskydd senare, som smidig resevagn/"ha i bilen vagn", så den har ju mycket längre användningsområde än så. Om man inte vill lägga massor av pengar på ny grejor så är ju andrahandsmarknaden på t ex Blocket jättestor.

Lilla fröken, snart 16 veckor, har fått för sig att liggvagn är en pina, och sele är en pina om man inte får sitta framåtvänd och titta på allt (i en kvart, sen blir man trött i huvudet och då är det också en pina).
Eftersom hon är en liten fröken så känns det som att sittdelen på vagnen är alldeles för stor, även om jag vet att det finns de som byter till sittvagn såhär tidigt.
Så, sista alternativet är väl att palla upp henne i liggdelen så att hon kan halvsitta... Men hur gör man det på ett bra sätt? Spontant skulle jag vilja lägga en kil under madrassen. Eller räcker det att ha en kudde bakom ryggen och luta henne mot den? Känns som att det kan bli hö-säck av henne då, även om hon tydligen är duktig på att sitta.

Förlåt, förlåt förlåt! Det har inte alls varit min mening att låta stöddig eller så:o Ska ändra mitt sätt att skriva då felra tydligen ansett att jag oftast äter taggtråd till frukost lunch och middag:D

Ber om ursäkt, har inte varit min mening alls! La bara fram lite fakta, ska lägga in lite fler mailys så ni förstår att jag inte är så taggit alls!:banana:

Men har ni inga "barnkundvagnar" där du handlar? Jag lämnar vagnen och sätter fast sonen där, det är bra liggläge, sele och de ser alldeles utmärkt vad som händer. Jag hade inte bytt till sittdel med så litet barn utan väntat ett tag.

Tror bara det är en av "våra" affärer som har såna, tyvärr. Synd, för det är en jättebra lösning som även fröken uppskattar.

Vet du, att innan ditt senaste inlägg förekom det en smiley i hela tråden, och för den skull har jag inte upplevt mig påhoppad av någon fler. Så det kan inte vara bristen på smileys.

Precis som Swat skriver så halvligger ju barnen även i babysitters, badstöd, i babyskyddet (det tycker jag ser obekvämt ut, men det ska så vitt jag har läst mig till vara en kombination av så krocksäkert som möjligt och så ergonomiskt som möjligt). Jag antar att jag inte är ensam om att hålla bebisen i sittande läge i famnen, eller hennes senaste favorit nu, att sitta på mitt ben och skumpa.

Därför vore det ju intressant om du ville utveckla dig lite, är det endast i vagn som halvsittande läge är farligt, eller bör vi avskaffa alla hjälpmedel som håller dem halvsittande? Är det dina egna kunskaper/erfarenheter eller något du läst dig till, fått information om av läkare?

Jag kan väl hålla med ylvaaskersund om att jag också tycker det är för tidigt att palla upp en 4-månaders i vagnen.
Jag bar när min inte var nöjd, resten av tiden fick hon ligga i vagnen. Att fälla ner suffletten är ett tips, då ser de mer.
Ja, de sitter i babyskydd mm men de ska ju ligga plant så mycket som möjligt vad jag förstått. Ska de då sitta i vagnen också blir det inte mycket liggande kvar.
När snäckan var 6-7 månader lade vi i en kudde som ryggstöd, bytte inte till sittvagn förrän runt 9 månader, och då en med 100% liggläge (teutonia).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka