hur pålitliga är omplaceringsorganisationerna?

lady_vip

Trådstartare
Min gamla terrier sjunger på sista versen, vilket tar mina föräldrar väldigt hårt eftersom hon bor hos dem.

Vi har länge pratat om vad som blir nästa hund för dem och trots att min pappa inbillar sig att han ska ha en jakthund så är det inte lämpligt. Istället har en vuxen omplacering blivit det som verkat lämpligast. De vill ha en mindre hund enbart till sällskap, som kan hänga med i deras liv på landet.

Har haft koll på de olika omplaceringsorganisationerna ett tag, men hur ärliga är de i sina beskrivningar? Det är ju lätt att köpa grisen i säcken, och nåt förklätt monster är inte vad de behöver även om de är hundvana (läs alldeles för snälla). Bättre att leta privat?

Sv: hur pålitliga är omplaceringsorganisationerna?

Jag har haft fyra omplaceringar, då har jag först valt ras, sedan riktat in mig på rasens "hemsida" och på så sätt hittat min hund.

Eller menar du att dina föräldrar ska ta hand om nån utländsk hund det är lite synd om? För i så fall är jag skeptisk.

Nänä, inga gatuhundar här inte:)

Du har gått via raserna då... Kruxet är väl att de kan tänka sig vad som helst som passar in i deras mall... Mamma är förtjust i chihuahuor, men jag tror inte riktigt på det i kombo med mina 3 35 kilos klumpar som är allt annat än försiktiga.

jag vet att på hittehund finns det en vavva just nu, om han inte är borta redan..och jag känner till den organistaionen personligen och den är helt å hållet ok.

Om vi säger så här, det finns oftast ett skäl till att hundarna hamnar hos hundhemmen och att inte ägaren har sålt den privat eller att uppfödaren hjälper till med omplaceringen.

Ofta handlar det om att "jag måste bli av med hunden NU" och visst finns det situationer som dödsfall,akut sjukdom ect men hot om vräkning för att hunden river huset eller att ägaren är så less så att de inte vill se hunddjäveln mer är väldigt vanligt.

Det behöver inte vara något fel på hundarna, men de har ofta en del att ta i så att säga.

Jag har haft fyra omplaceringar, då har jag först valt ras, sedan riktat in mig på rasens "hemsida" och på så sätt hittat min hund.

.

Gjorde jag med och jag hade ett ganska smalt intresseområde när det gällde hundraser, det var främst två stycken som jag hade kunnat tänka mig och det var inte alls svårt att hitta hund. Jag tittade på rasklubben, tittade på blocket och spred ut det bland vänner och bekanta. Det ramlade in hundförslag, en del riktigt bra hundar så att säga. Men när jag väl bestämt vilken ras så ringde jag runt till de kennlar jag kunde tänka mig och på första samtalet hänvisades jag till andra personen på listan och där fanns min hund. :D

Mina föräldrar har en omplaceringshund som de hittade på en sådan sida. Förmedlingen var VÄLDIGT noga vars hunden hamnade och att hunden passade in i familjen så det har inte varit några överraskningar vad jag vet. Minns inte riktigt hur mycket info det var i första beskrivningen dock men de pratade ju även i telefon endel och när de åkte ner för att träffa hunden under några dagar.

Jag skulle i första hand kolla rasklubbarnas förmedling och i andra hand hålla koll på blocket.
Omplaceringsorganisationer känns av någon anledning osäkert. Typ ett sista hands val dit bara de allra värsta hundarna hamnar, de som inte blir sålda av att ligga ute på blocket eller liknande.

Jag har fått en positiv uppfattning av Hittehund. De har nyanserade beskrivningar av hundarna och verkar inte ta in hundar som "ska bort NU!".

Såg att jag inte la till det: Våran är från Hittehund.

Och en vavva/papillon korsning - hur söt som helst !

(måste genast lämna den sidan så jag plötsligt inte råkar köpa en hund till)

Själv skulle jag inte ha några problem med att köpa hund från Hundstallet.

KL

Tack för alla tips! Ska kollas upp när det blir dags.

Har också fått en mycket positiv bild av Hittehund.

Senast ändrad:

Du har fått PM!

Kan ju tillägga att jag missade detaljen att dom inte letade hund just exakt nu :o

Jag har volontärat litegrann för Hittehund och de är väldigt noga med att dels först lära känna hunden och sedan hitta rätt hem, de tar tid på sig. Kan rekommendera dem.
Och så Hundstallet förstås, men de har få mindre hundar.

Kruxet med organisationerna som det tipsas om är att de ofta utgår från Stockholm och självfallet kräver mer än ett besök, det blir lättare att skaffa hund via blocket då...

Men jag har fått bra tips via PM och tackar alla så mycket för tipsen i tråden!
Syrran hittade en hund hon gillade på en av sidorna ni rekommenderade, dock kräver de att man är 25 år..? Tror ni de är stenhårda på det om man är 24 och uppfyller de andra kraven? Ålderskrav är ju dock inget problem för mina föräldrar:D

Det är jättesvårt. Vi har själva diskuterat hur man ska presentera en hund på bästa sätt. Man vill självklart få med allt som är positivt om hunden men personligen tror jag inte det hjälper någon att försöka hålla undan de problem som kan finnas. Om du redan känner till problemet när hunden kommer hem så vet man ju om det och är beredd att göra något åt det. Vi försöker använda oss av en "utvärdering" nuförtiden, där man försöker se hur hunden reagerar i olika situationer. Ingenting som är vattentätt naturligtvis men det är det ju svårt att vara när det kommer till levande varelser :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka