hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Visst, jätteskönt att sommaren kommit, men med den kommer ju alla jäkla insekter och jag har bittert fått erfara att min nya häst är väldigt känslig för dessa odjur och kan knappt gå när de anfaller...
Har provat diverse sprayer utan större resultat (de tar lite av myggen, men bromsarna märker jag ingen effekt på). Jag vill inte sitta i ridhuset då det är en unghäst som dessutom varit skadad och behöver variationen som en ridtur i naturen ger.

Tips någon? Finns det typ flugtäcken fast för ridning?
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Finns flugtäcken för ridning! Horseware har i Amigo och Rambo tror jag :)
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Man får galoppera supersnabbt så att man kommer ifrån dom där rackarna! :devil:
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Haha , jag brukar faktiskt trava eller galoppera en bit för o skaka av oss dem:d
Fast tyvärr kommer ju nya ganska så fort när det är insektdagar.

Rida tidig morgon eller kväll, eller när det blåser mycket är det bästa varma dagar.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Man får galoppera supersnabbt så att man kommer ifrån dom där rackarna! :devil:

Typiskt att dagens projekt var skritt... Men jag slängde på vanliga flugtäcket, gick tyvärr inte att knäppa under magen, så jag fick slänga magplattan över ryggen på hästen och sitta på den så det låg kvar. Sen sprayade jag för säkerhets skull under magen, klarade oss ganska bra. Men det fungerar bara om man bara skrittar, annars ligger nog inte de lösa delarna kvar.

Problemet när man galopperar fort som fan är ju att man förr eller senare måste skritta av, och då kommer de små :devil: ikapp en.

Hmm undrar om man kan beställa från horseware, har ínte hittat de täckena i någon av mina närliggande butiker. Tål att efterforskas...
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag tycker det varierar kraftigt från plats till plats när man är ute och rider. Mao man får välja sina rundor och anpassa ridningen till vad odjuren är värst. Men skritt är rätt hopplöst oftast.

Jag rider med långt spö (lövruska är ännu bättre men jag är kass på att hitta någon som är lagom och inte går sönder :o) och sitter och viftar kontant när vi skrittar. Sedan är det trav och galopp i ett kör helst. Är det riktigt störigt sitter jag kvar på ryggen även när jag skrittar av, brukar gå bredvid annars. Är det hyfast ok så springer jag typ runt hästen och viftar med pisken hela vägen hem. Ser nog rätt dumt ut :D Men min häst är van och brukar vara rätt bra på att visa var odjuren landar.

Luva ger oxå mer effekt än vad jag trott. Mindre headshaking iaf. Även om det är det fulaste jag vet :o

Sprayar alltid massor med allehanda medel oxå, de funkar ju lite när man skrittar fram åtm =/
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag håller mig envist borta från skogen, i den mån det går, tidig morgon och sen e.m./tidig kväll - då är "våra" mygg som allra värst. Det går sådär, men har ett par korta rundor som funkar för skrittur iaf. Försöker hålla mig där blåsten kan komma åt lite; ute vid stallet är det iaf oftast någon liten bris som blåser.

Jag har köpt ett Amigo flugtäcke för ridning, men inte hunnit prova det ännu. Häststackar'n höll på att bli tokig på alla mygg på kvällarna, och i sommar jobbar jag mest så att jag kommer till stallet sen e.m./tidig kväll..
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Man får galoppera supersnabbt så att man kommer ifrån dom där rackarna! :devil:

Det går ju inte att galoppera ifrån bromsarna, de ligger och surrar brevid än även om man tokrider... :mad:

Hur som helst så finns det en liten bärbar "myggskrämma" man kan ha med sig på ridturen, tror det var i senaste häst & ryttare jag såg den.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Det går ju inte att galoppera ifrån bromsarna, de ligger och surrar brevid än även om man tokrider... :mad:

Hur som helst så finns det en liten bärbar "myggskrämma" man kan ha med sig på ridturen, tror det var i senaste häst & ryttare jag såg den.

Har också samma erfarenhet -är det väldigt mycket bromsar hänger de med trots galopp - minns när det var ett par svarta moln runt hästarna för många år sedan. Är det lite färre djur brukar det däremot fungera med galopp - eller snabbare trav. Om inte annat verkar de haft problem att sätta sig utan bara hänger med...

Själv ska jag testa flugridtäcket som kom med posten för några dagar sedan...
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

*kl*

Det går ju inte att galoppera ifrån bromsarna, de ligger och surrar brevid än även om man tokrider... :mad:

De 'stora' håller 30-tempo, de 'mindre' som kommer sen håller 25-tempo. Vi har klockat dem när vi kört jobb (trav).

Mitt tips är att rida runt 7 på morgonen..ju tidigare ju bättre.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

haha underbart att klocka dem :D

Bromsarna har precis börjat dyka upp här hos mig, och jag har inte racat mot dem på flera år, men det är verkligen ett sommarminne från förr i tiden... ;)
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Kl
Bara som en liten kuriosa. Broms har förmågan att flyga 60 km/h dom :devil: odjuren!
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Shit! :eek:


Det finns ju massa sådana myggavskräckande appar till smarta mobiler såg jag (fattade inte vad det var först, hahaha :o). Kanske något för er med mygg att testa om de fungerar :D
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Man sticker i väg i soluppgången och ser till att vara tillbaka innan klockan sex då de små odjuren vaknar!

Kan inte rida min gammeltant annat än runt fyra fem på morgonen eftersom hon avskyr både värmen och insekterna!
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag rider med långt spö (lövruska är ännu bättre men jag är kass på att hitta någon som är lagom och inte går sönder :o) och sitter och viftar kontant när vi skrittar.

Känner igen mig. Min häst har t o m blivit lite sur när jag glömde ta med spöt förra våren precis när insekterna kom. Han visade tydligt var det satt något, men jag nådde ju inte... Fick låna spö av den jag red ihop med och sedan gick det bättre. Hittade just då heller ingen bra lövruska. :)

Min häst är annars inte superkänslig så flyweil som pannband brukar jag komma långt med vid uteritter.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag tycker det varierar kraftigt från plats till plats när man är ute och rider. Mao man får välja sina rundor och anpassa ridningen till vad odjuren är värst. Men skritt är rätt hopplöst oftast.

Jag rider med långt spö (lövruska är ännu bättre men jag är kass på att hitta någon som är lagom och inte går sönder :o) och sitter och viftar kontant när vi skrittar. Sedan är det trav och galopp i ett kör helst. Är det riktigt störigt sitter jag kvar på ryggen även när jag skrittar av, brukar gå bredvid annars. Är det hyfast ok så springer jag typ runt hästen och viftar med pisken hela vägen hem. Ser nog rätt dumt ut :D Men min häst är van och brukar vara rätt bra på att visa var odjuren landar.

Luva ger oxå mer effekt än vad jag trott. Mindre headshaking iaf. Även om det är det fulaste jag vet :o

Sprayar alltid massor med allehanda medel oxå, de funkar ju lite när man skrittar fram åtm =/
Jag kör när det är som värst med en sådan där ful exemflughuva med hals= inte ett enda skak med huvudet:banana:

Sen köpte jag ett tudelat ridinsekttäcke som inte drar framtill på bringan- kanonbra. Av svart stadigare nät där det behövs. Går ner bra även framtill- inga spännen.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Det går ju inte att galoppera ifrån bromsarna, de ligger och surrar brevid än även om man tokrider... :mad:

Hur skumt som helst, oftast i huvudhöjd med ryttaren, känns nästan lite hånfullt.

"Du rider hur fort som helst men titta på mig jag bara svävar här bredvid, och du kommer aldrig ifrån mig!"
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Hur skumt som helst, oftast i huvudhöjd med ryttaren, känns nästan lite hånfullt.

"Du rider hur fort som helst men titta på mig jag bara svävar här bredvid, och du kommer aldrig ifrån mig!"

ja precis!! jag blir bara förbannad på dem, trots att de ju inte "gör" nåt egentligen :o

Jag har i princip bara skog att rida i, så det är inte lätt att komma undan... nu senast smorde jag in mig själv med djungel-olja, satte en ful hoppluva på hästen och smorde honom också med djungeloljan (får köpa en ny till mig själv tror jag...) och det funkade riktigt bra!
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag tycker att det brukar funka när man sprayar på ett bra flugmedel precis innan man rider iväg och har tjärsalva vid skapet, magen och en bit ner på bakbenen då brukar även bromsarna hålla sig undan, dom kan ju sätta sig på andra ställen men har man ett spö med sig kan man hjälpa till och peta undan dem.

när det är värsta insektsperioden får hästen ha denna på sig vid ridning:
3662-3-618.jpg

(bild från google)

Värdelös i hagen då tyget är för sladdrigt och klibbar fast om hästen är kladdig vid ögonen men super att ha under tränset då den är tunn och smidig och ger inga skav.

Brukar också välja vart jag rider för det brukar kunna vara lite olika mängd framförallt bromsar beroende på vart man är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp