Hur ömt är för ömt...?

M

maisan

Har nu haft min häst barfota sen snart 6 v tillbaka, o första 2 veckorna var han ganska ömfotad men ändå inte allra värst (han gick ju iaf fram på hårdare underlag) sen blev d bättre o nu för 1 vecka sen var en av frontfigurerna för barfota gång till mig o verkade honom. Han tog inte så mkt nånstans eg, men nåt måste ju ha hänt för nu vägrar hästen snart att gå ut ur stallet. Han går bättre på mjukare underlag (än på d hårda)men är nu jättejätte försiktig där det är grus. Och för varje dag så blir d värre.
Antingen för han skor på sig igen, eller hippogrips eller Easy boot epics, men jag vet inte riktigt vilket alt som vore bäst för hästen??
Han är gammal o stel o kan inte bli ståendes helt nu för då stelnar han ihop helt :eek:

Sv: Hur ömt är för ömt...?

Vad gjordes då för sex veckor sedan? Verkades han i samband med att skorna togs av?

Efter första verkningen till barfotahäst kan hästen ömma några dagar. Det beror på hur verkningen utförs. Har verkaren ändrat vinklar och dessutom verkat fram en bättre hovmekanism så kan det göra att hästen blir öm. Den ska dock gå bekvämt på mjukt gräsunderlag. Mitt råd till dig är att helt hålla hästen borta från underlag med grus och stenar.

Om du har hästen på ett stenigt underlag så blir den också förmodligen rädd för att det ska göra ont och blir då än mer försiktig.

Hej! hästar som haft skor hela sitt liv kan inte gå utan. provade på mitt vb å de går inte hon slppade ned sig till pulpan nästan. å sen har ja en tinker på 5 år som ja aldrig sak sätta skor på. för då funkar de. men en häst som är van vid skor sliter skorna på ett speciellt sätt så när man tar av skorna å hästen går utan bli de fel ställt för den å den sliter mer än vanligt. men om hästen får stå i en gräs hage i ca 3-6 månader å växa till sig i hovarna då kan de gå.. men barfota från unghäst är bäst. Mvh Christin

det är sant att det är svårare process för en gammal häst som varit skodd länge att övergå till barfota, men det är skitsnack att det inte går! min 20 år gammla märr skoddes av som 18 åring, efter att ha gått skodd hela livet, och hon funkar utmärkt(trots gamla hovproblem, hovslagarna har haft jättebekymmer med hennes fötter tidigare).

Om nu hästen var ganska ok INNAN den verkades så får du nog söka svaret i barfotaverkaren och vad denne gjorde. Jag har haft ganska många barfotahästar, men de har då aldrig behövts verkas nämvärt utan enbart rundats till med rasp..ev kortat ned tån..Men knappt detta. Sliter inte hästen fötterna ganska bra då när den är barfota ?? Menar att: Har dom växt så himla mycket på bara 6 veckor så en verkning behövdes ?

verkning o verkning... Han tog lite från traktstöden o strålarna o rundade av hovkanterna. Det var min vanliga hovis som tog av skorna 6 v sen o nu var d en barfotaverkare som "verkade" hovarna enligt vildhästmetoden, o han lämnade kvar en utbuktning i sulan på ena framhoven som står ut längre än hovkanten, för att enl hans metod så ska man inte ta nåt i sulan,-det ska naturen ta hand om. Sen så slits nog inte hans hovar nåt eftersom han går i gräshage o motioneras på mjukt underlag, han går bara på grus in o ut från stallet. Nå blir han inte bättre så får han tillbaka skorna fram, jag kan inte låta han bli alltför dålig för då kanske jag inte får igång han igen. Vill ju bara att min gamla pensionär ska må så bra som möjligt. Jag tog ju bort skorna för att öka cirkulationen i benen o hovarna då han inte hade så bra cirk innan, men blir följden att han inte kan gå, ja då måste jag välja sämre cirkulation o försöka påverka den på andra sätt.

det beror väl antagligen på hur hovarna ser ut, om det funkar eller inte. Min häst har gansla platta hovar fram o det gör att han belastar sulan mer än han borde, men nog tror jag oxå att man kan få äldre hästar att gå barfota bara hovarna har någorlunda ok form. Tyvärr lutar jag mer o mer åt att börja med skor igen, ska dock prova med epics först, fast han får ju sultryck i dom oxå...

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka