Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

moiran

Trådstartare
Jag har en plätt mark som ligger lågt belägen. I lägsta punkten står det vatten när det regnat som tar ett tag innan det sjunker undan och det går inte att dränera bort utan att sänka vattennivån i markgrannens anlagda damm... :meh:

Vi pratar i storleksordning 20x40.

GÅR det ens att anlägga en ridbana med dessa förutsättningar? Vad krävs i så fall?

Om jag istället leker med tanken på en liten ridhall, om man bortser från kostnaden för själva byggnaden och toppskiktet, blir tekniken och kostnaden för underlaget ungefärligen samma?
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

En undran bara.. ridbanan ska anläggas på er mark och ni får inte dränera pga av grannens damm som får sänkt vattennivå? Borde inte det vara grannens problem?

Jag tror tyvärr att du kommer ha samma problem med väta i marken även om du har en hallbyggnad över, dränering är nog det enda som gäller Eller såna EcoRaster som jag skrev om i en annan tråd, det kanske kan fungera men blir ju ganska dyrt då men jag tror absolut det skulle funka!
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

En undran bara.. ridbanan ska anläggas på er mark och ni får inte dränera pga av grannens damm som får sänkt vattennivå? Borde inte det vara grannens problem?

Jag tror tyvärr att du kommer ha samma problem med väta i marken även om du har en hallbyggnad över, dränering är nog det enda som gäller Eller såna EcoRaster som jag skrev om i en annan tråd, det kanske kan fungera men blir ju ganska dyrt då men jag tror absolut det skulle funka!

Det är vår mark. Diket som för bort vatten från denna går till dammen (fiskodling). Jag är faktiskt osäker på om jag har rätt att sänka vattennivån och därigenom orsaka skada på deras damm och alar? Men det handlar ju om så liten bit mark, så oberoende av om jag har rätten eller inte så är det inte riktigt värt diskussionen och att riskera grannsämjan. :D Jag bara klurade på om jag kunde använda den till något ändå. :)

Jag ska kika på raster och höra mig lite för. Tack!
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Någon av grannarna gjorde så, sänkte vatten nivån och ledde om grundvattnet som fyllde på vår damm. Stora problem med lågt vatten och alger året om. I somras så var vattnet 2m lägre än den ska vara pga torkan. Inte så roligt, sen är vår mark i sin tur dränkt då vår drännering inte fungerar nu.

Funderar också kring ridbana på dränkt mark, och det enklaste är nog att bygga en nedgrävd pool och ha sand i :P så blir det åtminstone tort och skyddat från grundvattnet :p
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Vad har det kostat att få fungerande hagar? Eller hästarna går på annan mark?
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Vad har det kostat att få fungerande hagar? Eller hästarna går på annan mark?

Hästarna går inte hemma hos oss för tillfället, men jag har inte några planer på att göra hästhage av den här biten heller - den håller ju inte för det... :( Särskilt inte en sådan här vinter... Men det finns annan hagmark så det är inte världens ände, även om det är trist att ha en bit mark som inte kan nyttjas. Just nu är det bara en tuvig delvis vattensjuk bit mark precis så där lagom nära stallet för att passa bra att göra ridbana, sjukhage eller liknande av. Men jag ska kolla upp rastret och fundera på om det är prisvärt. Annars får jag väl gräva upp den och bygga en stor damm jag också... :D En schysst swimmingpond kanske, jag älskar att bada!
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Funderar också kring ridbana på dränkt mark, och det enklaste är nog att bygga en nedgrävd pool och ha sand i :P så blir det åtminstone tort och skyddat från grundvattnet :p

Smart!! :D
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Våra hagar behöver dräneras och jag funderar på permanent vattenhinder :-D
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Min paddock ligger på sådan mark, och den fungerar utmärkt. Vi la först sten som fyll och så den kom upp en bit och sedan 08 på det.
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Min paddock ligger på sådan mark, och den fungerar utmärkt. Vi la först sten som fyll och så den kom upp en bit och sedan 08 på det.

Hur länge har den varit igång? Jag antar att stenen gör att vattnet inte dras upp, hur tjockt lager lade ni?
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Det måste ju vara 5-6 år vid det här laget. Jag vet faktiskt inte hur mycket sten det är, vi tog det när vi grävde ut för ett annat bygge. Men det är säkert stenen som gör att det dränerar så bra, det är inte ofta det står vatten på den och det rinner undan snabbt.
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Det måste ju vara 5-6 år vid det här laget. Jag vet faktiskt inte hur mycket sten det är, vi tog det när vi grävde ut för ett annat bygge. Men det är säkert stenen som gör att det dränerar så bra, det är inte ofta det står vatten på den och det rinner undan snabbt.

Det låter ju lovande. Sten har jag gott om... :D
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Kolla med stora byggföretag i närområdet om de inte får massor över någonstans. Vet inte hur det är längre upp i landet men här nere brukar man kunna få tag på bra utfyllnadsmassor gratis hemkört, för byggföretagen vill bli av med det.
Sen är det bara att höja upp marken en rejäl bit där du vill ha ridbanan. :)
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

vad kan räknas till bra utfyllnads material? sten från åker, asfalt bitar(de bygger ju om E22an och borde få mängder av gammal asfalt över.) matjord?

man måste ju åtminstone höja upp en 0,5m från mark nivå, lägga dike runt och drännerings rör samt packa påfyllnads materialet ordentligt hårt.
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

I princip allt som inte innehåller matjord eller annat material med humusämnen i. asfaltkross är helt suveränt, stora stenar är oxå super då det släpper igenom stora mängder vatten.

Lera går oxå bra om man höjer minst 0,5 meter och packar den väl.
 
Sv: Hur omöjligt (dyrt) anlägga ridbana på blöt mark?

Jag vet en som faktiskt har en ridbana som ligger rakt över en bäck! Föregående ägare har lyckats leda vattnet under paddocken på något sätt (i rör antar jag). Paddocken fungerar utmärkt, men tyvärr blev nuvarande ägare tvungen att gräva upp delar av den för att visa länsstyrelsen att vattnet hade letts korrekt (pga fisk i vattendraget som skulle ha möjlighet att vandra uppåt). Men nu är paddocken i ordning igen, den fungerar fint och det står aldrig vatten på den trots att paddocken är belägen längst ned i en sänka. Men jag antar att det kostade en slant att anlägga den...
 
Väcker liv i tråden och undrar om det blev någon paddock?

Och funkar betongkross som fyllnadsmassor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp