K
Kalasbruden
Fick hicka när jag såg analysen. Har en treåring under inridning - tycker att smpr/kg är alldeles för lågt.
När jag använder mig av Hippocampus foderstatsprogram får jag dock OK på proteinhalt - kan det verkligen stämma? Längst ned i Hippocampus uträkning står det att unghästar bör ha fri tillgång på grovfoder med LÄGST 7 smrp/kg. Hur går det ihop med att min proteingiva är OK? Någon som kan förklara det här för mig?
Och allra helst - ge mig förslag på hur jag ska öka proteinhalten (helst inte genom en massa kraftfoder)!
Hösilage (13Kg/dag)
TS: 61%
Smpr: 27g/Kg
Energi: 5,9MJ/Kg ´
Kompleterar med Lusern (vill bara äta 0,5kg/dag)
Vattenhalt: 11%
Smpr: 110g/Kg
Energi: 8,7MJ/Kg
Sen får han Fibergi (1,2kg/dag)
Smpr: 67g/Kg
Energi: 11MJ/Kg
Han kan tyvärr inte få fri tillgång på hösilage i hagen, men annars äter han så mycket han orkar, ca 13kg per dag. Hösilaget är tyvärr inköpt för hela vintern och ingår i stallhyran...
Tusen tack till den som förbarmar sig..!
/KB
När jag använder mig av Hippocampus foderstatsprogram får jag dock OK på proteinhalt - kan det verkligen stämma? Längst ned i Hippocampus uträkning står det att unghästar bör ha fri tillgång på grovfoder med LÄGST 7 smrp/kg. Hur går det ihop med att min proteingiva är OK? Någon som kan förklara det här för mig?
Och allra helst - ge mig förslag på hur jag ska öka proteinhalten (helst inte genom en massa kraftfoder)!
Hösilage (13Kg/dag)
TS: 61%
Smpr: 27g/Kg
Energi: 5,9MJ/Kg ´
Kompleterar med Lusern (vill bara äta 0,5kg/dag)
Vattenhalt: 11%
Smpr: 110g/Kg
Energi: 8,7MJ/Kg
Sen får han Fibergi (1,2kg/dag)
Smpr: 67g/Kg
Energi: 11MJ/Kg
Han kan tyvärr inte få fri tillgång på hösilage i hagen, men annars äter han så mycket han orkar, ca 13kg per dag. Hösilaget är tyvärr inköpt för hela vintern och ingår i stallhyran...
Tusen tack till den som förbarmar sig..!
/KB