_Runaway_

Trådstartare
Hur ofta tycker ni att man kan hoppträna? Vissa hoppar ju typ en gång i veckan, och en kompis till mig låter medryttaren sköta dressyren så hon kan flängrida/hoppa.

Jag hopptränar 2-3 gånger i veckan..
Blir det 3 gånger så är den tredje gången gymnastikhoppning eller liknande.

Annars brukar mitt upplägg ligga runt 2 dagar dressyr, 2 dagar hopp, 2 dagar uteritt, en dag vila.

Ponnyn jag tävlar på tränar jag hoppning på en gång i veckan oftast. Sen går han lektion, och skuttar lite småhinder en gång till i veckan. Men det är inte nämnvärt. ;)

Jag hopptränar en gång i veckan, det tycker jag är lagom. Iofs skulle jag kunna tänka mig att hoppa lite cavaletti hemma i paddocken därimellan men jag orkar inte dra fram hindermaterialet. Hoppar dock någon nedfallen trädstam i skogen då och då. :bump:

Hur ofta man borde hoppa beror på hästen, tex om man har en häst som är väldigt pigg på hinder han man mycket väl ha ett hinder (ca60cm) frame när man rider dressyr och ta 2-5 språng under passet.
Medans en lungnra häst räker det med 1 dag i veckan.
Även en osäker/oerfare häst kan man hoppa på oftare än en välutbildad.

Man måste alltid se till hästens behov.

Sv: Hur ofta

På hästen jag har nu hoppar jag en gång i veckan.
Sen kan jag ha lite cavaletti eller bomövningar därimellan.. om jag orkar släpa fram allt som behövs till det :)

På nya hästen blire nog hoppträning ordentligt en gång i veckan sen kasnke nåt skutt en annan dag.. så eg 2 ggr / vecka då. Men han är vääääldigt pigg på hinder och tycker det är kul.. så då kan vi ta det lite oftare.. å sen mkt cavaletti därimellan hade jag tänkt :p

Jag hoppar 1-2 ggr i veckan, men inte så högt då, typ 50 cm som högst (c-ponny)

Jag rider en ponny som tävlades innan mkt i hoppning,upp till LA.. Men den som tävlade red aldrig dressyr, utan bara hoppning och cavaletti.. Så ponnyn började vägra ut sig och ville inte hoppa mer för hon var trött på det! Jag har börjat hoppa lite smått och det går jättebra :love: Men inte mer än en gång varannan vecka. Så tänk på hur mkt man kan förstöra om man hoppar för ofta!

Annars tycker jag väl att det kan vara lagom me 1-2 grr i veckan, beroende på häst som sagt. Men omm man tävlar mkt får man ju tänka på det också och kanske träna lite mindre hoppning. Och allihoppa: Tänk på hur viktig dressyren är, öven om man inte tävlar i det! Och som nån vis person sade: "En hoppbana är 99% dressyr och 1% hoppning!"

:banana: Lully :banana:

Hej.

Jag brukar hoppa en till två gånger i veckan..
Ett råd är att rida markarbete dagen innan man hoppar..
Då brukar dem bli lite piggare på hindren. :bump:

Har søkt i lite trådar angående detta temat med de flesta svarar hur mycket de brukar hopp sjælva.
Jag vill veta vad som ær absolut max før hur ofta man bør kunna hoppa en hæst.

Min pojkvæn vill altid hoppa på sin hæst, vart bør jag sætta en græns och sæga ifrån eller behøver jag det alls?

Vill han hoppa på bana två gånger på raken så brukar jag tycka att han inte borde.
Vi rider mycket i skogen nu på sommaren, då blir det att han hoppar tærenghinder så gott som dagligen men inte så många språng.
Ær det ok?

Har søkt i lite trådar angående detta temat med de flesta svarar hur mycket de brukar hopp sjælva.
Jag vill veta vad som ær absolut max før hur ofta man bør kunna hoppa en hæst.

Min pojkvæn vill altid hoppa på sin hæst, vart bør jag sætta en græns och sæga ifrån eller behøver jag det alls?
Vill han hoppa på bana två gånger på raken så brukar jag tycka att han inte borde.
Vi rider mycket i skogen nu på sommaren, då blir det att han hoppar tærenghinder så gott som dagligen men inte så många språng.
Ær det ok?

Hans häst, hans val. Han får stå för konsekvenser om det skulle hända något. Vissa hästar klarar att hoppa 5 ggr i veckan andra klarar inte att hoppa 5 ggr/ år

Sv: Re: Hur ofta

Hur ofta man borde hoppa beror på hästen, tex om man har en häst som är väldigt pigg på hinder han man mycket väl ha ett hinder (ca60cm) frame när man rider dressyr och ta 2-5 språng under passet.
Medans en lungnra häst räker det med 1 dag i veckan.
Även en osäker/oerfare häst kan man hoppa på oftare än en välutbildad.

Man måste alltid se till hästens behov.

Varför "räcker" det med 1 gång på en lugnare häst medans en pigg häst ska man hoppa mer? Det sliter väl lika mycket på alla hästar, oavsett om de är lugna eller pigga?

Och varför ska man hoppa en osäker och outbildad häst oftare än en välutbildad? En outbildad häst ska man inte "hoppa sönder" bara för att den ska lära sig hoppa heller?

Förstår inte riktigt hur du tänker, förklara dig gärna :)

Tycker inte att man ska hoppträna mer än två gånger i veckan. Inte mer än så. Tycker egentligen att en gång i veckan räcker.

Jag tycker inte det är okej att hoppträna/tävla (förutom meeting då) mer än 1 gång i veckan.

Däremot att hoppträna 1 gång, och sen ta ett par skutt några dagar till tycker jag inte är någon fara.
Jag kan hoppa fler dar i rad ibland (Typ hoppa en gång över en några dm hög stock i skogen, eller över något litet dike eller så :p ) men ingen ren träning eller upprepning, och det handlar om 1 eller möjligtvis två språng per ridtur..

Att hoppa vaje dag under en längre period tycker jag din pojkvän ska akta sig för. Det är väldigt slitsamt för hästen att hoppa, och det finns stor risk att frambenen tar slut.

Att hoppa vaje dag under en längre period tycker jag din pojkvän ska akta sig för. Det är väldigt slitsamt för hästen att hoppa, och det finns stor risk att frambenen tar slut.

:bow::bow: Instämmer!

Jag tänkte börja med 1 ggn vecka för tränare (min häst är 3 och ska hoppas in till hösten) så att hon (och jag!) lär oss korrekt!
Visst, jag är inte någon nybörjare i varken ridning eller hoppning, men jag har inte hoppat in tillräckligt med unghästar för att vilja göra det helt på egen hand)

Sen när hon är vuxen tänkte jag 2 ggr veckan, 1 riktigt pass med olika lite mer krävande övningar och bana, och ett gymnastikpass med upphöjda bommar och lösgörande lydighetsövningar tex! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 227
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 903
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar