L

Lightness_85

Hoppar ni med era hästar/ponnyer?
Hur ofta ska man som mest hoppa med dom? :crazy:

En jag känner har nämligen TRÄNAT sin häst i hoppning 5 gånger på 2 veckor.. :crazy:

Hej !!!

Det brors ju helt på vad det är för ponny. Men jag hopptränar med min ponny1 gång i veckan och tävlar ungefär varannan vecka, i bland varje. Men om jag tävlar varje så hoppar jag oftast över hoppträningen.... :smirk:

Jag hopptränar för instruktör en gång varannan vecka och en gång varannan vecka hoppar jag hemma, antingen i paddock eller i skogen! Och så löshoppning ca en gång/månad!

har bara hoppat min medryttarhäst två gånger på två mån!! (ingen annan hoppar henne) hade tänkt att hoppa varje/varanan vecka, men e så krongligt att hoppa på mitt stall..
hon står på ett stall som har ridskola, o vart man än ´rider så möter man ridskoleelever, o d e inte bra....
men hoppar en del i skogen, för hon e ganska hetsig på hinder o hon e väldigt osäker. det har ökat hennes självförtroende..
att hoppa så mkt som den personen du beskriver låter verkligen inte bra...

Min medryttarhäst har hoppat typ 1 gång i veckan om inte jag ska va me på nån träningstävling då kanske han hoppar 2 ggr (eftersom jag inte har hoppat honom så mkt så brukar ja typ hoppa några kryss el låga hinder 3-5 dagar innan tävlingen) men nu har han inte hoppat på särskilt länge vad jag vet.. typ 3 veckor eller nåt. Annars brukar han å jag kanske ta nån liten stock som ligger i skogen.

det beror lite på typen av häst och vad man menar med hoppning...t,ex bommar och ett litet kryss kan du hoppa så gott som varje dag (om man nu vill rida på banan 7 dar i veckan) Men menar man banhoppning, högre höjder eller mer avancerat tyckar jag det räcker med 1 gång i veckan.
Sen beror det ju på vad man vill med sin häst oxå...

När jag hade min häst i full gång så var jag iväg en gång i veckan på lite höjder och lite bommar och småskutt hemma/skog 3ggr i veckan.

rider hopplektion 1 gång varannan vecka, rider markarbete/hoppning på egen hand ca 1 gång i veckan och plus det blir det ju några tävlingar också.

Lägger upp träningen så att vi ska ha en formtopp lagom till tävlingen. Det beror på vilken häst jag har. Oftast tar hästarna det lugnt några veckor (2 veckor) efter tävling, för att sedan sättas i gång och tränas 1 gång i två veckor fram till tävling. Sedan börjas det om. Det är då ponnyn är på topp i alla fall. :) Storhästen finns det ingen taktik på än då hon inte har börjat tävlas. Hon hoppas då det finns tid. Dessvärre allt för sällan. :crazy:

En vanlig vecka for vara hopphastar och ponnier ser ut ungefar som foljande:

Mandag: Vila eller rida ut. Rida ut innebar lang skritt, lite trav och en galopp. Efter galoppen brukar vi skritta hela vagen hem.

Tisdag: Markarbete pa ridbanan.

Onsdag: Rida ut. Lite hoppning i skog och mark. Galopp och mycket trav. Ca 20 minuter skritt pa vagen hem.

Tordags: Hopptraning. Gymnastik hoppning med serier, studs och kombinationer. Brukar avslutas med en bana, hojd = beroende pa vad det ar for tavling till helgen.

Fredag: Kort stund markarbete pa ridbanan, rider ut efterat. Ingen krav-ridning.

Lordag: Tavling.

Sondag: Vila eller tavling.

Tavlar hastarna 2 dagar i rad, brukar de fa ledigt pa mandagen och ridas ut pa tisdagen. Da forskjuts hela veckan en dag.
Detta ar ingen fast schema vi har, utan det ar ungefarligt hur en vecka brukar se ut for de hastarna som ar mitt uppe i sin tavlingssasong.

Det ar samma for unghastarna som det ar for de aldre hastarna. Det handlar bara om att inte ha samma krav pa unghastarna som man har pa de lite aldre hastarna.

Jag hoppar en gång varannan vecka, sen rider jag markarbete över bommar en gång i veckan.
Jag tycker inte att man behöver hoppa hinder flera gånger i veckan, det är ju ofta själva "dressyren" i hoppningen som är det man behöver arbeta med och då kan man lika gärna använda bommar den dagen...
Men ett par gånger i veckan är väl ingen katastrof, se bara på ridskolehästarna...

Då jag hoppar hinder är ca 1gång/vecka. Ibland blir det bara varannanvecka..Men jag brukar hoppa lite ute i skogen också..+ att om det är tävling en vecka hoppar jag ingenting mer utöver tävlingen.

Jag hoppar i ridhus/på ridbana en gång i veckan.
Sedan kanske jag tar något enkelt skutt över en stock i skogen, det blir ju knappast någon extra påfrestning.

Nä, men att hoppa 7 gånger på 2 veckor sliter nog mycket. o dom gångerna är det inte liiite hon hoppar. 80-1m och om och om igen.... :crazy:

Jag tränar i regel varje torsdag, men när jag tävlar 2 helger hoppar jag över träningen och kanske hoppar några yttepyttesprång nångång mitt i veckan, annars blir hon som förbytt när hon får synd på hinder rigen efter en HEL vecka ;) Men jag kan träna på torsdagen, även om jag ska tävla den helgen och så.. Jag tror på det att hästen håller till vad det är tränad o van vid, bättre att rida "hårt" varje vecka än att rida hårt varannan och ta det lugnt varannan, But that´s just me!

Min ponny tävlas i hoppning två eller tre helger på månad, beror lite på.

Utöver det tränar vi hoppning en gång per vecka, ibland rider jag henne för instruktör. Ibland hoppar tjejen som tävlar henne, men då brukar hon rida för mig.

Sen ibland lägger vi in småhinder i markarbete, men det räknar jag egentligen inte som hoppning. det är mer lydnadsövningar, så som att behålla samma tempo, inte rusa mot hinder eller något liknande..

Jag hoppar min ponny max en gång i veckan, de veckor vi tävlar får han vila från hoppträningen :)

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 778
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges Victoria Jensen hoppade hem ett brons i Belgien när de individuella medaljerna i ponny-EM i hoppning fördelades på söndagen...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama