Hur ofta värkar ni hovarna?

S

Stoppard

Hur ofta har ni ut hovis och värkar hovarna på
era hästar som ni inte har skodda? Har ni ut dem
oftare på sommarhalvåret?

Sv: Hur ofta värkar ni hovarna?

Jag har ute hovslagaren var sjunde vecka eftersom den andra hästen skos om med den intervallen.

Även om han oftast inte behövde ta mycket så tycker jag att det är en lagom intervall för min häst.

Det är ju olika för olika hästar men vanligast är fem till åtta veckors intervall.

Prata med hovslagaren om din hästs hovar och följ hans rekomendation om du känner dig osäker på om du kan se själv när den behöver verkas.

Hur ofta har ni ut hovis och värkar hovarna på
era hästar som ni inte har skodda? Har ni ut dem
oftare på sommarhalvåret?

Verkar stavas med E, inte Ä, då blir det värkar som i en förlossning. :angel:

Jag tyckte väl att det såg konstigt ut.:angel:

Jag också, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var...:D

Jag verkar min häst själv och gör det när jag tycker det behövs. Det är bättre att ta lite o ofta. Nu under sommaren har det blivit efter ungefär 2-3 veckor, annars brukar det gå en månad eller lite mer.

Hovslagaren brukar komma var 8de vecka o se över fötterna på mina pållar

sommartid har vi ut hovis ca. va 5-6 v. vintertid ca. va 6-7 v.

Hovis kommer ut vad 7:e - 8:e vecka för att se över den skodda hästen. - Oftast behöver det inte göras något åt den oskodda, så han verkas i snitt var 14:e - 16:e vecka, men hovis ser över honom oftare.

var 6:e till 7:e vecka på sommarhalvåret och var 7:e till 8:e vecka på vinterhalvåret.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 179
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 607
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka