Hur ofta vågar man rida?

Druvan

Trådstartare
Hur ofta rider ni era unghästar under inridningen? Jag håller på att rida in ett fem-årigt sto. Hon är nu riden ungefär i en månads tid. Jag rider 3-4 ggr i veckan och då en liten skogstur på ca fem km i skritt och trav och någon liten galopp.

Hon är VÄLDIGT pigg och framåt. Hon är en livlig häst i grunden och jag upplever att hon hinner samla på sig en hel del överskottsenergi mellan ridturerna. Hon taktar, shyggar för saker, låtsas bli rädd och kastar sig från bilar osv. Har enstaka gånger provat rida två dagar i rad och då har hon varit HELT annorlunda andra dagen. Pigg och glad men koncentrerad och "städad".

Men frågan är- ska man verkligen sitta på en i princip oinriden häst varje dag? Bör man inte låta ryggen vila någon dag mellan varje pass? Eller sitter ni på era unghästar oftare än så?

Sv: Hur ofta vågar man rida?

Halloj

har du köpt ny häst? Vi har börjat rida in Chakira(cheyennes föl). Henne rider vi varannan dag, det verkar passa henne bra. Men hon är ju inte "färdig" ännu och jag tycker hennes rygg och muskler behöver få återhämta sig. Vi rider ju inte för kondition ännu utan lugna turer i skogen varvat med lydnadspass på ridbanan.

Men en femåring lär ju vara mer färdig i kroppen, samt att man måste anpassa sig efter hästen. Prova dig fram, Är hon lugnare dag två så lär hon ju ha mer tid till att lyssna på dig istället för att vara lyhörd på omgivningen. Det är ju inte lätt att utbilda en häst som inte kan koncentrera sig på ryttaren.

Det finns ju så många olika tankar om hur inridning ska gå till, det vanligaste är nog 1-4dagar sammanhängande o c.a 3-4 pass per vecka. jag tycker man ska anpassa sig:)

Ja, jag har köpt en ny häst. Vi har ju köpt egen gård och behövde därför ytterligare en häst. Ska även ta föl på båda tjejerna är det tänkt!

Hur menar du 1-4 dagar sammanhängande? Alltså att man rider fyra dagar på raken och sedan några dagar vila?

Jag tycker att det är individuellt. Det beror ju på vad hästen klarar, det vet man nog bäst själv. Men jag tycker inte att man ska rida varje dag, man kan göra så mycket annat också. Prommenera, tömköra, springa med hästen o.s.v. Tycker att variation är väldigt viktigt, de ska tycka att det är kul och inte vara för mycket press.
:rofl:

jopp

innan vi började rida in chakira harvade jag igenom ett antal böcker och artiklar om inridning vilket inte gjorde mig så mycket klokare. Vissa tycker att man ska träna/öva hästen i några dagar i stöten så de har det färskt i minnet.

4dagar sammanhängande 3 dagars vila var ett exempel.. men det finns ju inga rätt o fel. En duktig utbildare anpassar sig efter hästen. Men sedan så ska ju tiden räcka till också för oss.

På stuteriet jag rider så rider man in hästarna när dem är mellan 3 och 5 år. (Beroende på hästens psyke.) dem är ganska ohanterade, går ute i hagen iaf 12-13 timmar om dan alt går dem på lösdrift. Men då rids dem de första 2 veckorna ca 10 minuter 3-4 dagar i veckan, så dem lär sig skritta, trava och galoppera. Sen börjar dem ridas lite längre och oftare, alt. betäckts stona, och rids inte för om ett år igen =). Men det är så olika från häst till häst. En häst började ridas in när han var 5 år, och innan han fyllde 6 så hoppade han Lb- (avdelning b) runder felfritt på regionala tävlingar, så de kan gå så himla fort fram, han rids ca 45 min 5-6 dar i veckan

men du, kan du inte longera och aktivera på annat sätt varannan dag?

Men korta turer tror jag inte skadar dagligen, du får känna igenom ryggen, se om hon reagerar elelr verkar öm...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama