Hur ofta tempar ni?

Sorbe

Trådstartare
Hur ofta gör ni det?
Gör ni det någon gång ibland, när hästen verkar sjuk?
Gör ni det för att veta vad hästen har för normal temperatur för att veta det sen när hästen blir sjuk?

Vad har ni för häst (ras, mankhöjd, kön och kroppstyp (grov, ädel osv) och vad har den för normaltemp?

Sv: Hur ofta tempar ni?

Jag tempar om min häst verkar hängig, har sårsvullnader mm..

Har tempat henne i friskt tillstånd för att få fram hennes normaltemp och den ligger på 37.6-38.1. Den högre kvällstid.

Englskt fullblodssto, 159 hög, ädel fast ändå rätt "grov" för att vara fullblod.

Jag tempar när hästen inte äter och när hon är svullen i juvret (hon har årligen återkommande juverinflammation). Har rätt bra koll på vad hon har normalt så (efter att ha haft misstänkt kvarka så får man koll efter ett par dagar). ;)

Hästen är litet halvblod/fullblod (så modellen är mittimellan) med normaltemp runt 37,5-37,8.

Senast ändrad:

Min häst är ett sto, 150 cm hög och "lagom grov", rasen okänd.

Jag tempar så fort hon ser hängig ut, om hon har ett större sår, eller är halt/svullen i ngt ben.
Skulle hon sluta äta skulle jag förmodligen ringa vet innan jag tempar :angel:

Hennes normaltemp är ungefär 36.5, några pluppar högre på sommaren.

Hej du.
Tempen kan variera m bl.a ålder och brunst, har koll på normatemp på mina genom regelbundna mätningar. Är ju oxå bra om pållarna är vana att bli tempade när de är friska så det inte blir ett x-tra stressmoment när de är sjuka...

Jag tempar när nån av hästrana verkar hängiga så jag har anledning att misstänka att något är fel. Varje gång jag gör det så tänker jag att jag måste tempa ett antal gånger i "friskt tillstånd" för att ha bättre koll på den individuella normaltempen, men när hästen är frisk igen så glömmer jag bort det.. Jag gjorde det på min förra häst men det hjälper ju inte mig nu.

Kanske den här tråden kan hjälpa mig att komma ihåg att ta termometern med mig idag, lägger jag den i ryktlådan så kanske jag kommer ihåg! :)

Tempar om pollan verkar hängig eller har sår svullnad.
Har tagit tempen när hon är som vamligt också för att veta normaltemp.

Maffigt byggd maxad d-ponny, sto med normaltemp 38 grader.

Tempar nån alltid nån vecka när jag får hem en ny ponny för att hitta normaltempen. Den jag har nu är en klent byggd maxad D-ponny som har en normaltemp på ca 38,1.

Varje gång jag 'får' en ny häst så brukar jag 'kolla upp' normaltempen genom att tempa hästen på samma tider flera dagar i rad för att få ut ett genomsnitt om vad den brukar ha. Jätte bra att ha det referensvärdet sedan när hästen verkar sjuk & man vill kolla om den har feber.

Normaltemp. för min häst:
arabiskt fullblod, 6 år, ca 155cm i mkh, valack, ädel, har ca 37.3 grader i normaltemp.

Hur ofta gör ni det? inte ofta
Gör ni det någon gång ibland, när hästen verkar sjuk? när hästen verkar hängig, sjuk, har något stort sår, snorar osv.
Gör ni det för att veta vad hästen har för normal temperatur för att veta det sen när hästen blir sjuk? har gjort, ja

Vad har ni för häst (ras, mankhöjd, kön och kroppstyp (grov, ädel osv) och vad har den för normaltemp? maxad d-ponny, korsning welsh/arab imp. holland. född 1997, valack. mkt ädel. har en normaltemp på 37,3-37,9 grader. Brukar säga att under 38 är normalt, annars något förhöjt. kommer han direkt från hagen har han ju högre eftersom han rör sig där..

kl
I början när hästarna var nya tempade vi varje dag för att få reda på normaltemp.
Nu gör jag det om nån av dom verkar hängiga, snoriga eller har nån skada.

Vi har två varmblodsvalacker, den ena runt 160, ganska grov i kroppen och den andra ca 170, normal kroppsbyggnad.
Min kille ( den på 170) har 37,5 -37,7 i normaltemp och syrrans har något lägre.

Så gott som varje dag!

Ras: Islandshäst
Kön: Valack
Mankhöjd: 136 cm
Typ: Grov & kraftig
Normaltemp: 37-37,7

Min shettis tempade jag några gånger när han va ny. och fick fram hans normaltemp på 37,5.
Sen har jag kollat när AT varit dåligt. Men har inte varit något särskilt.

Tempar om hästen verkar hängig, snorig, vid större sårskador etc. (och vid den :devil: kastreringen, 2-3 ggr/dag *suck*)

Har också tempat när hästen är frisk för att få fram normaltemp, som hos min häst ligger på 37.7 (morgon)-38.2 (kväll).

Irish Cob-korsning, ca 160 cm, valack, 3 år i september, inte alls lika grov som en IC men skulle väl räknas som grov om man jämför med ett halvblod.

Tempar så jag vet normaltempen. Och sen tempar jag 'bara' om jag tycker den verkar hängig/liknande.

Arabvalack, maxad D 37.2 morgon och 37.4 kväll i normaltemp.
Arabsto, ca 155 (växer än) 37.6 morgon och 38.0 kväll i normaltemp.
Fullblodssto, ca 160 37.8 morgon och 38.0 kväll i normaltemp.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
983
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V