Hur ofta startar ni ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tamina
  • Startdatum Startdatum
T

tamina

Hur många dagar vill ni ha emellan starterna till era hästar och hur tränar ni emellan starterna.
Har själv min första travhäst som ska börja tävla och jag undra hur ni gör?
Glad för svar

Sv: Hur ofta startar ni ?

Hej! Jag är lite av en "nybörjare" själv... Men vad jag har hört är att 10 dagar mellan starterna är ganska så optimalt, 14 dagar om hästen tog ut sig riktigt i loppet.

Sen beror det väl såklart på om hästen är skör osv, då får man väl starta mer sällan. Dock tror jag att det är bra att starta med jämna mellanrum och sen köra lugnt emellan starterna. Banan på tävling är ju trots allt rätt doserad och borde slita mindre på hästen än vad vanlig "sling"körning gör...

Vad är det för häst du har köpt? Namn?

Lycka till!! :)

Med kallbloden får man starta när tillfälle ges,finns ingen tanke bakom hos dom som skriver propparna :mad:

Varmbloden 7-14 dgr emellan,även beroende av väderlek,varmt=längre emellan. Har aldrig haft någon häst som funkar bättre på sommaren,blir som tokiga när hösten kommer istället.

Om det är 14 dgr emellan starterna är det intervaller var tredje dag som gäller.7 dgr = 1 pass med interv.

Så gör vi o det har funkat hyfsat

Olika på olika hästar. Vi har tex ett sto som funkar bra med 10 dagar mellan löpen, men vi har också en hingst som behöver minst 3 veckor mellan......

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 562
Senast: MiaMia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
901
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur