Hur ofta ska hästen få tänderna kollade??

E

Ebond

Tänkte bara höra lite snabbt och lätt hur ofta ska tänderna på en häst ses över? :D

Sv: Hur ofta ska hästen få tänderna kollade??

Jag har lärt mig 1 gång om året ska man gärna ta ut någon som kollar tänderna på pollen :)

Kollar min en gån om året inte säkert att man behöver göra något åt dem, vet kollade min hästs tänder igår och han behövde inte göra något då det såg fint ut :D

Börja med att åka till en bra tandläkare med din häst! Denna kan sedan avgöra hur ofta du behöver komma dit, kan vara allt ifrån ett par månader emellan till ett år beroende på din häst ser ut i munnen, ibland behövs oftare intervaller i början en tid för o sen räcka med en gång i halvåret eller om året.

Vi tar alltid ut en tandläkare var 9:e månad för att titta över hästarna.

Hitta en bra hästtandläkare , låt honom eller henne undersöka din hästs tänder och sedan får den bedöma hur ofta du behöver anlita hästtandläkare. :)

Hade ut vet i måndags för att kolla tänderna. Hästen ifråga hade inte blivit raspad/kollad på 7 år och vet hittade inget fel alls.

Rekomenderas att kolla tänderna var 10e månad.

min häst är känslig i munnen och min tandläkare rekomenderade lite kortare tid på honom, var 8onde månad åker vi och checkar av. det brukar inte vara något allvarligt men får han minsta lilla vassa kanten blir han väldigt olycklig av att det gör ont. men som sagt, superkänslig är bara förnamnet på min.

Det är individuellt. Min häst måste fixas varje halvår medan den andra bara behöver raspas årligen. Det beror ju på hur de ser ut i munnen, hur de tuggar och om de får vassa kanter osv.

Jag som trodde att man gjorde det lika ofta som man skodde/verkade hästen, men då har jag lite bättre koll. Hade för mig att min förra häst kollade tänderna en gång om året men va inte säker. men tackar för svaren!

Som sagt är det individuellt. Min häst har väldigt fin mun så han behöver bara 1 gång per år, och då åker jag till klinik.

En fråga som jag funderat på.. Kan en veterinär komma och kolla o raspa tänder? Eller måste man in på klinik?

njae, det har jag nog aldrig hört på rek. däremot vet jag att främst förrut (men även fortf i mina trakter) så raspar en del hovslagare tänderna på hästarna, aldrig låtit någon göra det på mina dock. hov - tand känns lite väl långsökt iaf för mig.

Min nuvarande häst kommer tandläkaren ut till 2 gånger om året, då han rekomenderade det.
Mina förra behövde bara kollas 1 gång om året, så det är induviduellt. Tandläkaren brukar oftast tala om hur ofta h*n tycker dom bör kollas.

:eek: Varken vet. eller hovslagare får komma i närheten av min häst med en rasp - avsedd för munnen :eek:

haha inte min heller men tyvärr resonerar en del häromkring (vi är ju i samma område) inte så.
jag åker till tandläkare och är mycket nöjd med honom, han är duktig och har använt honom i flera år nu :)

1 ggr /året MINST, men haft två hästar som behövts kollas 2 ggr om året.
Gammel gubben på 26 år kollas var 3e månad. Har en toppbra distriktsveterinärska som kommer ut.

Min häst, som har överbett och hade ganska rejäla hakar när jag köpte honom, har varit hos tandläkaren med först 5 mån mellanrum. Nu ska jag tillbaka i sep efter 4 mån mellanrum och därefter är det sagt ca 6 mån beroende på hur tänderna ser ut nu i sep. :)

På lång sikt tror tandis 1-2 ggr per år helt beroende på hur det artar sig.

Det beror sig alldeles på omständigheterna. Vänd dig till en "riktig" hästtandläkare som efter en undersökning kan ge dig råd.

Vissa individer behöver justera tänderna kanske flera gånger på kort tid, andra inte alls. Vi låter tandis kolla våra hästar vid c:a 2 och 5 års ålder, och därefter endast vid behov. Detta efter att tandis ansett att tänderna nöts som dom ska. Vi har också fått info om hur vi håller koll själva.

Att av okunnighet sätta upp ett tidsprogram i olika intervaller bara för att, är onödigt för att inte säga dumt. Behövs det inte en behandling eller koll, så behövs det inte. Vad man framför allt inte ska göra, är att slentrianmässigt låta någon raspa hästens tänder!

LIA

Det viktigaste är att du använder dig av en person som verkligen är bra på hästtänder!! Klåpare kan förstöra hästens mun om det vill sig illa (har ett ex, där hästen nu inte kan äta normalt pga för hårt raspade tänder med blank tuggyta..).

Själv åker vi till en vet. som har hästmunnen som specialintresse.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 263
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka