Hur ofta rider ni?

Islandstok

Trådstartare
Hur ofta rider ni era hästar?
Motivationen ligger ju inte direkt på topp för att rida i det här höstlika vädret som kom så plötsligt? Regn och blåst.. Har man inget ridhus heller så...! Eller vad säger ni?

Sv: Hur ofta rider ni?

6 dagar i veckan oavsett väder, sitter ute och rider så länge det går. Brukar börja rida i ridhuset i slutet av oktober ungefär. Det måste ju göras så bara bita ihop och klä sig varmt.

Jag har hittat ett par ridvägar som ger rätt okey skydd mot regnet, ett par stigar i tät skog dvs. Sen är det bara ländtäcke på och de där regnskydden som täcker lår+knä så klarar man sig bra tycker jag. Hästarna ska lägga vinterpäls nu och människorna får vänja in sig på det kyligare vädret med smarta lösningar!

Rider efter ett schema med vilodag var fjärde eller femte dag och därimellan ett hårdare pass på banan eller så, väldigt bra för att kunna styra och ställa i förhållande till vädret.

Regnar det inte för mycket eller stormar så rider jag 7 dagar i veckan. Har ingen tillgång till ridhus och även om jag skulle haft det så hade jag inte ridit där ändå.
Vi är riktiga skogsmullar! :love:

8-åringen som är i full tävlingskondition = minst 6 dagar i veckan (den sjunde dagen är det vila eller lätt longering i grimma).

5-åringen som är under uppbyggnad och utbildning = ungefär 5-6 dagar i veckan, beror på hur hårda pass hon går.

Gamla tävlingshästen som är konvalecent och under uppbyggnad = ungefär 5 dagar i veckan, han får bara gå på rakt spår i skogen än så länge.

På vintern när det är -30 och snö upp till öronen så kan det hända att hästarna får en extra vilodag. Men jag brukar åtminstonde försöka skritta en sväng så det får träns på sig och får komma ut även om vädret är helt vidrigt.

Det är olika mellan hästar och anpassat efter hur jag jobbar m.m. m.m.

Ambitionen är att hästarna ska gå 5-6 dagar i veckan. Just nu vilar en helt sedan i helgen p.g.a. att hon trampat av två skor. Hon är heller inte helt igång sedan början på juni p.g.a. skada så tanken är att hon ska ridas varannan dag ett tag till.

De andra två ska ridas 5 dagar i veckan ibland 6 men det är tufft att jobba heltid och hålla igång 3 hästar så blir det 4 dagar någon vecka har det inte gjort ngt. Snart får jag dock lite avlastning av mamma som ska rida några pass i veckan på två utav dem vilket ska bli såå skönt!

Mvh JV

Rider min 4åring, 4-5 dagar i veckan. Har som mål att rida ut i skog och mark varannan gång. Rider vilket väder det än är, men vi har ett litet (dammigt!) ridhus som man kan rida i, i värsta fall.. helst undviker jag ridhuset.

Hästen jag tävlar på rids ca 5-6 dagar i veckan. :)

Jag brukar rida min 18-åring 4 gånger per vecka. Försöker se till att det inte blir mer än två vilodagar mellan ridpassen.

Vi har inte heller något ridhus. I vintras körde vi till ridhus 2-3 gånger, annars är det bara att klä sig och anpassa ridningen efter vädret! =)

Tycker inte det är några problem med vädret än så länge. Tänk sen när det är mörkt hela dagarna och kallt ute. :(

Travaren rider jag 1-2 ggr i veckan, resten körs han. Andra pållan ca 2 ggr i veckan, men ibland rider jag inte på ett tag för jag inte har lust. Kör mest.

Finns ridhus men brukar mest vara där för att leka med hästarna, löshoppning och tömköra.

Tja nu har jag inte hästen alla dagar i veckan men nästan, så jag är ute i ur och skur och hästen måste gå 6-7 dagar i veckan för att må bra. det är en travare men jag rider häldre än kör i kyla/blåst/regn

edit: har ridhus inom 20 min skrittväg (asfalt) så dit rider jag inte så ofta. mest om jag har ridlektioner på vintern.

Senast ändrad:

Rider min 5åring ca 5-6dagar i veckan och utav det är 2-3 på bana/ridhus. Resten är ut i skog och mark.

Försöker rida 5 ggr i veckan.
Har ingen paddock elelr ridhus, men fick en ridregnkappa av sambon så har inget att skylla på nu.
:)

Rider aldrig när det är regn och rusk. Jag gillar det inte och hästarna gillar det inte. Hästarna kan stå mer eller mindre oktober - mars om vädret skulle vara så. Men sen finns det inget finare och underbarare än att rida när det är vindstilla, solen skiner och löven är knallgula eller att snön gnistrar :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
558
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka