Hur ofta LIGGER era unghästar och "sover"?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Jezzie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 493
Sv: Hur ofta LIGGER era unghästar och "sover"?

Mina ligger och sover varje natt inne i boxen (alla åldrar).

När de gick ute dygnet runt så låg de gärna om man tog in dem också, skönt o få slappna av helt innanför väggar.

Fast det stämmer inte. Det finns gott om hästar som under långa perioder står i hängmatta, eller fastbundna med vajer i taket i boxen så de kan röra sig men inte lägga sig. De får ingen REM-sömn, men benen viker sig inte på dem.

Däremot för ATT sova REM-sömn (då de drömmer) måste de ligga på sidan.

Jag har hört mina drömma ibland, jättesött, det gnäggas i sömnen och så, som när hundar skäller och springer i sömnen ;)

Nä, men då är de ju uppbundna, och kan inte lägga dig.

Detta är i alla fall vad jag har fått lära mig i skolan (hästgymnasie) och det fanns någon studie bakom detta, men den vet jag inte var den kommer ifrån. :)

Ja men om ditt påstående skulle stämma skulle de blir hängande i vajern. Du påstod att om de inte får sin REMsömn viker sig benen på dem. Vilket inte är sant, just för att de som står med vajer i taket t ex i så fall efter något dygn skulle hittas hängandes med benen vikta under sig men huvudet/framdelen i luften.

Så, det är en skröna, och finns ingen sådan studie. Däremot finns studier ang att hästar som får för lite/ingen REMsömn verkar ha svårare lära sig nya saker, sortera intryck osv. Inget bekräftat.

Hästar klarar mycket långa perioder utan REMsömn, men de mår allra bäst om de dagligen har möjlighet till det. Men om den uteblir så nej benen viker sig inte och de ramlar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 976
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 733
Senast: Freazer
·
Däggdjur Hej! Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler. Buren var inköpt och...
Svar
2
· Visningar
276
Senast: Breen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
18
· Visningar
1 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka