Hur ofta LIGGER era unghästar och "sover"?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Jezzie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 493
J

_Jezzie_

Hej, kanske har denna tråd hamnat aningens fel men då får moderatorn flytta på den :D
Undrar hur ofta era unghästar sover, nu menar jag inte ståendes utan LIGGANDES. I somras låg min 5 åring rätt ofta, gärna utslagen :D Men nu denna vecka så har han lagt sig i boxen nästan direkt efter ridning (rider oftast direkt efter intag från hagen, han får bara gå in och luffsa i boxen ca 10 min) Idag la han sig HELT utslagen och tog en stor suck, tankarna for runt i huvudet; Nu dör han!!! :confused: Men sen gick han upp igen, åt lite hö... Jag stannade kvar och smorde lite sadlar o diverse saker, tog ca 15 min så la han sig igen. Men denna gång låg han "normalt" dvs inte helt utslagen. Jag gick in en sväng och efter ca 1,5 timmar gick ja ut och tittade till pållen igen, nu stod han upp och hade nästan mumsat i sej allt eftermiddags-hö =) Min tanke var att eftersom det är så attans blött och trist i hagen vill han inte gärna ligga där och "sova/vila" utan tar igen detta i boxen. Han äter som vanligt, dricker bra och har ingen temp. Vid ridningen var han pigg och alert. Rider bara ca 20 min/dag nu pga ny sadel... Några fler som kan dela med sig av sina sovande unghästars beteenden? ;)

Sv: Hur ofta LIGGER era unghästar och "sover"?

Min 4:åring har också börjat ta tupplurer efter insäppet, ja dvs efter det att maten är uppäten o det går ganska fort. Har för övrigt inte märkt några "växsymptom" men för att vara på den säkra sidan har hon fått ett par veckors semester.:bow: Hon har ända sen hon kom till mig sovit helt utfläkt som en död på fm runt 11:tiden vilket uppfödaren påpekade säkert var en vana hon tagit med sig från sin uppväxttid då hon gick på lösdrift.

Senast ändrad av en moderator:

Idag la sig min efter att kraften va uppäten, höet struntade han i så gott som. Men när jag va ute nyss va nästan allt uppätet så han prioriterade tydligen 1)Krafften 2)Sova 3)Höet! :D Men när han gjorde så där i helgen LÅG han ner och mumsade på höet, då oroade jag mig inte alls, men idag så skrämmde han mig lite. Men bör nog inte vara sååå orolig. Bara ha koll.

Våran unghäst på jobbet lägger sig och vilar VÄLDIGT ofta. Minst en gång varje dag, efter insläpp. Och snarkar gör han. :love:

även min 10 åring ligger ner och vilar ganska ofta, både efter insläpp (oftast om de varit blåsigt, kallt och regningt/snöigt tex) och sen på kvällen.

Mina hästar ligger gärna när de har ätit upp, mest unghästen som inte rids ännu. Bara bra att de kan slappna av...

Min fyra-åring ligger ner flera gånger på dagen. Ser oftast helt död ut. :crazy: Ibland går jag och kollar...:angel:

:grin: Krocket

Min unghäst sov jätteofta.
Jag tror inte du behöver vara orolig.

min 4 åring låg mycket "plattpannkaka" under slutet av sommaren,verkade mycket trött,nu under hösten är det mer sovande och det märks att hon växt både på höjden,bredden :o och mentalt,så du behöver nog inte oroa dig.
Även 13 åringen som står här hittade jag helt utslagen en dag i boksen,men för hans del så är han trött pga att vädret är piss o han sover inte ute

Hej, kanske har denna tråd hamnat aningens fel men då får moderatorn flytta på den :D
Undrar hur ofta era unghästar sover, nu menar jag inte ståendes utan LIGGANDES. I somras låg min 5 åring rätt ofta, gärna utslagen :D Men nu denna vecka så har han lagt sig i boxen nästan direkt efter ridning (rider oftast direkt efter intag från hagen, han får bara gå in och luffsa i boxen ca 10 min) Idag la han sig HELT utslagen och tog en stor suck, tankarna for runt i huvudet; Nu dör han!!! :confused: Men sen gick han upp igen, åt lite hö... Jag stannade kvar och smorde lite sadlar o diverse saker, tog ca 15 min så la han sig igen. Men denna gång låg han "normalt" dvs inte helt utslagen. Jag gick in en sväng och efter ca 1,5 timmar gick ja ut och tittade till pållen igen, nu stod han upp och hade nästan mumsat i sej allt eftermiddags-hö =) Min tanke var att eftersom det är så attans blött och trist i hagen vill han inte gärna ligga där och "sova/vila" utan tar igen detta i boxen. Han äter som vanligt, dricker bra och har ingen temp. Vid ridningen var han pigg och alert. Rider bara ca 20 min/dag nu pga ny sadel... Några fler som kan dela med sig av sina sovande unghästars beteenden? ;)

min ponny är ju 9 år men hon brukar sova "liggandes" hehe..
sen en häst i stallet kan inte koppla av ute så direkt han kommer in i boxen så lägger han sig ner X):D

Min sov rätt mkt förra sommaren. En dag var jag helt övertygad att hon var död.:angel: Gick fram och var tvungen att peta på henne varpå hon flög upp och höll på att ta död på mig...:D
Ja, unghästar sover nog, genrellt sätt, rätt mycket och djupt...

Tror det är ganska vanligt när de växer och dessutom börjat jobba lite. Har en 1,5 åring som fått kraftfodertillskott under betet i sin box och han lägger sig minst varannan gång han kommit in och ätit. Tror han bara slappar och vilar i lugn och ro. Det är ju skönt att de är så trygga i sin box:)
Men visst det kan ju vara tecken på kolik t ex så lite koll har jag också haft, men man får försöka att inte oroa sig för det är som sagt mest troligt en helt vanlig tupplur;)

kl

min skrutt (4 år) har däckat ganska ofta på sista tiden, vet inte om det är för att hon växer eller för att de sovit ute nu hela sommaren och det börjar bli dags att få komma in

här var jag tyvärr tvungen att väcka henne eftersom vi skulle åka till veterinären, hon hade nog hellre legat kvar :angel:

I växtperioder har mina knattar knappt gjort annat i boxen än legat och snarkat i varierande grad av 'utslagning'. Länge och väl. Sommartid när de kommer in på dagen, har de kunnat ligga 'hela dagen', dvs var gång man var ner låg de. Minns inte vem det var, men nån körde liggande höätning med en period.

I icke växtperiod ligger min treåring ner 'efter maten' dagligen, och sen på natten. På betet brukar de ligga i gryningen, och sen en sväng vid lunch med, lite siesta.

Mina två unghästar som är 2 och 4 år ligger ofta utslagna med benen rätt ut (ibland smatidigt precis brevid varandra):love: Skulle lätt kunna tro att något är galet.....men det är nog inget att oro sig över, håller man bara ett vaksamt öga och håller koll så att de är pigga för övrigt så kan man bara njuta över att se dom........för det ser onekligen ganska så härligt ut!:rofl:

Vet att den är gammal, men den är ju fortfarande aktiv, så jag svarar ändå :)

Låter som att ni bara bevittnat era pållars "drömsömn"! ALLA hästar (unga som gamla) måste ligga ner minst 4 minuter helt "utslagen", huvudet nere och benen ut, hade de inte gjort det skulle de inte orka stå upp, benen skulle helt enkelt inte bära dem. Sen är det ju så att unga hästar gör det oftare än äldre under deras växtperiod.

Så det är defenitivt inget att vara orolig över, snarare tvärt om! :)

En av våra unghingstar på lösdriften, där är 4 hingstar du (bara 2 som syns) och de ligger och snarkar i kapp, Dyngan (närmast) vinner helt klart tävlingen men hästlängder! (ca 9-10 månader på detta foto)
20295_1240168822.jpg

Senast ändrad:

Låter som att ni bara bevittnat era pållars "drömsömn"! ALLA hästar (unga som gamla) måste ligga ner minst 4 minuter helt "utslagen", huvudet nere och benen ut, hade de inte gjort det skulle de inte orka stå upp, benen skulle helt enkelt inte bära dem.

Fast det stämmer inte. Det finns gott om hästar som under långa perioder står i hängmatta, eller fastbundna med vajer i taket i boxen så de kan röra sig men inte lägga sig. De får ingen REM-sömn, men benen viker sig inte på dem.

Däremot för ATT sova REM-sömn (då de drömmer) måste de ligga på sidan.

Jag har hört mina drömma ibland, jättesött, det gnäggas i sömnen och så, som när hundar skäller och springer i sömnen ;)

Hon är i och för sig inte unghäst längre men vill gärna berätta om min dam som stallägaren hittade en morgon liggandes på rygg med benen lutande mot väggen. Stallägaren trodde först att hon hade fastnat men icke hon sov ;). Hon sov mycket liggandes när hon var unghäst framförallt när hon hade haft ett fysiskt eller psykiskt arbetspass.

Låter somom de flesta hästarna sover rätt mycket generellt överlag (på alllehanda olika vis ;) ) Saken är väl den att man blir lite orolig när man hittar dem, vem vet hur mkt de sover när man inte är där utan är på jobb eller skola?? =) Jag är lugn nu... klart han får sova min lille plutt :love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 976
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 733
Senast: Freazer
·
Däggdjur Hej! Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler. Buren var inköpt och...
Svar
2
· Visningar
275
Senast: Breen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 493
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar