Hur ofta kommer sopbilen till er?

Fibusen

Trådstartare
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?
 
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?
Hur stor tunna har du?

De flesta kommuner brukar erbjuda olika storlekar (olika priser).

Vi har en 140 liters som töms varannan vecka. Men det är väldigt sällan den är full och ibland ställer jag inte ut den.
2 vuxna, 2 barn.
 
Här hämtas både restsopor (brännbart) och komposterbart (som vi aldrig har något) varannan vecka. Nu med två småbarn så räckte inte det ordinarie 190-liters kärlet för restsopor, så vi uppgraderade till ett 370-liters. Det kostade några hundra i engångsavgift. Det kärlet räcker för två veckor för oss, blir oftast 1/2 - 2/3 fullt.
 
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?

Var fjärde vecka, matavfall hämtas varannan under sommaren men vi komposterar.

Ibland glömmer vi att dra ner kärlet så då har vi haft en intervall på åtta veckor vilket har funkat. Vi är fyra vuxna och två barn (en var nyss blöjbarn). 370 liters kärl.

Vi kommer nog byta ner oss i kärlstorlek.
 
Både kompost och brännbart varannan vecka. Behövs det kan man boka extra tömning eller större tunna. När tidigare grannar hade småbarn fick de kasta lite av avfallet i andras tunnor vid behov.
 
Här kör sopbilen förbi varje onsdag. Om min tunna är full och behöver tömmas så drar jag ut den till vägen, och den töms. Detta sker, för mitt ensamhushåll, ca var 4-5 vecka.
 
140 liter som töms varannan vecka. Matavfall och restavfall i samma tunna.
Om jag sorterar förpackningar så blir den oftast bara halvfull.
 
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?
Varannan vecka tömmer de ett enfacks (:)) - kärl på 370 liter med allt i. Vi har nåt som heter gröna påsen som man kan slänga matavfall i som vi använder på sommarhalvåret, men inte på vintern.

Men om inte alltför lång tid ska ju äventyret med fastighetsnära återvinningssortering börja, så då får vi se.
 
Senast ändrad:
Fyrfackskärl, 370 liter/tunna. Den med sortering av plast, kompost, hushållssopor och färgad glasfraktion töms var 14:e dag och den andra med kartong, papper, metall och ofärgat glas töms var 4:e vecka.

En extratömning av en tunna kostar 120 kr, det hade jag kostat på mig om det var fullt under en begränsad tid i livet :) Beställs digitalt dagen innan man vill ha sin extratömning.
 
Tunnan med restavfall, matavfall, tidningar + färgat glas töms varannan vecka.
Tunnan med plast, kartong, metallförpackningar + ofärgat glas töms var fjärde vecka.
 
Fyrfackskärl, 370 liter/tunna. Den med sortering av plast, kompost, hushållssopor och färgad glasfraktion töms var 14:e dag och den andra med kartong, papper, metall och ofärgat glas töms var 4:e vecka.

En extratömning av en tunna kostar 120 kr, det hade jag kostat på mig om det var fullt under en begränsad tid i livet :) Beställs digitalt dagen innan man vill ha sin extratömning.

Extratömning skulle här kosta runt 2000 gissar jag (1458 kr per timme). Har dock inte frågat, så det kanske finns möjligheter med lägre kostnad.
 
Vissa kommuner erbjuder även hämtning för enbart blöjor. :)

Jag har samma som du. Minsta kärlen och mat varannan vecka brännbart 1 gång månad och sorterar mycket hemma.

På förra orten hade vi tömning varje vecka på matavfall och varannan vecka på brännbart, plast och papper
Metall och glas fick man åka med till närmsta återvinning
 
Var fjärde vecka för vardera brännbart och matavfall förutom på sommaren då de kommer varannan vecka för matavfall (fortfarande var fjärde vecka brännbart).

Klarar oss fint på det även om det ibland var på håret när vi hade blöjbarn 😅


Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?
 
Det är ju helt galet om det stämmer. Här tar de 266:- enligt hemsidan.
Det var galet! Jag tittade på prislistan under övriga tjänster.

Extra hämtning var fast avgift på 453 kr, så på oss förlorar de en rejäl slant om vi nånsin skulle använda oss av tjänsten. Gissar att 453 kronor är tillräckligt betalt inom tätorterna där man inte behöver köra nästan 8 mil helt extra på småvägarna.

Det är subventionerat ibland, som fiberanslutningen som kostade exakt lika mycket för oss (där de behövde gräva drygt 3 kilometer extra bara för oss genom väg, berg och hagar) som för min kollegas vän (som hade fibern ända in i husgrunden redan). En dryg veckas grävjobb för 3 man med 2 grävmaskiner subventionerat är inte fy skam.
 
Senast ändrad:
Vi har 2 st 4-fackskärl och sopbilen kommer en gång i veckan på måndagar. Ena kärlet töms vid lunchtid och det andra på kvällen mellan 18 och 20.
 
Det var galet! Jag tittade på prislistan under övriga tjänster.

Extra hämtning var fast avgift på 453 kr, så på oss förlorar de en rejäl slant om vi nånsin skulle använda oss av tjänsten. Gissar att 453 kronor är tillräckligt betalt inom tätorterna där man inte behöver köra nästan 8 mil helt extra på småvägarna.
Ändå en rejäl summa tycker jag..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp