Hur ofta kommer sopbilen till er?

Extra tömning känns spontant som en sämre lösning ur alla aspekter än att helt enkelt byta till ett större kärl...
Eller sortera noggrannare, vi vet ju inte om TS har största kärlet redan men det framgår ju att fraktioner som kan sorteras verkar hamna i restavfallet och tar upp plats.
 
Jag har 2 fyrfackskärl. Tunna 1 (restavfall, matavfall, färgade glasförpackningar och tidningar) varannan vecka och tunna 2 ( plastförpackningar, pappersförpackningar, ofärgade glasförpackningar och metallförpackningar) en gång i månaden.

Då det är ett fritidshus har jag ett abonnemang som kör schemat ovan under sommaren samt utöver det tömning efter de längre skolloven.
 
Jag har egen kompostering så jag har bara den gröna tunnan och den hämtas var fjärde vecka här. Föräldrarna har också den bruna för kompost och den hämtas varannan vecka. I mitt fall gör det inget, jag lever ensam och det är ytterst sällan min tunna blir full på de fyra veckorna. Men när mormor fick hemtjänst vet jag att hon gick upp på varannan vecka även på det brännbara. Hennes tunna är också större än min. Precis som i fallet med småbarn så är det blöjor som gör att tunnan blir knökfull. Hennes blir proppfull till och med på de två veckor det tar till nästa hämtning.

Hon har alltså kunnat få hämtning varannan vecka istället för vart fjärde mot en högre avgift så här i min kommun verkar det som att det fungerar att göra så. Kontakta dem och fråga?
 
Jag har hämtning varannan vecka och är alltid stressad över att försöka få ihop en hel soppåse på den korta tiden... 😳 Oftast slänger jag i en halvfull soppåse bara för att de ska ha nåt att hämta (vet inte var jag har fått det ifrån men jag är rädd att de ska sluta hämta sopor hos mig om kärlet är helt tomt 😄).
Jag skulle önska hämtning var 4e vecka istället, men det går inte att välja. 🙁
 
Vi har tömning varannan vecka för bägge kärlen. Min restavfallstunna skulle gott räcka med var fjärde eller sjätte. Komposten bli inte heller full men sommartid stinker den gam efter 2 veckor.
Mina står vid vägen så de blir tömda när bilen kommer oavsett hur fyllda de är.
 
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?
Den som innehåller bland annat matavfall och brännbart varannan vecka, den med plast, papper m.m. var fjärde.
För mig blir alltid pappersförpackningar full, den skulle jag behöva varannan vecka. Övrigt är aldrig i närheten av fullt. Brännbart kan vara ett par bajspåsar med innehåll från kattlådan liksom.
 
Här kommer deet sannolikt bli förändringar.

Just nu erbjuds endast varannan veckas tömning. Inga fack i tunnan.

Jag komposterar så inget brunt kärl. Samma avgift ändå. Brukar dra ut tunnan till vägen en gång i månaden ungefär. Dvs de gånger jag har tillräckligt med sopor.

Papper, glas, metall finns det containrar till på många platser i kommunen.

Enpersons hushåll med hund och vintertid även katt.
 
Fyrfackskärl två stycken. Hemkompost. Tömning av bland annat restavfall varannan vecka (ena kärlet) och allt (båda kärlen) var fjärde vecka.
Tre personer, varav en bebis på fyra månader, i hushållet. Tre katter.

Vi klarar oss på det. Sorterar allt noggrant. Stora kartonger och liknande tar vi till återvinningscentralen/stationen. Restavfall blir det ju en del pga kattsand och blöjor. Men varannan vecka räcker gott.
 
Vi har 140 liters tunna. Inte ens när barnet var litet och vi var 4 boende i huset fylldes den på 14 dagar. På höst/vintern och våren ställer vi ut den typ var 4-6 vecka. Egentligen tömning varannan vecka.
 
Vi är 30 hushåll som delar på tre 370 l kärl för brännbart och ett 370 l kärl till kompost. Dessa töms varje vecka
 
Ändå en rejäl summa tycker jag..
Jag tycker ändå att den är förhållandevis ok med tanke på var @sjoberga bor, om jag minns det rätt dvs. Om man ska jämföra mina trakter med sjobergas är det betydligt färre lantliga här och även de som är lantliga är oftast relativt nära de centralare delarna och bör således gå att köra som en avstickare från vanliga slingan.
 
Vi har bara två tunnor, en brun för kompost och en grå för brännbart. Den brännbara är på 190 L, och komposten 140 L. Jag ska kolla på större tunna eller oftare tömning.
 
Jag tycker ändå att den är förhållandevis ok med tanke på var @sjoberga bor, om jag minns det rätt dvs. Om man ska jämföra mina trakter med sjobergas är det betydligt färre lantliga här och även de som är lantliga är oftast relativt nära de centralare delarna och bör således gå att köra som en avstickare från vanliga slingan.

Ja, för mig är den bara en bråkdel av faktisk kostnad, men för de som bor inne i stan är det nog "dyrare" (det är alltså fast pris för hela Linköpings kommun). Men extratömning har aldrig funnits på kartan, visste inte ens att det erbjöds... Behovet har nog funnits i mängd som ena handens fingrar under de 21 år vi bott här.
 
Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har funkat. Nu med en nyfödd i hemmet så är tunnan nu i princip full och 11 dagar kvar till tömning. 🙈

Då försöker vi ändå sortera tex förpackningar, kartonger, osv, men jag gissar att vi måste bli bättre nu när bebis kommit och det blir några blöjpåsar!

Hur ofta kommer sopbilen till er? Klarar ni er bra med det?

Vi har tömning av matavfall (140 l) varannan vecka och restavfall (190 l) var fjärde vecka. Restavfall går att få varannan vecka också men det finns ingen som helst anledning för oss. Den tunnan har nog aldrig varit mer än halvfull efter 4 veckor och vi har missat tömningar också utan att det varit några som helst problem.

Är fem personer i familjen varav tre barn mellan 2 och 9.
 
Vi har tre tunnor; 2 med fyrfack (kompost, brännbart, färgat glas och tidningar), (ofärgat glas, metall, plast och kartongförpackningar) samt en grön tunna för trädgårdsavfall. Den första tunnan töms varannan vecka, den andra var 14:e dag. Trädgårdstunnan töms oftare nu än förr, varannan vecka under säsong (inte vintertid).

Facket för kartongförpackningar blir ofta full i förtid så jag får köra sånt till de stora containarna på återvinningen.
 
De hämtar varje vecka. Kompost töms utan kostnad och brännbart 63 kr per tunna. Vi har två barn med blöja och ställer ut brännbart varannan vecka, och då är den full.

Har också sett att det finns större tunnor, vår granne har en brännbart som är dubbelt så stor som vår.

Kartong, plast, glas, textil, metall tömmer vi i kärl vid affären.
 
Jag har 2 fyrfackskärl. Tunna 1 (restavfall, matavfall, färgade glasförpackningar och tidningar) varannan vecka och tunna 2 ( plastförpackningar, pappersförpackningar, ofärgade glasförpackningar och metallförpackningar) en gång i månaden.

Då det är ett fritidshus har jag ett abonnemang som kör schemat ovan under sommaren samt utöver det tömning efter de längre skolloven.
Så har jag det också på ena gården.
Men året runt då och med egen, av kommunen godkänd, kompost på annat ställe så att det inte skall lukta illa.
Det räcker till 3 hushåll.

På andra stället så är det en 190-liters tunna med "brännbart" som töms varannan vecka.
Den räcker till oss, en camping och två sommarstugor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp