Hur ofta kan man tävla ?

L

lyckorna

Såg att den prelimenära tävlingsterminen låg upplagd
på ridsportsförbundets hemsida.
Jag blev så sugen att redan nu sätta mig ner och
planera inför kommande säsong :)
Frågan är om man klarar att rida ca 1 50T per månad, eller
blir det för mycket ? :confused:
Hur ofta tävlar ni andra ?
Har ni några tävlingar som är favoriter ?
Vi skulle hemskt gärna vilja komma iväg till Gotland och prova hoburgsritten. Den verkar fin.

//Maria

Sv: Hur ofta kan man tävla ?

En gång i månaden tycker jag är lagom att tävla mina hästar. Om du rider 50 km är det absolut inget problem med det intervallet, längre tävlingar går också bra om hästen är tränad för den nivån. Rider du med kortare mellanrum så är det bra att tänka på att inte rida snabbt. Har jag ridit en snabbare tävling (16-18 km/h) så behöver mina hästar längre tid för vila och återhämtning än om de gått på ca 13 -14 km/h oavsett sträckan.

Jag lyckades inte hitta den prelemenära tävlingsterminen :(
Har du lust att länka till den :)

Nu kan jag visserligen inget om distans,men för mig låter det i allafall helt enkelt som ett ok upplägg med en i månaden.
Mest för att jag vet att vi själva rider minst 1 mil varje dag på våra hästar och de är ju endast ridna som "normala dressyrmuppar".. ;-)
Dvs,vi har 4 km till ridhuset,enkel väg,sen ska vi ju hem också = 8 km + att vi näst intill alltid när vi varit i ridhuset tar "slingan" hem som är 3-4 km längre,men vi låter våra hästar "busa av sig där".
Våra vanliga uteturer är på minst 1½-2 mil,4-5 dgr i veckan..
Det enda som verkar slitas,är ju skorna.. :-(

Tack =)
Är det någon som vet om det blir nån Berga ritt i Sthlm 2005?
Dom brukar ju alldrig stå med på dom prelemenära listorna.

Visst blir man ruskigt sugen, men varje gång jag planerar blir det ändå aldrig som jag tänkt mig pga pengabrist... :crazy:

Ingen här i sthlm som har lust att samåka litegranna ;) (ja förutom dig desert wind hihhi ;) )

Simlångens preliminära T 2x80 lockar mig iallafall väldigt mycket så den ska jag nog sikta på nästa år. EN planerad hitills ;)

Ser att jag antagligen missar lag sm nästa år då jag förmodligen befinner mig på sydligare breddgrader hela sommaren... :crazy: :)

Hör inte riktigt hit, men nån som kan förklara vad kategori bokstäverna står för.
Några begriper jag, N=nationell R=regional och L=lokal, eller?? men vad står E, CH, EU för????

Det är inte bestämt ännu.... Men det är möjligt att det blir en ritt i april.

Det är inte bestämt ännu...det finns en möjlighet att Bergaritten blir av i april som vanligt. Vi får se.

Ang amkms inlägg.
Det går inte att jämföra att rida en mil varje dag jämfört med att rida 5 mil i sträck på tävling. Det uppstår helt andra situationer!!
Tänk dig alla joggare som springer flera dagar i veckan 7 km till 1 mil, men när de springer marathon så plötligt får de skavsår i rejält insprungna skor, de får skav av linnen på bröstvårtorna, de springer länge på underlag de inte tränat på och blir trötta i ben, de kan få vätskebrist om det är varmt osv osv.

För både häst och ryttare uppstår liknande situationer på tävling. Saker som man inte kan förutspå när man tränar hemma inträffar....Så det är faktiskt mer än "bara" skorna som blir slitna.

Man rider 80 km ena dagen (tex lördag) och rider 80 km igen nästa dag. Förutsätter då att man har en väldigt vältränad häst =)

ok. såg att de även hade 2x60 på simlångsritten. Hur mycket ska man ha ridit för att vara kvalificerad för att starta det???

Minst två godkända 80 km, som jag tolkar TR.
E= Elit, CH= Championship dvs EM eller VM eller NM. EU blir jag osäker på vad det står för?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror madde71 har rätt - 2x60 är ju sammanlagt 120 km och då borde man ha ridit 2 stycken 80 km. Men jag kan ha fel.

Undrar bara om 2x80 km kvalificerar ett ekipage för landslagsdeltagande eller måste man rida Härjedalsritten 160 km?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama