Hur ofta gör ni rent lådan?

Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Kan ju även skilja mellan olika sorters pellets. Jag upplever inte att Toa-Lätt som är papperspellets går sönder och fastnar när de blir blöta. Träpellets kanske lättare blir så (jag har ingen erfarenhet av sådana)?

Jag vet inte, jag tror inte kissen försökt få dem att fastna på insidan av lådan. Det är minimalt som fastnar i botten dock, så var mest en tanke att kissigt 'sågspån' kanske fastnar med. Eller inte, det följer ju som sagt inte med ut i huset, hmm...

Träpelletsarna faller sönder i 'sågspån' när de blir blöta alltså.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag misstänkte att de faller sönder. Papperspellets gör inte det och är kanske lite mer "sprättsäkra".
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

kl

Bytte till pellets nu ikväll...och det blev som så att lilla damen satte ner tassen och "iiihhh" tog upp den fort som attan. Satte ner nosen och undersökte pelletsen, gjorde en ytterst förnärmad min och gick å gjorde sina behov på hallmattan:eek:

Ska jag låta sanden va i och tillföra pellets successivt :confused:
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Oj då vad trist, men precis, gör så. Jag var nog extremt försiktig och fasade in pellets säkert under ett halvårs tid. Men tänk en månad i alla fall, när hon nu reagerade så negativt.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Vad använder ni för medel?
Yes diskmedel.

Har ni ute eller inne katt?
Innekatter

Hur många katter?
två st damer

Vilken sand?
Extreme Classic

Jag tömmer inte lådan särskilt ofta. Kanske varannan månad när kattsanden nästan är slut. Häller i en 15 kg säck åt gången.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

kl

Bytte till pellets nu ikväll...och det blev som så att lilla damen satte ner tassen och "iiihhh" tog upp den fort som attan. Satte ner nosen och undersökte pelletsen, gjorde en ytterst förnärmad min och gick å gjorde sina behov på hallmattan:eek:

Ska jag låta sanden va i och tillföra pellets successivt :confused:

Jag hade haft en egen låda med pellets till att börja med så hon kan vänja sig i lugn o ro.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag hade haft en egen låda med pellets till att börja med så hon kan vänja sig i lugn o ro.


Hm, men är inte risken att hon endast väljer sandlådan då?

Jag gjorde som så att jag la i sand och ytterst få pellets i.

(kan tillägga att hon gjorde sina behov i hallen hela natten, hade inte tillgång till sand inatt)

Och så va jag så elak att jag låste in henne på toa (ganska stor) där lådan finns
1 timme, och då gick hon på lådan ,puh.

Så nu går hon igen. Men jag gör nog som så att jag ökar på med en näve pellets varannan dag eller så. Hoppas hon accepterar det
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag är ju så mjäkig så att jag låter katten bestämma vilket material den vill ha i lådan :)

Vill inte heller riskera att det blir en vana att gå utanför.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag skulle nog ha haft olika lådor, och bara en med pellets. Tids nog så vänjer hon sig nog. :) Så har vi gjort när vi vant våra vid låda med lock, de har nu tre lådor på i stort sett samma ställe där 2 har lock och en inte, och de använder alla tre. :)
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Menar nu inte bara mocka ur den utan ta ut all sand och verkligen skrubba rent den.

Vad använder ni för medel?
Har ni ute eller inne katt?
Hur många katter?
Vilken sand?

:D
Tömmer och skrubbar rent helt alltifrån en gång i månaden till nån gång i kvartalet. Lådan rengörs på kiss och bajs varje dag morgon och kväll. Kisse är petig och gillar inte när det smutsigt i lådan.
Kisse är mestadels inne och går bara ut när jag är hemma (eller ut och in, ut och in, ut och in kanske är en bättre beskrivning på hans aktivitet när han är "ute").
Jag har en katt.
Vi använder någon form av ekosand som är baserad på cellulosa, klumpbildande vilket är en klar fördel mot de andra ekovarianterna jag testat.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Har skrubbat rent en gång på 7 veckor och då bara för att sanden höll på att ta slut och leveransen med nya sanden var försenad = befintlig sand blev skitig.



Vad använder ni för medel?
Använde varmt vatten och tvål
Har ni ute eller inne katt?
2 innekatter 20v gamla hankatter
Hur många katter?
2
Vilken sand?
Har använt Smiley cat, Tidy Cat och ska nu prova Extreme classic

Smiley var ok, klumpade fint men höll inte lukten borta så bra

Tidy cat håller lukten borta kanon, klumpar ok, faller lite isär.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Vår nya lillkisse ( nu över ett år) är så kitslig att han enbart går på lådan om den är helt ren med EverClean parfymfri i. Vi har 2 katter å rensar lådan 3 ggr om dan å gör den helren ca 1 ggr månaden.Mina andra katter har aldrig varit så här jobbiga som den yngsta. Han ratar all annan sand i lådan , små korn sominte luktar parfym ska det va. Har provat ALLA möjliga sorter. Idag köpte jag en jättestor plastlåda på Ikea å ska prova om det är bättre än flera mindre lådor. Lite jobbigt är det.... Han går utanför för stora A om lådan är det minsta smutsig. :devil:Kissa går bra. Ngn som har tips?
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Somliga katter vill inte göra 1:an och 2:an i samma låda och somliga katter vill inte gå på en låda där någon annan varit tidigare.

Det rekommenderas att man har en låda per katt plus en extra.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

*kl*

Jag har peeweelådor med träpellets. Skurar ur dem ungefär 1 gång i veckan, iom att jag har fertil hane börjar det lukta ganska fort annars. Vi har plastpåse i själva botten, så den är ju ren efter varje städning (ca varannan dag) men mellanbotten med silarna i behöver också skuras emellanåt.

Tvättar med såpa.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Vi har pellets i peewee lådorna, fungerat utmärkt fram tills nu.
Var iväg på semester i drygt en vecka, grannen var över minst två gånger om dagen, städade lådor o pysslade om dem. Antingen städade han inte t5illräckligt noga eller så blev ena katten sur över att vi var bort för hon började nämligen kissa utanför lådan när vi var borta :(
Vi tömde helt o i med nya pellets när vi kom hem men det dög icke. Blev akut byte av sand o iom att vi inte har ngn djuraffär i byn fick det bli från mataffären. Mjaus klumpildande, katten blefv nöjd o slutade kissa utanför så vi fortsätter med sanden nu. Har haft både everclean o tidycats innan men Mjaus sand är mycket bättre! Blir klumpar som inte faller isär det minsta, ingen urinstank o ingen äcklig parfymdoft heller, sen är det positivt med en svensk produkt tycker jag :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp