Hur ofta gör ni rent lådan?

MagicaDeHex

Trådstartare
Menar nu inte bara mocka ur den utan ta ut all sand och verkligen skrubba rent den.

Vad använder ni för medel?
Har ni ute eller inne katt?
Hur många katter?
Vilken sand?

:D
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Har två peewee lådor o två innekatter.
Tömmer dem helt kanske två gånger om året.
Underredet töms o sköljs en gång i veckan med varmt vatten, inget medel.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Menar nu inte bara mocka ur den utan ta ut all sand och verkligen skrubba rent den. Ungefär var tredje dag.

Vad använder ni för medel? Vanlig såpa och hett vatten.

Har ni ute eller inne katt? Innekatter.

Hur många katter? Tre stycken.

Vilken sand? Toa-Lätt.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag tömmer allt 2 ggr/v. Mockar inget emellan.
Skurar eh, kanske 1 gång/år och använder då vanlig tvål (handtvål) och desinficerar med ytdes efter.
En innekatt (som får gå ut om den vill, men mest är inne).
Använder träpellets i lådan (därför jag inte mockar ur den utan tömmer helt, det går i princip inte att mocka ut kisset).

Ingen lukt alls kanske ska tilläggas. Har låda med huv, men utan kolfilter isatta.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Har två peewee lådor o två innekatter.
Tömmer dem helt kanske två gånger om året.
Underredet töms o sköljs en gång i veckan med varmt vatten, inget medel.

Hm, frågar man inte får man inget veta.... vad är en peewee låda:o
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Menar nu inte bara mocka ur den utan ta ut all sand och verkligen skrubba rent den. Ungefär var tredje dag.
.

Oj, det va ambitiöst!
Men med tre katter antar jag att det behövs lite mer ofta.

Hur upplever du toa-lätt. JAg märkte skillnad när jag gick över till klumpbildande sand. Tyckte det höll sig fräschare på ngt sätt
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Oj, det va ambitiöst!
Men med tre katter antar jag att det behövs lite mer ofta.

Hur upplever du toa-lätt. JAg märkte skillnad när jag gick över till klumpbildande sand. Tyckte det höll sig fräschare på ngt sätt

Anledningen till att det blir så pass ofta är att det inte går att rensa bort kisset när man använder Toa-Lätt. Därför byter jag ut allt var tredje dag istället för att försöka peta ur nerkissade pellets. Har jag sedan hällt ut all pellets kan jag lika gärna skura ur lådorna.

Jag har haft klumpbildande sand av olika slag och även klumpbildande majsströ, men det blir alltid urinlukt (trots att lådorna är placerade i ett skåp).

Jag tycker att Toa-Lätt funkar alldeles utmärkt, men det kräver byten oftare eftersom kisset inte kan rensas bort.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Nu har vi haft katten i fem veckor och jag har inte alls märkt av något behov att faktiskt städa lådan. :confused:
Vi har en Modkat som har en innerpåse så det blir enkelt att rengöra sen iaf. :)
Jag är van att byta ut all sand en gång i veckan men då användes icke klumpbildande sand.

Vad använder ni för medel? Kommer nog använda Grumme eller liknande.
Har ni ute eller inne katt? Innekatt.
Hur många katter? En katt.
Vilken sand? Ever Clean Less Track.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Jag förstår:idea:

Är det mer ekonomiskt med pellets tycker du?

Och även ni andra som använder det?
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Ja, det är mer ekonomiskt än något annat strö jag har provat och jag har gått igenom det mesta.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Instämmer ang pellets, det absolut mest prisvärda jag haft och jag har provat massor (hade tre katter förr). Trots att jag ju kastar massa ren pellets två ggr i veckan (ca var tredje dag) så är det ändå bara en fraktion av priset för all annan sand och strö jag provat.

Dessutom - inte kattsand över halva huset :love:
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Dessutom - inte kattsand över halva huset :love:

Detta vore en klar positiv anledning för mig att testa pellets.

Anledningen till tråden va lite den att damen har börjat skvätta upp sanden upp mot lådväggen. Är det då lite blött i sanden så fastnar det på väggen...vilket gör att det börjar lukta snabbare tycker jag.

Hittills har det räckt med att ta av locket och bara spola rent det med hett vatten, men det blir automatiskt lite vid lådkanterna oxå som jag tar bort med en fuktig trasa.

Erkänner dock att jag tycker det är lite mäck att behöva spola och torka varje dag och som det är nu kommer jag behöva skrubba rent lådan 1 ggn i veckan. Så är på jakt efter ett bättre alternativ, vilket kanske pellets är
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Eftersom jag bara har en katt i nuläget så är trycket på mina kattlådor inte så stort så jag byter sand och skrubbar rent en gång i månaden.

Vad använder ni för medel? Grumme eller yes
Har ni ute eller inne katt? Inne
Hur många katter? En
Vilken sand? Ever Clean (inte det billigaste alternativet men jag uppskattar när katten luktar parfym isf kattbajs när den vart på toan :D Dessutom är inte unghunden lika sugen på att leta delikatesser i kattlådan när jag använder det.
Här luktar det aldrig kattlåda trots att jag har en i sovrum och en i köket.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Ever Clean (inte det billigaste alternativet men jag uppskattar när katten luktar parfym isf kattbajs när den vart på toan :D
Här luktar det aldrig kattlåda trots att jag har en i sovrum och en i köket.

Haha, jag håller med, katten luktar gott! :D
Vi var vår låda i vardagsrummet och här luktar det ingenting! :banana:
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Det beror på, när det behövs. ;) Men kanske i snitt 1 gång/vecka.
Jag tvättar med såpa.
Två innekatter, två lådor men ska skaffa en till (låda alltså) för det känns för lite.
Använder Remiss men är inte riktigt nöjd, bytte till det från Ever Clean för att det är billigare och miljövänligare, men tycker det går åt så himla mycket strö nu...
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Brukar bli nån gång per år :o Sanden byter jag bara när den börjar lukta, vilket brukar bli nån gång per år. Måste erkänna att jag däremellan sällan gör nått annat. Mockar ur gör jag 1 gång/dag.
2 innekatter (honor) och just nu är det en blandning mellan EC unscented och Husses strö i de 2 lådorna.
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Detta vore en klar positiv anledning för mig att testa pellets.

Anledningen till tråden va lite den att damen har börjat skvätta upp sanden upp mot lådväggen. Är det då lite blött i sanden så fastnar det på väggen...vilket gör att det börjar lukta snabbare tycker jag.

Hittills har det räckt med att ta av locket och bara spola rent det med hett vatten, men det blir automatiskt lite vid lådkanterna oxå som jag tar bort med en fuktig trasa.

Erkänner dock att jag tycker det är lite mäck att behöva spola och torka varje dag och som det är nu kommer jag behöva skrubba rent lådan 1 ggn i veckan. Så är på jakt efter ett bättre alternativ, vilket kanske pellets är

Fast blöta pelletsspån fastnar nog också. Å andra sidan kanske hon inte vill krafsa pelletsen så, och den är ju inte lika lätt 'sprätta iväg' som kattsand. Du har ingen i närheten som eldar med pellets som du kan få lite av att prova? (En säck är ju iofs inte så dyr men du ska ju förvara den med, vet inte om du bor i lägenhet eller har större lagringsutrymmen)
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Fast blöta pelletsspån fastnar nog också. Å andra sidan kanske hon inte vill krafsa pelletsen så, och den är ju inte lika lätt 'sprätta iväg' som kattsand. Du har ingen i närheten som eldar med pellets som du kan få lite av att prova? (En säck är ju iofs inte så dyr men du ska ju förvara den med, vet inte om du bor i lägenhet eller har större lagringsutrymmen)

Kan ju även skilja mellan olika sorters pellets. Jag upplever inte att Toa-Lätt som är papperspellets går sönder och fastnar när de blir blöta. Träpellets kanske lättare blir så (jag har ingen erfarenhet av sådana)?
 
Sv: Hur ofta gör ni rent lådan?

Hade nog tänkt testa toa-lätt, gör det när denna säcken med vanliga kattsanden är slut så jag får plats med den nya:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp