Hur ofta ger ni mat?

Lenis

Trådstartare
Vuxen/valp? Lillen går på 4 ggr om dagen, det kan bli lite opraktiskt ibland när man är iväg men jag kör på det så gott det går. Han är 4 månader nu. Såg på foderpåsen att de äknar med 3 ggr per dag tills de är runt halvåret å sen två.. Vår alaskan fick 2 ggr om dagen å det gick utmärkt, lejoner har fri tillgång.. Hur ofta fodrar ni era hundar & hur gjorde ni när de var små/övergången?

Sv: Hur ofta ger ni mat?

Jag tog ju min hund när hon var 3 månader och då gav jag henne mat tre ggr om dan. Kommer inte i håg hur gammal hon var när jag började ge henne två ggr men minns att jag rätt länge fick ge henne morgon, kväll och sen lite av kvällsmaten alldeles innan vi gick och la oss för annars hände det att hon kräktes på morgonen pga. tom mage...

Gamlingen får en gång om dagen, han äter när han blir hungrig.
Tiken har fri tillgång och valpis får mat 2 ggr/dag.

Vuxen 7 år, han får mat 2 ggr om dagen vid 12 och 18. Han äter som en damsugare :D

Min hund får mat 3 gånger om dagen(hon är 1 år& 3 månader). Först frukost vid 7 på morgonen sedan vid 14-15 och så kvällsmat vid 18-tiden.

När vi fick henne (lite innan hon blev 1 år) så fick hon mat 2 gåmger om dagen. Men så fick hon diare(hade ätit nått ute antagligen) och när vi skulle introducera lite mat igen för magen så delade jag upp det på fler måltider och då märkte jag att hon äter mycket lugnare när hon får 3 gånger om dagen i stället för 2.

Båda får 2 ggr/dag. Leonbergern fick 4 mål/dag som valp och sedan 3och till slut 2 mål/dag. Foxen var 6 månader när han kom till mig och även han fick 2 mål/dag.

Min cavaliervalp får mat tre gånger om dagen.

Fick hem valpen (schäfer) när han var 8½vecka, han fick då mat 4 ggr om dagen. kl 8, 12, 16 och 19, drog ner till 3ggr/dag när han var 4 mån. nu får han mat kl 9, 14 och 19.
Finska Lapphunden har alltid haft fri tillgång pga att han aldrig ätit direkt när vi ställt ner maten.. slutade dock med det när vi fick hem valpen då valpen är mkt matglad.. lapphunden får nu mat samtidigt som valpis, fast han är knapt något på morgon, äter ordentligt antingen vid 14 eller på kvällen..

Vår lilla Yda, 10,5 veckor får mat 4 ggr om dagen.
08,00
12,00
17,00
21,00

Aldrig exakt dessa tider, men vi försöker ge henne 4 ggr/dag, sedan att det vissa dagar inte efterföljs, nej då får det vara så.

Gamlingen får en gång om dagen, han äter när han blir hungrig.
Tiken har fri tillgång och valpis får mat 2 ggr/dag.

Hur löser du det med olika matning om du har fler hundar?

Jag ger min hund två gånger om dagen.
Någon gång mellan 7-9 (när jag vaknar)
Någon gång mellan 18-21 (när det passar bäst)
Hon är en saluki på snart två år.

Mina får en gång om dagen.. Lillan fick tre ggr när hon kom (åtta veckor) men fick två från ca fem månader men hon började äta så dåligt så jag gick över till en gång om dagen när hon var typ 15 månader..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka