Hur ofta byter ni kraftfoder?

Smulan75

Trådstartare
Iom stallbyten (ändrade förhållanden till hästaffärer) , hullförändringar osv har jag bytt kraftfoder ett antal gånger (ibland känns det lite väl ofta). Allt från kraft groov, havre, hippo alfa, mustang, egenblandat osv har jag hunnit pröva på genom åren.

Så nu vill jag höra hur ofta ni byter kraftfoder? Eller kör ni alltid med samma?

Sv: Hur ofta byter ni kraftfoder?

Oftast får vi hö från två olika partier, och därmed blir det antingen två olika foderstater under vintern (om vi ger slut på parti 1 först, och tar parti 2 sen), eller så blir det samma hela vintern (om vi tex ger höparti 1 på kvällen, och av parti 2 på morgonen).

Jag har bytt kraftfoder 1 gång. Det var i år. Gick över till Krafft Grund och lusern hack, från kornkross, betfor, lusern och mineraler.

Jag bytte endast pga att det blev väldigt svårt att få tag på kornkross från ngn bonde. Kostnaden för fodret blev ungefär den samma när jag köpte korn från lantmännen som att gå över till ett färdigfoder.

Hö har jag samma leverantör som jag haft i 12 år.

Jag undviker att byta kraftfoder - och sker det så är det vid hösten då vi börjar använda nya höet för att det skall passa den analysen. Vill helst inte ge så mycket kraft, men det behövs oftast inte heller när det är islandshästar som fodras och det därmed blir en "liten foderstat" totalt sett.

Är det nåt som inte funkar så kan ju läget bli annorlunda.

har inte bytt kraftfoder de senaste 4,5 åren... trots hästbyte.
så länge det fungerar bra finns det ingen anledning att byta :)

Jag brukar inte byta kraftfoder speciellt ofta, men jag har flera olika sorter jämt, så ibland kanske man tar bort en av sorterna ett år när höet har vissa värden och lägger på det året efter osv.
Har en häst som varit oerhört svårfödd och dessutom är kinkig med maten så man måste vara med där så hon äter ordentligt och får i sig det hon behöver.

Unghästen äter betydligt enklare och det är i princip bara Krafft Nya Groov och lite betfor + mineraler.

Smulan75 skrev:
Iom stallbyten (ändrade förhållanden till hästaffärer) , hullförändringar osv har jag bytt kraftfoder ett antal gånger (ibland känns det lite väl ofta). Allt från kraft groov, havre, hippo alfa, mustang, egenblandat osv har jag hunnit pröva på genom åren.

Så nu vill jag höra hur ofta ni byter kraftfoder? Eller kör ni alltid med samma?

:eek: jobbigt!
byter INTE ofta. Typ om jag har ny häst.... som kräver annat än förra hästen.... annars håller jag mig till samma, och ökar/minskar enbart givorna om jag behöver justera. Har alltid funkat bra för mig... har stått hos snälla uthyrare också som tex är ok med att skippa inackorderings priset för havre om man inte använder havre, i utbyte mot fler kg silage... eller typ liknande, - ifall jag tex använt korn som jag köpt själv, istället för havre... har därmed "dealat" mig till saker för att undvika att behöva byta kraft, bara för nytt stall osv.

Smulan75 skrev:
Inte ofta. behöver inte ge dem så mkt nu (valacken får inget) och märren undviker jag att byta på då hon haft en fångtendens.

Jag har precis bytt från müsli till pelleterat foder, men jag undviker att byta. Får hö från samma bonde och samma skörd hela tiden, vilket gör att jag slipper byta foder fram och tillbaka.

Så sällan som möjligt, men ibland måste man...
Jag försöker att hålla mig till havre korn och betfor för det vet jag att hon äter och funkar på. Men ibland passar det inte till grovfodret och då får man byta ut något eller allt för att det ska bli så bra som möjligt för hästen.

Förr fodrade jag egen blandning med havre, betfor, soja, vetekli, mineraler osv. Ibland kunde jag byta ut havre mot korn om det verkade passa någon häst bättre. Ibland lade jag till något som bryggerijäst eller fiskmjöl. På det stora hela var blandningen dock relativt konstant om än med lite olika proportioner från år till år.

Sedan blev hästarna allt fler och fodringen tog allt längre tid. Ekonomin blev lite bättre och då provade vi att gå över till krafft, men det gav vi upp efter några månader. Det blev ändå att vi fick lägga till en massa saker för att jag skulle känna mig nöjd.

Nu har vi fodrat med Spillers i ett halvår och det har fungerat jättebra. Det är också lätt att byta från en variant till en annan, om behovet skulle ändra sig tex vid mer intensiv träning eller om hästen ställs av.

Så länge det passar med grovfodret och hästarna fungerar på det så tycker jag inte att det spelar någon roll om det är en färdig blandning eller om man blandar själv.
Oftast tycker jag att det blir billigast att blanda själv, men det tar lite längre tid.

Jag ger det som matchar säsongens hö, så det kan variera från år till år.

Men oftast blir det havre och/eller Kraffts Lucernhack. Har tidigare använt Hestekraft och Hippo Alfa.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Natasja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25