Sv: Hur ofta bör man rida?
Studier har gjorts och det visar sig att efter 15 minuter är musklerna helt uppvärmda och pulsen är i arbetsläge.
Så att skritta fram en häst små jogga utan krav på form 15 min innan man sätter igång med träningen är enligt mig ett måste om man vill ha en frisk häst..
Man ska absolut inte longera som uppvärmning då det är på frestande för leder och senor att gå på volt övt framförallt innan de är uppvärmda!
Man skall tänka tillbaks på en själv.. när jag åker till gymmet så värmer jag ju självklart upp min kropp innan jag går på gymmaskinerna.
Skulle jag gå direkt på maskinerna med kalla muskler riskerar jag att få inflammationer, muskelvärk å i värsta fall slita av muskelfästen vilket gör förgrymmat ont
Efter 15 minuter på krosstrainen är jag svettig, varm och riktigt ordentligt uppvärmd och min kropp kommer hålla i många år som tack!
Det finns tyvärr inga genvägar till frisk kropp när man tränar man har bara en kropp och den måste man vara rädd om.
Samma gäller så klart hästen .. satsar man på ett liv med sin häst på tälingsbanan på lite högre nivåer måste man vara petnoga med träningen av sin häst OCH sig själv!
Uppvärmningen får man bara inte slarva med gör man de kommer man förlora många många viktiga år på banan eftersom hästen förr eller senare kommer gå sönder.
Och en själv kommer också få problem oftast med knän och rygg!
Jag värmer upp min häst 15 minuter innan jag sätter i gång med krävande övningar
Jag skrittar utför olika övningar i skritt rygga skänkelvikningar bak och framdelsvändningar sluta öppna ställa hästen åt alla möjliga håll. Detta brukar ta en 7 minuter iallafall.
Sedan börjar jag små jogga lite på 4-kantspåret alt ute på vägarna inge krav på form utan vi skall bara värma upp oss båda.
efter ca 8 minuters jogg är hon varm och uppvärmd och även jag
Då börjar vi själva arbetet med att kräva form sätta under sig och där musklerna får jobba lite=)
Precis som det är på människor så för att en muskel skall bli större kan man säga i stora drag att man sliter sönder musklerna och när de sedan återhämtar sig blir dom större.
Det betyder att man måste öka vikter/tid för att få större muskler.
En människa som börjar på 50 kilo på benpressen kommer till en börjar bli större i muskler.
Men ökar den inte på vikten utan fortsätter bara på 50 kilo veckor efter veckor kommer muskelutvecklingen att stanna av och musklerna blir inge större för musklerna har nu vant sig vid 50 kilo.
Så öka till 60 och man kommer även öka i muskler...
Om man för över detta till hästen så innebär det att kör du alltid likadant och i samma minuter så kommer utvecklingen av musklerna stanna av.
Även fasten man ger korrekt foderstat uträknad efter alla konstens regler!
Det är därför man kör intervallträning och där ökar man tiden/längden allt eftersom hästen bygger upp muskler/kondis=)
För bästa återhämtning och muskelutvecklingen skall kroppen tillföras med proteiner EFTER ett hårt pass..
Det vill säga hästen behöver typ luzern efter att den har ridits ett hårt pass
En människa skall ju äta helt innan 30 minuter efter ett träningspass.. detta gäller även en häst!
Innan en människa tränar skall den helst äta kolhydrater /energibar/kreatin för att få ut maximal styrka och förhindra mjölksyra.
Detta gäller även även en häst ,1 timme innan den skall tränas behöver den ladda upp musklerna med energi för att musklerna skall orka mera och för att förhindra mjölksyra!
Efter ett pass på ett gym så stretschar vi våra muskler och varför gör vi detta???
Jo för att dra ut musklerna så vi ska slippa träningsvärk dagen efter pluss att ju mer vi drar i musklerna desto vigare blir vi.
Och ju vigare vi blir ju mindre risk är det för skador.
Så samma sak här igen på en häst..
stretscha en häst efter varje träningspass för samma orsak som för en människa!
Ibland så förstår jag varför så många hästar går sönder och varför så många får inflammationer i kot, hov hasdlederna eller får problem med ryggarna.
Det är inte så konstigt många av dessa fallen beror nog till stor del på att man slarvat med just... uppvärningen!
Och efter ett pass så skall kroppen "slow dawnas" det vill säga genom att gå minst 5 minuter efter ett pass får man bort ev slaggprodukter i kroppen och man får ner pulsen.
Samma sak med hästen seedan om man väljer att skritta eller gå brevid är en smaksak=)
Är det kallt ute är det mycket viktigt att slänga på ett skritttäcke så musklerna kyls långsamt ner.
Snabb nedkylning leder bara till inflammationer, muskelvärk och skador
Lycka till med muskelarbetet på din häst och återkom gärna om hur de går!
/Niela