Hur ofta bör man rida?

Muninn

Trådstartare
Ja, jag brukar alltid rida varannan dag (förutom på unghästar som inte får gå mer än ett par ggr i veckan i början), men jag undrar lite hur andra gör?

Igår t.ex red jag "hårt" i 30-40 minuter. "Hårt" för oss betyder att vi skrittade och travade på stora volter, åttor och fyrkantspår och tränade på att ställa och böja åt rätt håll och att lyssna på mina hjälper (broms, fram, flytta ut, flytta in).
Eftersom Junior var grinig och oliksidig och skulle göra en minivolt i ena varvet och ställa sig utåt, och göra tvärtom i andra, fick vi hålla på längre än tänkt (brukar rida 20-30 minuter annars) och han var ganska svettig när han i slutet ställde sig åt rätt håll och tuffade på på halvlånga tyglar.

Så, jag funderade på hur jag ska göra idag? Ska jag låta honom vila som tänkt, eller ska jag mjuka upp honom lite i skritt?
Tänkte ifall han är stel från gårdagen- är det då bättre att mjukas upp eller att få vil helt?

Hilfe! :D

Sv: Hur ofta bör man rida?

Grejen är ju att när man "jobbat igenom" hästen kan det ju vara bra (tycker jag) att rida lite lätt dagen efter för att befästa det som blev rätt och man är nöjd med. Samtidigt vill man inte trötta ut häststackaren:) Jag hade nog gått en liten promenad och värmt upp med lite sidvärtesövningar och ställning/böjning från marken. Typ 10-15 minuter i skritt, för att se hur hästen känns. Om allt verka bra hade jag sedan suttit upp och ridit igenom ett par övningar från gårdagen, max 5-10 minuter. Sedan skrittat av avsuttet.
Om allt känns bra är det ett kvitto på att gårdagens träning gjorde nytta!

Jag tänker som du, men jag undrar om det är bättre eller sämre att göra det direkt dagen efter vs. med en dags vila emellan?
Har ju också märkt på lilla djuret att han "vilar sig i form" och liksom smälter träningen om han får en dags vila, eftersom han är ung behöver ju huvudet lite vila också.
Tycker det är roligt det här, för jag tror nog att det finns många olika åsikter i den här frågan :)

Jag tycker att den "fysiska" effekten av ett ridpass där man lyckats få hästen ordentligt lösgjord sitter i till dagen efter, på ett sådant sätt att man kan uppnå samma resultat igen med mycket mindre ridning. På så sätt är det bra att rida lite lätt igen dagen efter, för att befästa den känslen hos både sig själv och hästen. Men sedan har du ju rätt i att de behöver mental vila, särskilt en unghäst.
Tror att det kan variera mycket från häst till häst vad som funkar.
Min spända och lite hetsiga (men dock mycket arbetsvilliga) valack mår bra av att man ena dagen rider mycket övergångar och voltarbete i alla gångarter, trekvart med ganska hårt arbete på ridbanan då man håller honom ordentligt sysselsatt. Dagen efter är han sedan mjuk som smör och mycket lyhörd, då kör jag lite skrittarbete, samlar några få gånger, flyttar åt sidan lite. Då passar det även att introducera nya grejor, eftersom han är mjuk och lyssnar. Rider max 30 min varav 20 min uppvärmning+avskrittning.
Samma metod fungerar inte alls på min sambos sto, hon kräver sina egna rutiner.

Svarar nog inte riktigt på din fråga med Gim är ju 5 år och han går 5-6 dagar/vecka och han verkar trivas bra med det. På helgerna går han uteritter som oftast är över 1 timme och sen på vardagarna brukar det mest bli longering. Han går så pass mkt eftersom de i princip bara står stilla i hagarna och han blir Dagur lite närgången och han stått för mycket. Aktiviteten på vardagar brukar vara 15-30 min.

Jorunn får gå 6 dagar i veckan men inte alls hårda pass.
Brukar bli 2-3 dagar i veckan vi kör lite hårdare travar och galopperar en del
Annars blir de mestadels skritt för oss..
Kan rida ut 1 timme varav 55 minuter består av skritt resten fördelas på trav och galopp

Jag tränar mkt skritt för tillfälle smidighet och ren lydnad för skänkeln böjja i olika håll förflytta olika delar på kroppen åt olika håll.

Kan träna på att skritta in i en liten ruta och hoppa av och där skall hon stå still i 1 minut tills jag går tillbaks till henne!
Kan även träna på att förflytta sig rakt åt sidan med en bom mellan fram och bakbenen!

Så innan folk får hysteriska anfall när de ser 6 dagar i veckan så som sagt hon går inte allt hårt=)

Vill nog kunna påstå att hon gått väldigt lite i gämfört med andra 5 åringar som tävlar och har sig..
Just nu har hon 3 veckors vintervila varav 1½ har gått redan hon rids ingenting!
Från och med 1 jan 2009 skall hon sättas igång på allvar och tränas upp för lite småtävlingar till sommaren=) debuterar=):bump:

Naggur rids nästan varje dag.
Han dör av uttråkning annars=)
Istället för att vila helt kanske han får gå en prommenad eller longeras lite så han får göra NÅNTING.
Han står på ett stort stall med ridskola och lite mark. Han e ute med dom andra i kanske 6-7 timmar. sen är det dax att gå in innan lektionerna börjar. Så det blir ganska många timmar i boxen. därför får han ridas mycket. Han ligger dessutom i hårdträning för tävling så...

Nu har ju dagen redan gått, så kanske inte till vidare hjälp ;) Men jag tror det beror på hästen i sig... Min häst (7 år) spelar det ingen roll ifall hon så får vila 7 dagar efter, så sitter det ändå kvar det vi lärde oss sist, om man gjorde rätt och hon verkligen förstod vad man menade vill säga... Jag har aldrig behövt "jobba mig till" samma resultat 2 ggr, men sedan har vi inte kommit till så avancerade saker heller, så vet inte om det också kan spela roll? Men det du beskriver borde sitta även om du låter han vila från "arbete" några dagar tycker jag, sen att det kan va bra att bara ta en promenad eller så beroende på hur mycket de rör sig i hagen. Berätta gärna hur det gick ;)

Jag har två hästar, en val. född -00 och en -03. Jag rider båda hästarna ca 3-4 gånger per vecka eller tömkör/longerar/löshoppar någon av dagarna och tycker att varannandags-ridning fungerar helt ok. Då kommer de villigt i hagen och känns pigga och glada att rida (för det mesta). När jag väl rider kör jag ganska långa pass (om jag jämför med er övriga) gärna 1 timme och helst någon långtur till skogen på 1,5 timmar en gång i veckan, men då blir det mycket skritt.

Den yngre hästen pressar jag inte så mycket på banan när vi är där utan rider mycket skritt och jag är alltid noga med att värma upp och skritta av i minst tio minuter, så där försvinner automatiskt 20 minuter av den timmen. Tyvärr så blir det inte lika effektiv träning så här års. Tänk om någon kunde slå upp ett ridhus på skrittavstånd.

Jag brukar rida på ett 3 dagars schema.
Dag1: Hårt arbete (kan vara dressyr, rida ut, köras, löshoppas o.s.v.)
Dag2: Lite lugnare arbete (oftast ut i skogen, eller skitta och "joggas")
Dag3: Vila (kan öven bli lite kontakövningar eller en promanad, men annars bara gå i hagen)

Efter dag 3 börjar jag om igen på dag 1.

Svalur rids nästan alla dagar förutom måndagar då jag longerar/tömkör honom.
På onsdagar rids han av medryttare och på torsdagar är det lektion på ridskolan.
Han får oftast vilodag på fredagar eftersom det är "mockardag" i stallet för mig.

kl

Just nu rider jag ingenting av förklarliga själ, men jag kan ju ändå svara vad jag tycker =)

För en unghäst tycker jag att varannandags träning är jättebra. Det behöver inte betyda att jag rider varannan dag, men att jag på något sätt stimulerar intelleket och aktiverar hästen. Hälften av passen brukar vara pass från marken och hälften uppsuttet, eller så kombinerar jag =) Jag tar också gärna med mig unghästen ut som handhäst. Jag tränar aldrig mer än en halvtimme (oftast inte ens så länge), och slutar direkt när jag uppnåt det jag vill med träningspasset (även om det sker efter fem minuter).

En utbildad häst i god kondition tränar jag nog i genomsnitt 4-5 dagar i veckan. Det är viktigt för alla hästar (oavsett utbildningsnivå och kondition) att få vila sin kropp och sitt psyke, så att träningen får bästa effekt. Jag brukar variera uteritter med ridning i paddock/manege och markarbete. Även här slutar jag när jag uppnåt det jag vill med passet och jag rider oftast inte längre än 30 min (uteritter blir ju ibland längre förståss). Ofta inleder jag ridpassen med arbete från marken.

Utöver detta anser jag att det är viktigt att ge hästen en längre sammanhängande vila utifrån de individuella behoven. En unghäst behöver definitivt vila oftare än en äldre, men även äldre hästar mår bra av lite längre vilor. En del hästar trivs inte med långa vilor (Freyja var sådan) och då kan det vara bättre att lägga in lite kortare viloperioder istället.

//Julia

När du skriver att du jobbar max 30 min menar du exklusive uppvärmning och avskrittning?

Jag jobbar oxå bara tills jag är nöjd, tycker det är viktigt att sluta på topp.
Men jag skrittar alltid fram minst 15 min innan jag sitter upp och skrittar alltid av för hand minst 15 min.

15 minuter innan och efter?! Oj, det var mycket :)

jag brukar leda runt honom ett par varv, sen longerar jag trav/galopp, sen jobbar jag skritt för hand. Sedan sitter jag upp och jobbar skritt tills det känns bra, travar och galopperar, tölttränar lite kanske. Sen leder jag tills han inte flåsar, dvs 5-10 varv.

Jag är nog också ute 30 minuter otalt. Max 45. Skritta fram på lång tygel gör jag inte mer än något varv, sedan får han jobba i skritt.

30 minuter inklusive uppvärmning. Uppvärmningen sker ju delvis via arbetet från marken, och jag skrittar alltid minst de första tio minuterna av träningspasset.

Avskrittningen ligger ibland inom de 30 minuterna, men ibland händer det att den får extra tid, lite beroende på hur det har gått.

//Julia

Ska jag rida på mjukt underlag tycker jag att det är extremt viktigt att hästen är ordentligt framskrittad, helst av allt går jag en vända i skogen oxå för att hästen ska få trampa igång på ojämt underlag och komma igång i bäcken och rygg. Efteråt tycker jag det är viktigt att hästen får gå ur sig eventuell mjölksyra som uppkommer innan passet.
Longerar gör jag väldigt sällan då det sliter enormt mycket på hästen, jag gillar mer att tömmköra.
Jag brukar börja passet efter uppvärmningen med att galoppera eftersom att det är den mest lösgörande gångarten för hästen.

Att endast rida 30 min inkl fram och avskrittning tycker jag låter lite lite.
Men så är ju jag van att det är min fram och avskrittningstid...

Som uppkommer efter passet ska det så klart stå:-)

Studier har gjorts och det visar sig att efter 15 minuter är musklerna helt uppvärmda och pulsen är i arbetsläge.

Så att skritta fram en häst små jogga utan krav på form 15 min innan man sätter igång med träningen är enligt mig ett måste om man vill ha en frisk häst..
Man ska absolut inte longera som uppvärmning då det är på frestande för leder och senor att gå på volt övt framförallt innan de är uppvärmda!

Man skall tänka tillbaks på en själv.. när jag åker till gymmet så värmer jag ju självklart upp min kropp innan jag går på gymmaskinerna.

Skulle jag gå direkt på maskinerna med kalla muskler riskerar jag att få inflammationer, muskelvärk å i värsta fall slita av muskelfästen vilket gör förgrymmat ont:crazy:

Efter 15 minuter på krosstrainen är jag svettig, varm och riktigt ordentligt uppvärmd och min kropp kommer hålla i många år som tack!

Det finns tyvärr inga genvägar till frisk kropp när man tränar man har bara en kropp och den måste man vara rädd om.
Samma gäller så klart hästen .. satsar man på ett liv med sin häst på tälingsbanan på lite högre nivåer måste man vara petnoga med träningen av sin häst OCH sig själv!

Uppvärmningen får man bara inte slarva med gör man de kommer man förlora många många viktiga år på banan eftersom hästen förr eller senare kommer gå sönder.
Och en själv kommer också få problem oftast med knän och rygg!

Jag värmer upp min häst 15 minuter innan jag sätter i gång med krävande övningar
Jag skrittar utför olika övningar i skritt rygga skänkelvikningar bak och framdelsvändningar sluta öppna ställa hästen åt alla möjliga håll. Detta brukar ta en 7 minuter iallafall.

Sedan börjar jag små jogga lite på 4-kantspåret alt ute på vägarna inge krav på form utan vi skall bara värma upp oss båda.
efter ca 8 minuters jogg är hon varm och uppvärmd och även jag:D
Då börjar vi själva arbetet med att kräva form sätta under sig och där musklerna får jobba lite=)

Precis som det är på människor så för att en muskel skall bli större kan man säga i stora drag att man sliter sönder musklerna och när de sedan återhämtar sig blir dom större.
Det betyder att man måste öka vikter/tid för att få större muskler.
En människa som börjar på 50 kilo på benpressen kommer till en börjar bli större i muskler.
Men ökar den inte på vikten utan fortsätter bara på 50 kilo veckor efter veckor kommer muskelutvecklingen att stanna av och musklerna blir inge större för musklerna har nu vant sig vid 50 kilo.
Så öka till 60 och man kommer även öka i muskler...

Om man för över detta till hästen så innebär det att kör du alltid likadant och i samma minuter så kommer utvecklingen av musklerna stanna av.
Även fasten man ger korrekt foderstat uträknad efter alla konstens regler!
Det är därför man kör intervallträning och där ökar man tiden/längden allt eftersom hästen bygger upp muskler/kondis=)

För bästa återhämtning och muskelutvecklingen skall kroppen tillföras med proteiner EFTER ett hårt pass..

Det vill säga hästen behöver typ luzern efter att den har ridits ett hårt pass
En människa skall ju äta helt innan 30 minuter efter ett träningspass.. detta gäller även en häst!

Innan en människa tränar skall den helst äta kolhydrater /energibar/kreatin för att få ut maximal styrka och förhindra mjölksyra.

Detta gäller även även en häst ,1 timme innan den skall tränas behöver den ladda upp musklerna med energi för att musklerna skall orka mera och för att förhindra mjölksyra!

Efter ett pass på ett gym så stretschar vi våra muskler och varför gör vi detta???

Jo för att dra ut musklerna så vi ska slippa träningsvärk dagen efter pluss att ju mer vi drar i musklerna desto vigare blir vi.
Och ju vigare vi blir ju mindre risk är det för skador.

Så samma sak här igen på en häst..
stretscha en häst efter varje träningspass för samma orsak som för en människa!

Ibland så förstår jag varför så många hästar går sönder och varför så många får inflammationer i kot, hov hasdlederna eller får problem med ryggarna.

Det är inte så konstigt många av dessa fallen beror nog till stor del på att man slarvat med just... uppvärningen!

Och efter ett pass så skall kroppen "slow dawnas" det vill säga genom att gå minst 5 minuter efter ett pass får man bort ev slaggprodukter i kroppen och man får ner pulsen.

Samma sak med hästen seedan om man väljer att skritta eller gå brevid är en smaksak=)

Är det kallt ute är det mycket viktigt att slänga på ett skritttäcke så musklerna kyls långsamt ner.
Snabb nedkylning leder bara till inflammationer, muskelvärk och skador

Lycka till med muskelarbetet på din häst och återkom gärna om hur de går!

/Niela

Senast ändrad:

Har vel ingen direkt schema, men det er noen riktilinjer jeg går etter i hvertfall. (Tävlingshästar)
Jag tycker det aller viktigste er hestene tycker om å jobbe, har vilje og spirit. Derfor legger jeg mye opp til å i å ri på tur. Da gjør jeg mye av hva dem tycker er roligt. Fresa rundt i skogen, hoppa diken, springe om kapp what ever. Gärna 4 gånger i veckan. MEN säger jag till dem at dem skal jobba, skal dem göra det. Rider gärna ung. en timme, ofta mer noen ganger mindre. Bruker legge inn fem minuter her og der på turen da vi JOBBER. Det vil si har vi sprunget om kapp till eksempel kan vi plutselig legge inn 5 minutter med til eks. skritt- galopp- ner i skritt, backa, versade båda håll osv. osv. Min erfarenhet når man gjør dette er at man får en gladare häst, men ochså en häst som er beredd att jobba när som hels och som har sin konsentration riktat mot ryttaren. (Kommer bra till bruk på tävling) 2 gånger i veckan riden jag på banan. Inte mer enn 30-40 minuter, och skritter og traver dem varme först på en tur ca. 15 min. Passer også på her å legge inn "roliga" stunder. Rider sellan med mycket press mer enn i 10 minuter av gangen. Avsluter alltid med det dem er best på. Dem har som regel fri 1-2 ganger i uken. Ikke for at jeg tror det gynner dem, men for min egen del. Men prøver å legge opp til å gi dem fri ung. 3 vecker efter sesongen.

Hur ofta man bör rida kan man nog diskutera i oändlighet. Alla rider olika, olika saker fungerar på olika hästar. Jag har i alla fall kommit på att jag har ridit min häst för många dagar i veckan. Men det ska jag ändra på nu ;)
Tycker att Niela gjorde en väldigt bra förklaring. Man bör skritta på halvlång tygel eller i övrigt göra lättare arbeten i cirka 15 minuter innan.
Sedan brukar jag själv i alla fall låta hästen skritta i ca 10-15 minuter efter passet också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI