hur och när ställa högre krav?

Messy

Trådstartare
nu äntligen har min pålle hittat en hyffsad form i hyffsat tempo i traven (för er som har läst mina gamla trådar...)...

men... hur å i vilken takt skulle ni kräva mer?
nu går halva passet ut på att bli avslappnad och gå i lugnare tempo, å stanna kvar i formen, inte smyga sig uppåt igen...
sen när hon väl går där så jobbar hon fint, men då vill hon sträcka ut å gå i lång å låg form... när ska jag kräva att hon faktiskt ska gå kvar å jobba i samma halvlåga form?
vad kan man mer göra för övningar? avsaktningsknappen glappar lite... kan bli så att huvudet åker upp eller att hon segar så hon inte riktigt stannar (tar 10-20meter). i skritt har vi övat att stanna på rösten i kombination med lätt tygeltag å vikt... i traven har poletten inte trillat ner...

antar att övergångar skulle vara en bra övning.. ,men när man väl har fått ner henne i bra form så vill man inte sabba :crazy:

Sv: hur och när ställa högre krav?

Det är svårt när man inte sett, men troligen är hon inte så stark än och då kan det vara svårt för henne i övergångarna från trav o galopp.

Träna många övergångar, halt-skritt-trav-skritt-halt osv. Och växla tempo. Att hon vill bli lång o låg är nog också för att hon bara orkar gå i en ganska låg form och det ska hon också på det stadiet som ni är ännu. MEN hon får inte falla fram och gå på bogarna. Gör många lätta halvhalter, och se till att hon lyssnar på dem. Använd sätet, inte enbart handen.

Se också till att du är i balans och inte tippar över framåt, då blir ju hon också framtung. Räta upp dej, i så fall. Och försök känna var du är i balans med henne så att hon kan gå utan att rinna iväg. När du rider lätt ska du lyftas av hennes rörelser, och ha din tyngdpunkt i rumpan, inte uppe i axlarna som det kan bli ibland. OM du är i balans ska du inte behöva jobba i lättridningen med att res dej utan lyftas.

Vet inte om det är vad som behövs men det skulle kunna hjälpa.
Bli inte hängande i tygeln i avsaktningar, då kör hon uppp huvudet och spänner, utan försök att ta och lätta direkt och ta igen, tills hon lyssnar.

tack!!!

jo det där å slappna av å låg tyngdpunkt får man påminna sig om hela tiden :D
problemet är att jag spänner mig i början när hon spänner sig å smårusar... om man går i 8-or å ska svänga in på "jobbiga" varvet, det är då hon ridder iväg å ibland "ligger" i kurvorna... hon tar inte yttertygeln i vänster varv, så själva omställningen är knepig :crazy:

har inte börjat galoppera henne ännu! jobbat mkt i skritt och börjat få ordning på traven. så har ridbanan varit knöggel-isbana, så då blev det skritt å rida ut...

hon totalignorerar "ptrooooo" å vikter i traven, kan sätta mig ner å luta mig bakåt å ha noll i händerna, men hon bryr sig inte...
vet inte om hon ignorerar eller om hon inte hajjar, gissar på det första... så tillslut MÅSTE man ju ta i tyglarna, å då kan hon sega...

onsdag = ridlektion... längtar... vill få ordning på pållen å mig å hela upplägget av träning.. nån som styr upp :p

Tycker att Flaslight svarade bra på ditt inlägg, men kan lägga till att drivningen (med sätet, annars blir det motstridiga hjälper) är väldigt viitig i övergångarna också. Driver du inte in i avsaktningen kommer du inte få någon bra övergång. Samma sak med igångsättning. Givetvis ska man inte hålla hårt i tyglarna, men man får heller inte släppa kontakten, för då trillar hästen ofta fram. Utan man ska hålla kvar en lätt kontakt. Tänk på att hästen inte får smygöka i igångsättningarna och att det inte får ta en halv volt att sakta av till trav/skritt(funkar inte detta måste du kanske gå tillbaka och renodla hjälperna). Hästen ska gå i ditt tempo och göra det du ber om när du ber om det. Detta måste gå före formen. Man kan inte få hästen i en bra form om den inte är lyhörd för hjälperna. Tänk på att du måste kräva lite mer än vad den kan ibland för att den ska bli starkare och få muskler till att klara mer. Så låt den inte göra slarviga övergångar för att den inte "orkar" det.
Låt absolut inte bli att göra övergångar för att du är rädd att "förstöra formen i traven". Då kommer du inte att komma någonstans. Ifall du förstör formen genom övergångar är den ändå inte korrekt. Och du måste ju kunna växla gångarter.
Jag tycker att du ska göra ganska täta övergångar mellan skritt och trav. Se till att det är bakbenen som börja trava, att hästen inte gör sig lång och "springer in" i traven. Viktigt att ha en lugn och 4-taktig skritt innan du börjar trava. Ifall hästen vill springa iväg och göra sig lång kan du flytta den undan skänkeln några steg innan, och komma fram i trav direkt ur det. Så småningom kan man göra hela övergången i skänkelvikning. Tycker du ska ta hjälp av en tränare. Han/hon ser vad ni är redo för och vad ni orkar.

Lycka till!

tack!!!

jo själva tränarjakten har varit ett gissel :(

jag "led" lite av samma problem innan jag började trava henne, hon var fin å avslappnad i skritt, men trav gick inte, det var 190 åt helvete i bockserie.. så jag har ju facit, vågar man så går det, beröm å slappna av... men.. ja... man ska ju lita på sig själv å HÄSTEN oxå :crazy:

nästa vecka: övergångar no matter what ;) *bestämt*

Ja men du ska ta i tyglarna men inte segdra, utan ha kvar stödet och ta små korta förhållningar, kombinerat med att sitta till, dvs sätet som zandrizz skriver.

Tränaren kommer nog kunna ge dej bra tips på övningar och hjälpa dej hitta rätt, som kan se er ihop också och vad som händer.:idea:

Jo, ang yttertygeln i vä varv (var det va?) så när du vänder över (och gör det OFTA, byt varv) Så var noga med att LEDA över från inner till ytter, släpp inte stödet på ena tygeln innan du fått svar på den nya ytter. Sitt också om själv, dvs för fram nya innehöften tydligt, håll om med nya ytterskänkeln och tänk nästan lite sluta dvs baken in i det varvet.

Det är jättelätt att spänna när hästen spänner. Försök att spänna av själv genom att ANDAS lugnt, och att tänka att din tyngdpunkt är nere i bäckenet inte uppe i axlarna. Det kan hjälpa.

Senast ändrad av en moderator:

det funkar när hon väl har mjukats upp osv... då kan man verkligen känna högerställd-rakställt-visa vänster tydligt

andning är f*n a & o... måste verkligen tänka på det... å slappna av i axlar... jag får lätt raka armar och fladdrigt säte...men så fort pålle går rätt så blir jag som "ny" å har årets sits :D

får köpa en färdig häst... gunghäst kanske ;)

hon totalignorerar "ptrooooo" å vikter i traven, kan sätta mig ner å luta mig bakåt å ha noll i händerna, men hon bryr sig inte...
vet inte om hon ignorerar eller om hon inte hajjar, gissar på det första... så tillslut MÅSTE man ju ta i tyglarna, å då kan hon sega...

Det som kan hjälpa dig att få hästen att förstå är att när du gör avsaktningar styr du rak mot ridhusväggen/staketet och bara rättar upp dig och bromsar med kroppen.
Och när hästen stannar framför väggen bara klappa och beröm den.
Och sedan gör man det ett par gånger, tills man känner att hästen förstått, och kopplat ihop din sits och vikthjälp med avsaktningen istället för att behöva ta det med handen.

Fördelen med att göra så är att du slipper överhuvudtaget att hamna i sitsen att du behöver ta en drakamp, och när du rider rakt mot en vägg så blir även ryttarens kroppshållning av sig själv väldigt bromsande så man blir väldigt tydlig i sitt kroppsspråk.

Men det är viktigt att tänka på att inte dra i tyglarna utan bara använda dom till att styra med, och låta väggen agera broms, för så länge du fortsätter styra så kan hästen inte fortsätta gå längre än till väggen, och beröm när den stannar.

/Camilla

Nu tror jag kanske messys häst inte köper det, men vad vet jag:confused:
Det är ett fullblod och alla såna jag har ridit har velat veta långt innan väggen vart de ska :cool: och skulle slängt sej rätt åt sidan om jag försökt rida in i väggen eller staket som broms.

ja den som hade ett ridhus :idea:

skämt å sido... häst-:devil: var halva utanför å halva inne på ridbanan en gång, så våra linor har hon inte nån större respekt för...

måste sett lustigt ut när halva hästen typ satt utanför å resten stod innanför... :crazy:

jag ska nog skriva upp lite frågor till min tränare hehe...
hur man stannar
hur man behåller henne i fin form i övergångar
hur man får henne å ta yttertygelni jobbiga varvet...

:D

Nu tror jag kanske messys häst inte köper det, men vad vet jag:confused:
Det är ett fullblod och alla såna jag har ridit har velat veta långt innan väggen vart de ska :cool: och skulle slängt sej rätt åt sidan om jag försökt rida in i väggen eller staket som broms.

Har själv gjort det även med fullblod så förstår inte varför det inte skulle fungera så länge du kan styra din häst. :confused:

Visst första stoppet blir dom lite förvånade, men sedan brukar dom komma underfund med vad man menar. Och det är inte bara fullblod som vill veta vart dom ska härnäst, även hbl vill veta det, och därför är det ofta bra att använda vägen för att förtydliga bromsen, den tvingar dom till att tänka, och då är det ditt jobb som ryttare att stötta så att dom löser problemet på rätt sätt.

/Camilla

nu äntligen har min pålle hittat en hyffsad form i hyffsat tempo i traven (för er som har läst mina gamla trådar...)...

men... hur å i vilken takt skulle ni kräva mer?
nu går halva passet ut på att bli avslappnad och gå i lugnare tempo, å stanna kvar i formen, inte smyga sig uppåt igen...
sen när hon väl går där så jobbar hon fint, men då vill hon sträcka ut å gå i lång å låg form... när ska jag kräva att hon faktiskt ska gå kvar å jobba i samma halvlåga form?
vad kan man mer göra för övningar? avsaktningsknappen glappar lite... kan bli så att huvudet åker upp eller att hon segar så hon inte riktigt stannar (tar 10-20meter). i skritt har vi övat att stanna på rösten i kombination med lätt tygeltag å vikt... i traven har poletten inte trillat ner...

antar att övergångar skulle vara en bra övning.. ,men när man väl har fått ner henne i bra form så vill man inte sabba :crazy:

om jag ska ge tips utan att ha sett er, vilket är vanskligt som vanligt :D så skulle jag säga att analysera analysera. för nånstans innan du upplever avsaktningsknappen funkar dåligt, så passerar du och hästen en gräns, där hästen "smygtar" över, och sen inte svarar på hjälpen. dvs du rider och märker kanske itne att ni passerar den gränsen, dvs du korrigerar inte eller rider inte i tid.

då gäller det att börja notera och vara på alert för HUR och NÄR detta sker. och sen ta tag i det, dvs tydligt visa vad du ber hästen om, och ta det i exakt rätt ögonblick, med ögonblicklig eftergift som vanligt, när hjälpen tar. osv osv. tjat tjat....

i början kan man behöva renodla hjälperna lite, och då får man tillfälligt kanske rucka på formen. men de lär sig jättesnabbt vad det handlar om, och då kan du lägga ihop "form" som du inte vill rucka på med fortfarande hjälpen som går igenom.

hoppas du förstår vad jag fiskar efter.
tränar ni för ngn som kan hjälpa till?

Mackan/som talar av egen erf. het ang. detta ämne :angel:

Nja, om du tycker det fungerar så är det väl ok men jag tycker inte det är en bra metod.
Det jag menar är egentligen inte att man inte kan styra utan att hästen börjar stå emot när du kommer mot väggen. Ångar den på som nog Messys häst kanske gör ibland riskerar du kasta åt sidan. Jag föredrar andra sätt.

*kl*

idag övade vi lite avsaktningar... gick väl sådär... jag ville skjuta henne i början av passet :cool:
sen blev jag ju då som vanligt lite hårdare i handen å i min ridning, men då skärpte hon till sig... så lättade jag i handen igen, å sen var hon riktigt trevlig, avsaktningarna på slutet hajjade hon...

märr rakt igenom dock...

jag tog inte med spö bara för att jag ville se hur hon gick utan + att jag inte ville störa mina händer... så NÅN fick sirap i benen, sen stoig *piiiiippp* så fort man förtydligade skänkeln...

funderar på tömkörning imrg.. sen ere lektion på onsdag!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur