Hur och när ger ni Betfor?

diabla

Trådstartare
Vilken tid på dygnet ger ni betfor? och vilken tid rider ni?
ska man ge det kvällen innan om an rider på morgonen?
jag brukar göra iordning det och hälla det över hennes mat men hon blir väldigt lös i magen av betfor.

jag tänkte att jag kanske kunde använda en sil för att få bort vattnet efter att det har svält.

vad har ni för tips och råd om att ge betfor?
 
Ger alltid betfor på kvällen då det i vårt stall ingår i insläppsrutinen. Betforen ställs runt lunch av stallägaren när denne fodrar i hagarna. Jag har då aldrig märkt någon skillnad på betforintag vs. ridtid, oavsett längd på tiden mellan dessa två.

Använder betfor delvis för att det är gott (vilket mineralerna tydligen inte är) samt för att blöta resterande kraftfoder lite (min häst har haft foderstrupsförstoppnings hos tidigare ägare, vill gärna slippa detta)

betfor är ett bra fodermedel med högt fiberinnehåll (till den grad att det räknas som grovfoder). Jag har tidigare använt det för att hjälpa mot lös mage, så jag har nog inget tips för det omvända.

Det viktiga med betfor är ju att det får svälla tillräckligt länge, men inte ligga så länge att det börjar jäsa (speciellt nu på sommaren).
 
Varför ger du betfor om det ger hästen lös mage? Det är inte alls bra! Det du kan prova är att skölja ur melassen alternativt köpa betfiber utan tillsatt melass om du ändå vill ge. Det är ofta melassen som ställer till med magproblemen. Fortsätter magproblemen så kolla över foderstaten så att hästen verkligen får tillräckligt med Ts och fibrer och att hon inte står utan foder för lång tid.

Annars spelar det ingen roll vilken tid på dygnet hästen får det. Det som är viktigt är att det inte står blötlagt så länge att det börjar jäsa vilket är viktigt att tänka på när det är varmt. Mer än 12 timmar hade jag inte velat att betfiber skulle stå blötlagt vid 10 plusgrader och är det över 20 så sätter jag det så att det bara hinner svälla klart.
 
Ska avveckla mitt betfor fodrande :p har ingen nytta av det och hästarna har tröttnat på det.
Brukar ge ca 2dl torr, blanda med mycket vatten (en L ca) och stå en dag. Ger på kvällen vid insläpp med övrigt foder.
Bara haft det som ngt att blanda mineralerna med men hästarna tycker bättre om när det är blandat med lusern.
 
Vilken tid på dygnet ger ni betfor? och vilken tid rider ni?
ska man ge det kvällen innan om an rider på morgonen?
jag brukar göra iordning det och hälla det över hennes mat men hon blir väldigt lös i magen av betfor.

jag tänkte att jag kanske kunde använda en sil för att få bort vattnet efter att det har svält.

vad har ni för tips och råd om att ge betfor?


Jag gav alltid betfor efter träning eller aktivitet, lagom att låta den blötas från att man kommer till stallet och så brukade jag mocka osv och sen träna hästen vilket gav den ca 1-4 timmar att svälla ungefär beroende på vad som skulle göras :)
 
Jag förstår inte riktigt frågan ?
Blir hästen dålig i magen av betfor specifikt så ge inte det alls . Utöver det spelar det ingen roll vilken tid /när på dygnet öht du ger .
Jag undrar lite nyfiket på vilka grunder du tror att hästen blir dålig i magen just av betforen utifrån din fråga ?

Ang blötläggning av betfor så behöver det inte blötläggas mer än någon timma innan fodring . Jag vill aldrig ha det stående ett halvt dygn och ffa inte som även är vanligt, liggandes i ngn krubba "färdigställt" heller i några timmar, vilket verkar vara vanligt , innan hästen ska äta det .
 
Ger betfor till stona en stund efter att fölet fötts för att få lite energi och vatten. Annars får dom betfiber. Sen kan dom få det om man ska ge någon äcklig medecin för att lura dom lite. Ung hästen kommer att få lite ni när träningen ökar och sommarbetet börjar ta slut tillsammans med lite kraftfoder som ska introduceras
 
Är det melass i det? Byt isåfall till betfiber utan melass, nästan säkert att det är melass som gör henne dålig i magen. Ren betfiber är mycket välgörande för matsmältningen, har ett högt energiinnehåll och hindrar uttorkning. Det innehåller ingen stärkelse och väldigt lite socker, max 5%. Finns flera produkter på marknaden tex speedibeet. Finns flakes och pellets. Jag ger en pelleterad sort som heter Champion Betfiber.

Jag ger det på olika sätt efter behov, men jag ger alltid en hink med 4-5 dl betfiber och 20 liter ljummet vatten varje dag efter ridning. På vintern ger jag detta två ggr per dag. Ett bra sätt att säkerställa att hästen får i sig tillräckligt mycket vatten.

Betfiber kan även delvis ersätta hö vid dålig aptit.
 
Jag ger bara betfor när vi är iväg på tävling. Då får ponnyn en hink med ett par nävar betfor i många liter vatten, tillsammans med lite salt. Hon dricker dåligt på tävling annars.
 
Jag förstår inte riktigt frågan ?
Blir hästen dålig i magen av betfor specifikt så ge inte det alls . Utöver det spelar det ingen roll vilken tid /när på dygnet öht du ger .
Jag undrar lite nyfiket på vilka grunder du tror att hästen blir dålig i magen just av betforen utifrån din fråga ?

Ang blötläggning av betfor så behöver det inte blötläggas mer än någon timma innan fodring . Jag vill aldrig ha det stående ett halvt dygn och ffa inte som även är vanligt, liggandes i ngn krubba "färdigställt" heller i några timmar, vilket verkar vara vanligt , innan hästen ska äta det .

jag förstår inte riktigt din fråga om varför jag tror att hon blir lös i magen av betfor. helt enkelt för att hon blev lös i magen när hon åt det....?

Det var bara de första dagarna som hon blev lös i magen, jag gav henne en halv kopp betfor så hon fick jätte lite åt gången för att vänja sej men det var kanske för mycket ändå.
Nu är avföringen vanlig igen, det var bara ungefär 3 dagar i början som hon var lös i magen.

tack för era svar. det verkar inte som att det finns en viss tid på dygnet som är bäst då.

bra tips om att ge det när de ska på tävling för att dricka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 723
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp