Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag håller med. Om jag skulle köpa en häst för t.ex. 50.000 kr så känns ca 3.500 kr för röntgen inte så mycket.

Jag köpte ju häst sist i BETYDLIGT lägre prisklass, och jag hade faktiskt med rtgkostnad i budgeten inför hästköpet, även om jag inte röntgade när det kom till kritan. Men även för en 20 000 kronorshäst, så en hältutredning går ofta loss på betydligt mer än 3500. Så så anser jag kostnaden är motiverad oavsett om hästen är gratis.

Däremot är de försäkringstekniska aspekterna svårare att 'värdera i pengar'. Det är inte bara plus med att röntga som sagt, men kostnaden skulle aldrig för mig vara att argument för att INTE göra det. Sen visst, blir det som för kompisen som ur egen ficka röntgade två hästar, ingen gick igenom, så visst känns det surt att ha lagt ut 9 000 kr (rtg + besiktning för två hästar) och stå där utan häst. Fast hon hade nog mått ännu sämre om hon köpt någon av dem och stått där sen och gråtit när hästen slagits ut.. =/
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag ska vetirinär besiktiga en häst på kliniken på Torsdag. Vi skall ha röntgen. Det är därför att vi inte vet vart hästen har varit föruteller vad hästen har gjort. Den ör inporterad från Tyskaldn så vi tyckte det var lika bra eftersom vi inte vet hästens bakgrund...

Men annars går det nog lika braq med bara vanlig ;)

MVh Louise
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Men röntgen för oss kostar bara "1700"
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Men röntgen för oss kostar bara "1700"

Beror på klinik ja priset, men också antal plåtar. Mitt prisexempel avser mer omfattande rtg än 'vanlig' frirtg/exportröntgen.

Men det lönar sig att jämföra pris, för som med allt annat skiljer det sig från klinik till klinik.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

gud va billigt....


http://www.hastfolk.se/2005-05/sjuk.htm

jag använder mig av en av de nämnda på denna sida.
Besiktning kostar 2 000 kronor plus moms och röntgen 14 bilder kostar lika mycket. Bilder tas på båda strålbenen fram, samt kot- och hovled på alla fyra benen, två bilder på hasen och två bilder på bakknäet. Total kostnad för besiktning och röntgen inkl moms 5 000 kr.


ska besiktiga en pålle nästa onsdag!!!!
(något nervös.... för jag vill verkligen ha den!!!!!!:love: )
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Problemet är ju om det blir flera 3500:-. Jag menar om inte häst 1 går igenom besiktningen och man som köpare betalt den, sedan går häst nr 2 inte heller igenom, osv.
Kopparberg - som haft så mkt ekonomisk otur att hon tror det värsta. ;)
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Eftersom det blev mkt snack om försäkring och hur de gäller, så tänkte jag skriva ner vad försäkringsbolaget F*****m sa när jag ringde och frågade om "karens". Alltså om/när försäkringen börjar gälla.

Fick följande svar:
Byter man försäkringsbolag från ett annat "känt" till ovanstående så gäller försäkringen från dag 1. Det enda kravet var då att det i försäkringen man bytte från inte fanns några reservationer eller att hästen stod under behandling för ngn skada.

Nyförsäkrade man hästen, då var 30 dagars "karens". Alltså om det inom 30 dagar uppstod en skada/sjukdom man ville ha ersättning för i veterinärvården eller ersättning från livvärdet, och det kunde påvisas att skadan fanns vid nytecknandet så gällde inte försäkringen.
Så om man veterinärbesiktigar hästen vid ett köp så är det ju mikroskopisk chans att den går genom besiktningen ua och sedan inom en månad visar tex hälta och den kan påvisas funnits innan försäkringen tecknades.

Olycksfall gäller från dag 1 oavsett nytecknande av försäkring eller byte från annat bolag.

Likaså när man höjde försäkringen så gällde inte nya livvärdet förrän om 30 dagar. Men livvärdet man hade innan höjningen gällde de 30 dagarna, hästen var inte värd noll kr i 30 dagar.

Men jag vet inte om alla bolag har de villkoren, har ju bara kollat i det som jag vill försäkra min kommande häst i.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Besiktad på ATG-klinik med RTG. En rätt så bra säkerhet, tyckte jag.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Så om man veterinärbesiktigar hästen vid ett köp så är det ju mikroskopisk chans att den går genom besiktningen ua och sedan inom en månad visar tex hälta och den kan påvisas funnits innan försäkringen tecknades.
.


Där vill jag faktiskt protestera. Det är inte alls ovanligt att hästar, vetbes ua, efter 1 - 2 månader hos ny ryttare få ledinflammationer. Alla rider vi ju olika, och hästarna kan reagera på annan ridning och annan träning.

Sen med maxad otur så finns något dolt som inte märktes vis bes som triggades igång när hästen började ridas mer t ex, men det kommer ju försäkringen aldrig att täcka.

Men risken är inte mikroskopisk bara för hästen är vetbes ua, men den är liten =)
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

En följdfråga! Är veterinärbesiktning en färskvara? Jag menar, om en häst är veterinärbesiktiga ua inkl röntgen, och sedan köparen ångrar sig, hur länge kan man anse att klinikbesiktning sträcker sig? Nu menar jag inte för att få försäkra, där vet jag att det är 3 veckor ngnting, jag menar hur länge efter en klinikbesiktning inkl röntgen kan man nöja sig med bara en gårdsbesiktning för att få försäkra?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Absolut färskvara! Rent teoretiskt kan ju hästen komma från kliniken, gå ut i hagen och snava eller bli sparkad så illa att den fortfarande är halt två veckor efter att röntgen är utförd. Då behövs ju oavsett en vettig besiktning för att se till att hästen faktiskt är frisk när den säljs...

Kanske menar du hur långt tid det tar för en röngtenförändring att uppkomma? Vi fick från dag till annan en skugga på röntgen då hästen tog i lite väl hårt när vi tömkörde. Så där var det ju skillnad på röngen mellan tisdag och onsdag...

Vet inte riktigt om du fick något svar på dina funderingar, men du kan alltid ställa följdfrågor...
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Men 1-2 månader är ju längre än EN månad! ;)

I de kretsar jag rör mig med mina hästar har jag aldrig upplevt att ngn häst fått ledinflammationer så nära inpå ett köp. Dock vet jag ju att det existerar. Personligen har jag aldrig haft en ledinflammation på ngn av mina hästar. Och den enda ändringen min kommande häst kommer att få träningsmässigt är att den kommer få gå lugnare, jag är en försiktig rackare som vill "känna mig fram" med ny häst.


Funderar, vad kan det vara för skador du menar som kan "triggas igång av nya ägarens ridning"? Jag har svårt att tänka mig ngt som så komplett undgår en veterinärbesiktning? Men å andra sidan kan jag inte heller veterinärfass från pärm till pärm, så ngn komplett påläst hästägare är jag inte heller.

En annan sak jag upplevde när det gäller att flytta över en redan existerande försäkring på ny ägare, är att det får man inte reservationslöst om hästen står under behandling!
Jag ringde och skulle skriva över försäkringen på min förra häst på nya ägaren. Fick då frågan "står hästen under ngn behandling".
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Men 1-2 månader är ju längre än EN månad! ;)

I de kretsar jag rör mig med mina hästar har jag aldrig upplevt att ngn häst fått ledinflammationer så nära inpå ett köp. Dock vet jag ju att det existerar. Personligen har jag aldrig haft en ledinflammation på ngn av mina hästar. Och den enda ändringen min kommande häst kommer att få träningsmässigt är att den kommer få gå lugnare, jag är en försiktig rackare som vill "känna mig fram" med ny häst.

Heller inte upplevt det, men vet de som har, och ffa att det inte är direkt ovanligt. Och det behöver ju inte bero på för hård ridning, utan bara 'annan ridning'. Men som sagt, risken är liten, men inte mikroskopisk =)



Funderar, vad kan det vara för skador du menar som kan "triggas igång av nya ägarens ridning"? Jag har svårt att tänka mig ngt som så komplett undgår en veterinärbesiktning? Men å andra sidan kan jag inte heller veterinärfass från pärm till pärm, så ngn komplett påläst hästägare är jag inte heller.

Sådant som en rtg skulle upptäcka, men som med den ridning/på den nivå som hästen arbetat på inte gett problem, och hästen alltså går UA genom böjprov och vetbes (alla rtg ju inte per automatik), men där annan/mer ridning gör att det triggas igång. Just det är det ju tyvärr mer än en som fått befara. Hästen går UA genom böjprov och arbetsprov, röntgas inte, men blir ganska snart efter ägarbytet halt. Röntgas ju oftast då, och där komemr svaret varför den blev halt.

Röntgar man däremot så är det VÄLDIGT få saker kvar som kan hända (även om de finns, tyvärr.. )

En annan sak jag upplevde när det gäller att flytta över en redan existerande försäkring på ny ägare, är att det får man inte reservationslöst om hästen står under behandling!
Jag ringde och skulle skriva över försäkringen på min förra häst på nya ägaren. Fick då frågan "står hästen under ngn behandling"

Mm, så gör de andra bolagen med. Vissa bolag kräver veterinärintyg även vid övertagande (och vissa bolag tycks göra det där hipp som happ, dvs i ena fallet kräver de vetintyg, i andra bara flyttar de över)
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

*kl*

Ursäkta att jag bumpar denna gamla tråd, men den är verkligen fenomenalt bra!

Jag har en fråga angående röntgandets vara eller icke vara vid klinikbesiktning. Jag har en häst som jag är på väg att köpa, förutsatt att han går u.a genom besiktningen nu på torsdag. Planerar att behålla samma försäkringsbolag.

Det är en 7-årig korsningsvalack (okänd härstamning) det handlar om som kommer att användas till fritidsridning samt lättare träning (eventuellt lättare tävling). Prislappen är under 50K. Skulle ni ta och röntga denna häst och vad är det som ni skulle ha velat röntga i sådana fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

jag har haft sån otur med hästar jag köpt att jag har bestämt mig för att både röntga och klinikbesiktiga den häst jag köper nu. Känns som att det är "lite" pengar att betala en röntgen för säkerhets skull när man ändå lägger massa pengar på häst.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag kan ju berätta hur jag gjorde sist jag köpte häst...
Hittade en lämplig häst, urform och bedrövliga hovar men ett hjärta av guld och otroligt samarbetsvillig. Köp skulle det bli! Men jag tyckte att han ibland, inte mycket men liiite, snavade till. Vilkor för köp var att han skulle hältutredas på klinik innan köp.

Detta gjordes, fraktionerade böjprov, högt, lågt, hårt... Inte tillstymmelse till hälta, inte ens markering. Longerades på volt, arbetsprov osv osv.

Nåväl, man fann lite slem i bronkerna och vi avvaktade med köp i en månad för att då göra slutlig besiktning. Vi bokade besiktning och i denna igår ju då böjprov osv vilka han gick igenom ua. Allt var ua och jag kom hem med världens härligaste häst.

Hur som haver, jag tyckte ändå att hästen inte kändes riktigt "ren" men tillskrev detta till hans muskelsvaghet och brist på kondition helt enkelt.

Förra månaden beslöt jag att söka veterinär igen eftersom jag upplevde att hästen tidvis uppvisade en lätt rörelsestörning.

In på klinik, nya böjprov, longering, löpargång, ingenting syntes förren vi longerade på hårt underlag. DÅ, hästen uppvisade dubbelsidig hälta fram och det var inte lite heller:eek:.
Nu är han behandlad 2 gånger i hovlederna och 1 gång i strålbensbursan och idag har han fått nya svindyra specialbeslag och fått komma ut och skritta för första gången på 1 vecka.

Kontentan?

Även om en besiktning på seriös klinik, med böjprov, röntgen osv känns "säkert" så är det ingen garanti för att "vissa små defekter" inte slinker igenom. Min veterinär är övertygad om att hästen haft detta ett bra tag redan innan köpet. Jag har väldigt svårt att se hur jag skulle ha hunnit rida sönder hästen med tanke på att jag valt att behandla honom som en konvalecent från start och bara börjat med hans igångsättning.

Rea, som innerligen hoppas att hästen kommer att fungera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Jag funderar nu på hur jag ska göra med veterinärbesiktning vid köp av min nya häst. Självklart ska han besiktigas men jag vet inte om...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: asaria
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Lobelia
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp