Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Det där med röntga eller ej anser jag är den knepigaste kuggfrågan av dem alla. Och jag funderade mååånga ggr kring det nu när jag köpte häst senast.

För å ena sidan, om man INTE röntgar så kan ju hästen ha en dold defekt som sedan ger problem. Om man röntgar kan man undvika dem.

Men å andra sidan, måååånga hästar har röntgendefekter, som aldrig har och aldrig kommer ge dem problem. Men du får ofelbart reservation i försäkringen om hästen röntgas och har en röntgendefekt. Så kan du inte ta över en befintlig försäkring riskerar du att stå där med drömhästen, som har ett rtgfynd som vet anser inte komme rpåverka (men lova kan de ju aldrig), och försäkringsbolaget sätter reservationer.

Om du INTE röntgar å andra sidan och där finns fel som sen ger problem, så friskriver sig ju alla försäkringar emot det.

Så, vad är bäst, inte veta om det och köpa, eller veta om det och köpa? För det är ofta där det slutar med de där mindre defekterna som inte borde men som man inte kan lova inte ger problem.

Jag har ju en valack som har en stor, ful defekt i hasleden. Inte gett honom minsta problem förrän han var 8 år. Fram till dess gick han galant igenom både böjprov och arbetsprov. Han blev utdömd för defekten när han var 9 år och är idag triangelmärkt.

OM jag röntgat honom inför köp hade jag kunnat välja att avstå köp, och där är ju ett ganska enkelt fall. Jag hade INTE köpt honom oavsett vad veterinärerna sagt, det är en för stor defekt helt enkelt och den sitter i led.

Ena stoet hade en liten birkelandsfraktur i en kotled bak. Enligt veterinärerna skulle den mest troligt aldrig ge problem. OM den gjorde det ändå var prognosen för operation mycket god. Om hästen varit rätt i övrigt osv så hade jag köpt med den defekten. Nu fick hästen problem av dem, och vid ganska liten belastning med. (Den oppades och helt återställd). Så, veterinärerna kan ha fel med.

När jag köpte fullblodet valde jag efter MYCKET funderade att INTE röntga. Hon har varit i galoppträning och hållit för det, hon gick igenom börjprov och arbetsprov utan problem. Om jag röntgat och hon visat sig ha någon liten defekt hade försäkringsbolaget satt reservation. Om hon om 3 år blir halt och det beror på en defekt kommer bolaget inte betala. Men om hon nu har någon liten defekt, och den aldrig ger problem, så har hon en försäkring helt utan reservationer.

Och säg att jag röntgat och hon visat sig ha en liten lös benbit ena kotleden bak. Bolaget hade satt reservationer på bägge bak för hältor. Om hon sen fått kotledshälta på motstående bak pga vrickning/överansträning/annat så hade bolaget emst troligt ansett det var en överbelastningsreaktion från benbiten på andra bak. Om hon nu oröntgad får en kotledsinflammation ena bak, vi röntgar den kotleden och den är UA, så kommer bolaget att betala.

Så, tillslut valde jag att INTE röntga, och så hoppas jag att hon a) inte har minsta defekter på rtg eller b)Aldrig får problem av ev defekter, så jag aldrig behöver veta om dem.

För mig är köpesumman inte lika avgörande som för andra, fbldonnan kostade 15 000 kr. Men en 15 000kronorshäst som blir halt kostar lika mkt att behandla som en 50 000 kronorshäst liksom.. Visst förlorar man mer livpengar på den som kostar 50', men det är sekundärt för mig faktiskt, det är behandlingarna, att hästen är oridbar osv som känns/är värst för mig.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

dessutom står hästen "oförsäkrad" de första mån hos ett nytt bolag, då det alltid brukar vara rätt lång karenstid.

Inga flera månader inte. 20 dygn har Agria, och de andra har ganska jämnbördiga karenser.

Vid övertagande och ändring av försäkringen får man också karens på det ändrade i försäkringen, men kan då luta sig mot den gamla försäkringen.

Vid övertagande av försäkringen så vid ev ändringar/höjningar finns friskrivningen för sk dolda fel som fann innan ändringen kvar, förutom då hästen har dolda fel skydd.

Säg att hästen har en A1 med 15 000 kr i liv, du tar över den och höjer till 25 000 kr i liv och utökar vetvården. Dagen efter får hästen en sårskada. Då täcks den, för trots att du har karens på din utökade vetvård, så täcker den vetvård hästen hade innan. (Dör hästen däremot får du bara ut 15).

Mitt fbl hade ju bara en väldigt begränsad recingförsäkring när jag köpte, jag tecknade en A1 med utökad vetvård åt henne. Det är 20 dagars karens, men dagen efter (!) att jag tog över och ändrade försäkringen för henne skadade hon sig i hagen. Sårskada. Den försäkring jag tecknat hade ju 20 dagars karens, MEN sårskador täcktes ju även i hennes racingförsäkring, så bolaget betalade. Om jag helt nytecknade hade de inte betalat varken den sårskadan, eller den traumatiska sårskada som kostade dyra pengar på klinik att undersöka och behandla sen, hon skaffade sig några veckor senare.

Däremot, om hon dagen efter att jag tog öer och ändrade försäkringen drabbats av en senskada i hagen, så hade de inte betalat. För 'min' försäkring hade inte börjat gälla, och racingförsäkringen (dvs den gamla) täckte inte senskador.

Så, det är alltid alltid bäst att ta över befintlig försäkring, då kvarstår hela tiden grundskyddet. Men man ska vara medveten om att man har både karens på ändringsdelen, och att en höjning/ändring innebär att de friskriver sig mot fel som finns/fanns innan tecknandet. Och det kan de göra ÄVEN om hästen varit försäkrad där sen föl. Har den inte dolda fel skydd så innebär det att om det senare hittas en defekt som kan tidsdateras till ettårsåldern t ex, så kommer försäkringen lösa ut enligt de villkor och den omfattning försäkring hade DÅ..

(Om det är en Agriaförsäkrad häst så det man ska kolla efter heter Agria Extra. Det är deras dolda fel skydd och det är ovärderligt. Andra bolag har liknande lösningar som dock heter olika, och alla bolag har INTE den typen av skydd alls)
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Det är inte alls så att säljaren ska stå för röntgen, det är köparen som står för både besiktning och röntgen i 90% av alla hästköp... Man kan inte kräva att få hästen röntgad! Men är det en häst i flera hundra tusen klassen så kan man ju tex säga att man godtar priset OM köparen betalar besiktning+röntgen.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Blodprov blev jag rekommenderad att göra av stallägaren där jag varit i 3 år, och där även nästa häst ska stå.

Jag vet att jag kommer göra som hon rekommenderar, men det känns ändå bra att kolla upp vad fler kunniga människor anser man ska göra!
Fö så röntgar stallägaren alla tävlingshästar hon säljer, vilket de tre år jag bott här är en 7-8 st.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Det är inte tal om 100.000:-, men väl ngnstans emellan 50 och 100.

Som du säger verkar faktiskt de flesta hästar gå igenom besiktningen, stallägaren där jag har huserat i 3 år besiktigar alltid sina hästar inkl röntgen när hon säljer. Och trots att det är en 7-8 st på de tre år jag stått där, så har ingen av dem inte gått igenom besiktningen ua.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Tyvärr är det ju en kostnadsfråga vilket försäkringsbolag man har!
Kan ta min förra häst som exempel. Hade A***a först på honom, med resultatet att jag inte hade råd med A1 försäkring i vettigt livvärde (runt 50.000:-). Dessutom tycker jag att det kan bli onödigt dyrt med det bolaget, de ersatte då (vet inte hur det är nu) bara 80% av kostnaden när självrisken dragits.

Bytte till F****m, där hade jag råd att ha ngt som de kallade A6 försäkring som täckte som en A1 gjorde utom uttröttningsskador och lösa benbitar om man inte röntgade, då täckte försäkringen det också. Jag avstod röntgen, hästen var 12 år när jag bytte bolag, och jag hade haft honom sedan han var 1 år.
Det bolaget har högre självrisk, men de ersätter 100% efter självrisken är dragen, dessutom har de inget ersättningstak vilket A***a har.
När jag bytte bolag var det ingen karens, de ville bara veta vart jag haft försäkringen förut, och så var det några frågor om skador och reservationer, typ "på heder och samvete".

Jag kommer vilja ha F*****m till min nästa häst också, men har tänkt jag ska ta över den befintliga försäkringen, låta hästen stå kvar i den i ngt år, sedan byta.
Och är den då försäkrad i tex bara A2, då kan jag ju besiktiga och byta till en A1 i samma bolag, för en besiktning ua är ett krav för köp för mig.

Åsikter?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Beklagar det som hände dina bekanta! Gräsligt med säljare som beter sig så! :mad:

En bekant till mig råkade ut för ngt liknande när hon köpte häst. Hästen var lättriden och trevlig på provridningen. Väl hemma i nya hemmet flippade den ur mer och mer, för att till slut nära ta kål på, det råkade vara jag, som skulle rida.
Att hästen var "dum i huvudet" var inte hästens fel, jag kollade upp säljaren (jag är duktig att snoka ;) ), och det hade förekommit saker i den hästens liv som skulle kunna knäcka vilken kuse som helst. I allafall så kunde vi till slut dra slutsatsen att hästen var drogad när vi provred samt hämtade hem den, förmodligen med pleg eller liknande. Och videon vi fick se när en svårklassryttare red hästen, den var redigerad, så scenerna när hästen stod på bakbenen, de var inte med!

Så blodprov blir det, det har min tränare sagt till mig att ta!
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Är Agria extra dolda fel försäkringen? När jag för "100 år" sedan tecknade den på min gammelpålle så var den en försäkring som täckte det den vanliga veterinärvårdsförsäkringen A1 inte täckte. Tex medicin, djurambulans osv.
Men jag ska villigt erkänna att jag inte är ett dugg påläst på dolda felförsäkringen, för nämnda pålle har jag haft sedan -89, där kommer inget dolt att visa sig... ;)
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Precis! Vem som betalar vad vid en besiktning är ju helt upp till just det köpet.

Jag sålde för flera år sedan en då rätt dyr häst som skulle användas att tävla hoppning upp till 1,30-1,40 om kapaciteten räckte till, vilket bedömdes att den gjorde.
Jag sa att jag betalar en "vanlig" besiktning, de valde göra den på klinik, och jag betalade den. Sa från början att ville de röntga "för säkerhets skull", då fick köparna betala den delen.
Hästen besiktigades, veterinären tyckte en has såg skum ut, han hade lite mer gallor där, så han ville röntga. Det var inget fel, men den plåten betalade jag.

Ska upplysa om att det var på den tiden INNAN så många köpare krävde köp tillbaka och drog säljare till rättegångar hit och dit. ;)

Så jag är fullt medveten om att inget är färdigbestämt angående besiktningen.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Tyvärr är det ju en kostnadsfråga vilket försäkringsbolag man har!
Kan ta min förra häst som exempel. Hade A***a först på honom, med resultatet att jag inte hade råd med A1 försäkring i vettigt livvärde (runt 50.000:-). Dessutom tycker jag att det kan bli onödigt dyrt med det bolaget, de ersatte då (vet inte hur det är nu) bara 80% av kostnaden när självrisken dragits.

Bytte till F****m, där hade jag råd att ha ngt som de kallade A6 försäkring som täckte som en A1 gjorde utom uttröttningsskador och lösa benbitar om man inte röntgade, då täckte försäkringen det också. Jag avstod röntgen, hästen var 12 år när jag bytte bolag, och jag hade haft honom sedan han var 1 år.
Det bolaget har högre självrisk, men de ersätter 100% efter självrisken är dragen, dessutom har de inget ersättningstak vilket A***a har.
När jag bytte bolag var det ingen karens, de ville bara veta vart jag haft försäkringen förut, och så var det några frågor om skador och reservationer, typ "på heder och samvete".

Jag kommer vilja ha F*****m till min nästa häst också, men har tänkt jag ska ta över den befintliga försäkringen, låta hästen stå kvar i den i ngt år, sedan byta.
Och är den då försäkrad i tex bara A2, då kan jag ju besiktiga och byta till en A1 i samma bolag, för en besiktning ua är ett krav för köp för mig.

Åsikter?

Kom i håg att om hästen jämt varit försäkrad i det bolaget är den ju även försäkrad mot dolda fel. Skulle du byta bolag gäller inte det längre. Alla fel som fanns innan du bytte bolag täcker då inte försäkringen.


Lite nyfiken bara, alla aäger det är dyrt att röntga. vad är ca priset?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag har bara varit med om att säljaren betalat för den ordinarie besiktningen. Vill köparen ha något extra, som tex. röngten, blodprov osv, får denne betala det själv.
Men som sagt, det varierar från olika köp.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Är Agria extra dolda fel försäkringen? När jag för "100 år" sedan tecknade den på min gammelpålle så var den en försäkring som täckte det den vanliga veterinärvårdsförsäkringen A1 inte täckte. Tex medicin, djurambulans osv.
Men jag ska villigt erkänna att jag inte är ett dugg påläst på dolda felförsäkringen, för nämnda pålle har jag haft sedan -89, där kommer inget dolt att visa sig... ;)

Agria Extra kan du inte välja att teckna, det är en inyggd del som kommer om hästen försäkras in som föl (innan 30 dygn) i Agria, och ingår då kostnadsfritt och gäller så länge försäkringen är obruten i Agria.

Går alltså inte att välja. Förr så var modern tvungen att vara Agriaförsäkrad också för du skulle få extra, nu har de tagit bort det.

Men du kan aldrig 'be om' Extra, och den kostar inget extra, utan det är agrias sätt att få in fölen i Agria, och få dem att stanna där.

Den är ovärderlig när man måste utnyttja den. Min förra unghäst fick tyvärr avlivas pga autoimmun sjukdom som 2-åring. Jag köpte henne som åring för 30. Agria Extra var det som gjorde att jag fick ut 30 i liv, och inte de 10 hon stod i som föl. Så när K föddes (undan Agriaförsäkrad mor) var det självklart var hon skulle försäkras, och hon har också Agria Extra. Fbldonnan som är jämnårig med K däremot har det inte och kan aldrig få. Trots att hon stått i Agria sen hon var föl.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Lite nyfiken bara, alla aäger det är dyrt att röntga. vad är ca priset?

Beror på hur omfattande rtg du väljer, men ca 3 500 kr tar min klinik för att rtg låga falanger (kotled och neråt), carpus fram samt hasled och knäled bak. Totalt 14 projektioner.

Således INTE speciellt dyrt anser jag - vad kostar EN hältutredning liksom?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Det är inte alls så att säljaren ska stå för röntgen, det är köparen som står för både besiktning och röntgen i 90% av alla hästköp... Man kan inte kräva att få hästen röntgad! Men är det en häst i flera hundra tusen klassen så kan man ju tex säga att man godtar priset OM köparen betalar besiktning+röntgen.

ok, jag har ju med medverkat vid affärer det rör sig om MYCKET pengar och då är ju säljaren också angelägen om att hästen ska vara prickfri, så att det inte tre månader senare kommer tillbaks en köpare med en "förstörd" häst som inte hoppar ett hinder och kräver pengarna tillbax för att det är fel på den.

fast även när jag köpte min häst (under 100 000) av en privatpers och sa att jag ville röntga, så betalade hon bes och exprtg utan att blinka.

oavsett köpeskilling ligger det i både säljares och köpares intresse med en frisk häst (felfri vara).

...trodde det var praxis att som säljare stå för kostnaden.
om hästen inte går igenom bes- ska då den tilltänkta köparen stå för kostnaden?
sker bes på klinik kommer räkningen till reg ägare (säljaren). vad händer om köparen inte betalar? säljaren får fogden på sig.
de flesta säljare sätter ett pris där bes ingår (typ 5-6000 mer än vad hästen är "värd")

sen med rtg, där skiljer sig avtalen lite såklart, går hästen igenom den sas vanliga bes utan rtg och köparen ändå vill ha hästen röntgad, då är det ju ett risktagande man som köpare får stå för om inte avtalet säger annat.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Inga flera månader inte. 20 dygn har Agria, och de andra har ganska jämnbördiga karenser.

ok, jag trodde det var lägre karens.

men fortfarande, byter du bolag och den gamla förs skrivs av är hästen oförs. i 20 dgr. och du, om ngn, vet att det kan hända mkt på 20 dar :crazy:
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag håller med. Om jag skulle köpa en häst för t.ex. 50.000 kr så känns ca 3.500 kr för röntgen inte så mycket.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Klurigt det här...
Om jag skulle köpa "färdig" häst skulle jag låta bli att röntga OM hästen fungerat utan problem på den nivå jag tänkt under en längre tid. Sen beror det ju på vilken prisklass det handlar om också, om försäkringsbolaget kräver röntgen för att försäkra för det tänkta beloppet måste man ju. Men nån sån dyr häst tror jag aldrig jag kommer köpa:smirk:.
En yngre häst, inriden men inte belastad i större grad, skulle jag definitivt röntga. Den må vara hur fin o ren som helst, men man vet aldrig vad lite krav kan göra med dem. 3-4000 som en röntgen kostar är ju en struntsumma i sammanhanget.
En riktigt ung häst, föl, åring el dylikt är ju ingen idé att röntga för det kan fortfarande hända mycket med skelettet. Där skulle jag däremot kräva en sammanhängande försäkring i ett bolag, och gärna agria extra el liknande så man vet att man har lite säkerhet.

Sen skulle jag inte köpa en häst med röntgenfynd, hur små och obetydliga de än må vara. Det finns gott om friska hästar, varför köpa sig ev problem och reservationer på förs?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

sker bes på klinik kommer räkningen till reg ägare (säljaren). vad händer om köparen inte betalar? säljaren får fogden på sig.


Många kliniker vägrar fakturera besiktningar, just för det så ofta blir tvist om vem som ska stå för notan. Utan de kräver kontant betalning.

Sen, ATG fakturerar kanske fortfarande automatiskt ägaren, men alla andra kliniker jag varit på fakurerar den som står som betalningsansvarig, dvs man kan fylla i en person som ägare, och sig själv som betalningsansvarig t ex. Men det löser inte problemet med tvister, bara var fakturan går.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

ok, jag trodde det var lägre karens.

men fortfarande, byter du bolag och den gamla förs skrivs av är hästen oförs. i 20 dgr. och du, om ngn, vet att det kan hända mkt på 20 dar :crazy:

Japps, och allt som finns innan dess är undantaget, vilket ju kan bli en mkt dyr historia i slutändan. Därför jag ALDRIG byter bolag på en häst (jag gjrde det på valacken, det var dock innan jag var medveten om de extrema risker det medför).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Jag funderar nu på hur jag ska göra med veterinärbesiktning vid köp av min nya häst. Självklart ska han besiktigas men jag vet inte om...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: asaria
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Lobelia
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp