Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

kopparberg

Trådstartare
...gör ni?
Jag letar häst, och har i stället för att leta unghäst börjat leta "färdig häst", dvs häst som redan är inriden. Ngt mellan 5 och 8 år är det tänkt. Ska ha hästen att tävla hoppning upp till 1,20, och kanske låta den starta 1,30 om den har kapacitet för det.
Ska köpa ett sto, den ska betäckas så småningom också.
Jag köper inte häst ofta (sista gången var -94 och då var det en 1-åring), så jag är inte jättepåläst hur noggrant folk besiktigar hästen vid köp nu för tiden.

Jag ska besiktiga på klinik, det är klart i allafall. Tycker inte det räcker med sk gårdsbesiktning, vill ha springgång osv.
Men räcker det med att begära röntgen om veterinären som besiktigar råder till det? Eller bör man röntga ändå? Och vad ska man då röntga i så fall? Haserna för spatt? Hovarna för hovbroskförbening? Annat? Mer?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag besiktigade min 5-åring på Skara. Han hade inte ridits så mkt och gick igenom böjprov och longering med glans så såg ingen anledning att röntga. Det är väldigt dyrt att röntga.... Så om hästen är i "normal" prisklass, ganska ung och inte visar hälta på böjprov så tycker inte jag det är nån ide att röntga.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jo jag vet det är dyrt att röntga. Slutnotan efter röntgen på hästen jag skulle sälja i vintras slutade på många pengar! :crazy:

Men så bra att röntgen inte är nödvändig om besiktningen går bra! Känner som dig, varför slänga ut mer pengar än nödvändigt?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag tycker inte heller det är nödvändigt att röntga om böjprov osv går bra...
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Hur menar ni? Vad händer om hästen har något fel som borde synas på röntgen och man ej har röntgat?
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Hur menar ni? Vad händer om hästen har något fel som borde synas på röntgen och man ej har röntgat?

Ofta är det så att en förändring på röntgen som inte ger några kliniska symptom är MKT svår att ge ngn prognos för framtiden för. Därför tycker jag att en röntgen är lite overkill om man inte hittar ngt kliniskt under besiktningen.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Enda skulle vara om jag köpte en häst med stam som är känd för att ge väldigt mkt lösa benbitar, då kanske jag skulle röntga...

men helst skulle jag nog undvika en sån stam.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag tycker man ska ta med i beräkningen huruvida hästen är försäkrad eller inte, och med vilka villkor. Köper du en häst med fullständig försäkring som du har för avsikt att ta över så är det ju mindre anledning att röntga, köper du en oförsäkrad häst bör du nog röntga osv...

Men som sagt, det kostar ju en hel del, man får väga för och emot. Man kan inte gardera sig mot alls, röntgar du haserna och hovarna kanske hästen har kissing spines, röntgar du ryggen och haserna kanske hästen har hovbroskförbening osv.

Ullis
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag är lite inne på den linjen jag också!
Vet flera hästar som skadat sig och blivit röntgade. Det har då på röntgen upptäckts små defekter som inte haft ngn inverkan alls på hästens användbarhet eller skadan de dragit på sig. Defekten har alltså upptäckts bara för att man röntgat "i annat ärende", hade man inte gjort det hade man aldrig vetat att hästen hade defekten.

Tex så blev en kompis häst halt när den var "tonåring". Hon hade ägt hästen sedan den var 7, den hade aldrig varit halt. Nu hade den skadat sig lite lätt, tror det var i hagen. På röntgen visade det sig att hästen hade lindrig hovbroskförbening, dock sa veterinären att det inte hade ngt att göra med den tillfälliga lindriga hältan.
Hästen blev frisk på ett litet kick, och var helt skadefri tills den togs bort när den var 27 år.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Hur vet man vilka hingstar som brukar nedärva det? Knappast ngt som står med i avelsbeskrivningen av dem!
Jag har hyfsad koll på vad vissa hingstar generellt nedärver när det gäller temperament, kapacitet osv osv. Men jag har aldrig märkt att ngn hingst skulle nedärva just lösa benbitar?
Hörde en gång i tiden att Imperator gjorde det, och mkt riktigt så hade en häst e just Imperator jag kollade på på den tiden opererats för lös benbit.

Stallägaren har opererat en egen uppfödning för lösa benbitar när den var 2 år, den hade visst massor av det. Men ingen av den hästens 2 helsyskon som stallägaren har har ngnsin haft lösa benbitar. Tillfällighet?
Den hästen är fö nu vuxen och fullt brukbar, går 1,30. Skiiiitfin häst! :love:
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Just det du nämner med försäkring är jag skitnoga med!
Håller helt med dig! De hästar jag ska kolla på i nuläget är försäkrade, det är en av de frågor jag ställt när jag ringt. Helt oförsäkrad så vore röntgen ett krav från min sida!

Vet att det ju finns ngt som tituleras "exportröntgen". Den röntgen är rätt omfattande som jag förstått, men den kan ju inte som du säger, innefatta ALLT.

Var och kollade på en häst jag skulle behövt nyförsäkra, och jag började dra öronen åt mig rejält när säljaren ansåg sk gårdsbesiktning fullt tillräcklig innan köp. Säljaren hade själv ägt hästen endast några veckor.
Kändes MKT ruggigt att köpa en häst med de premisserna, ingen försäkring jag vet skulle ju då på en sådan häst vara fullständig! Man skulle ju mkt väl om hästen hade haft ngn defekt vid köpet som blev skada efter några månader få betala det själv!

Fö så är det rätt kul att tänka på att ngn av de som svarar i den här tråden kanske är säljare till ngn av de hästar jag ringt på! Och det kommer vi ju aldrig få veta! :D
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Bernstein har det ryktet, du kan ju höra dig för på Avel.

Gårdsbesiktning skulle jag inte gå med på! Och jag skulle vara extra skeptisk om det var en importhäst från en hästhandlare. Då skulle jag fundera på att röntga, då Många av dom har pålagringar men medicineras och vilas innan dom skickas hit, och så när folk sätter igång dom ordentligt så blir dom halta. Och på hältutredningen så visar det sig att hästen har pålagringar sen flera år tillbaks... :crazy:

Jag köpte min direkt från uppfödaren... Rekommenderar att köpa en svensk häst som du har möjlighet att kolla förhistorien på om det är viktit för dig att hästen är hållbar och frisk!
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag har läst tråden några gånger men blir inte riktigt klok på hur ni menar. Säg att jag köper en häst och inte röntgar den. Det visar sig senare att hästen har en skada som skulle ha märkts på röntgen. Jag antar att man har en viss undersökningsplikt som köpare och det måste innebära att jag inte kan häva köpet eftersom jag ej utfört min undersökningsplikt? Eller tänker jag fel? Det är klart att det är säkert bra om den är helt försäkrad före köpet men det är ju alltid så vid skador att försäkringen täcker ju inte allt. Jag kanske inte vill köpa en häst med osynliga fel? Sedan kan jag hålla med om att vissa saker är det bäst att inte veta om.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Tack för tipset! Bernstein kommer inte bli aktuell för min del, så där klarade jag mig undan!

Alla hästar jag i nuläget ringt på och kommer att åka och kolla på, de är svenskfödda hela bunten.
En jag ska kolla på i veckan är tom kvar hos uppfödaren.
Men jag ska ha i minnet det du skrev om att dölja skador på utländska hästar.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Om du känner att du eventuellt kommer vilja häva köpet om ngt oupptäckt fel kommer i dagen på hästen, då rekommenderar jag att du röntgar innan köp. Det för att både du och säljaren ska slippa obehaget av att du vill häva köpet, det blir ju ofelbart en förlorare om det ska vara rättegång och liknande.

Försäkringar täcker det som behövs anser jag. Om man ser till att ha rätt försäkring! Har i den jag hade på min senaste häst att det inte täcker lösa benbitar om man inte röntgar hästen. Och har man de villkoren i försäkringen angående just lösa benbitar, då måste man ju ta sig en funderare på om man kanske ska röntga för just lösa benbitar. I mina ögon beror det på vilken ålder hästen har och om den ridits kontinuerligt i många år.

Nytecknar man en försäkring så har man karens flera månader för fel som fanns redan vid köpet. Men besiktigar man hästen ua (utan röntgen) och sedan tar över säljarens försäkring, då tillkommer inga reservationer "det fanns redan vid köpet". I allafall inte i de fall jag känner till. Men återigen, då gäller det ju att man har för just sin häst och sin situation rätt försäkring! Vilket folk ibland tyvärr, tyvärr inte har!

Jag skulle aldrig kräva att ett köp går tillbaka om det inte var solklart att säljaren lurat mig. Med lurat mig menar jag att säljaren känt till en skada eller ngt som kunde bli en skada utan att upplyst mig om det. För faktum är att man ofta stöter på fall där hästen varit kärnfrisk hos säljaren, sedan är den halt efter ett halvår hos köparen. Då letas det fel på hästen, bla genom röntgen. Sedan hittas ngt, och då vill ju köparen få det till att det felet är anledningen till att hästen inte fungerar och/eller är halt. Och i själva verket är det då annorlunda ridning hos köparen som gjort hästen halt.
Med det sagt att det inte är varken köpare eller säljare som ridit fel på ngt sätt, bara olika.

Ett tips är ju att fråga säljaren om man får fullmakt att ringa försäkringsbolaget hästen är försäkrad i och ställa frågor. Då ser man ju om hästen behandlats för ngt.
Säger då säljaren nej, då kan man ju undra om den har ngt att dölja.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag röntgar alltid ifall det är meningen att hästen ska tävlas! Pålagringar och hovbroskförbening är vanligt på hopphästar och det kan göra att hästen går sönder och samman inom en snar framtid. Ifall du köper från försäljningsstall skulle jag även ta blodprov.

Jag brukar göra exportröntgen, kommer inte ihåg om hovbrosken är inkluderade där men jag tycker iaf de ska röntgas ifall det är en hopphäst!

Skulle aldrig köpa en tävlingshäst utan att röntga!
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

klinikbesiktning inkl "exportröntgen". dvs kotor runt om, hovben fram och haser bak. det är dyrt!
men det "ska" säljaren stå för, iaf om hästen har lite dyrare prislapp (kostar den över 100.000 och iaf ska kunna förs för dom pengarna kräver de flesta förs bolag rtg).
hursomhelst är det dyrt, men kan i längden spara många många tusenlappar och tårar om man upptäcker ngt som i framtiden kan ge problem (hade själv en häst jag aldrig köpt om jag röntgade den först, fick ta bort den efter två år)

man ska aldrig chansa, även fast många hästar säkert lever ett gott och långt liv med aktiv tävlingskarriär med just den defekten är det inte säkert att din häst gör det. cyniskt, jag vet, men cynism är ett måste vid hästköp :smirk:

jag har jobbat på större försäljningsstall och nästan alla hästar röntgas och besiktas ua, eller med petitesser.
de som inte är ua, det är dom som senare fått problem.
en häst ska gå igenom en noggrann besiktning.
man ska inte köpa problem för dyra pengar...
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

dessutom, byt aldrig förs. bolag!
uppkommer en skada som bolaget anser "grundades" före hästen tecknades hos dom står man på bar backe.
dessutom står hästen "oförsäkrad" de första mån hos ett nytt bolag, då det alltid brukar vara rätt lång karenstid.
står man kvar i samma bolag skrivs bara förs över på nya ägaren och man slipper karensen.

det bästa är om hästen stått i samma bolag sedan den varit nyfödd, då är man garderad... väl värt att fråga om vid köp.
 
Sv: Hur noggran veterinärbesiktning vid köp...

Jag tycker att det handlar om vilken prisklass, ålder, vad den gjort och vad du ska ha den till. Vi har röngtat alla hästar vi köpt. Delvis har några varit lite till åren (strax över 10 ;) ) och kostat en rejäl peng.

Rekommenderar också att ta blodprov som ni kan ta fram och kolla om ni skulle få problem i framtiden och slippa en tvist. Jag har nära bekanta som råkade ut för att köpa en häst som fått smärtstillande och efter en vecka kunde de inte rida hästen och dottern slutade rida. Efter många om och men fick de rätt i en tvist.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Jag funderar nu på hur jag ska göra med veterinärbesiktning vid köp av min nya häst. Självklart ska han besiktigas men jag vet inte om...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: asaria
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Lobelia
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp