Hur noga med Vacciantion

T

TonicWater

Hur är reglerna gällande Vacciantionen?

Om jag går över 12 månaders perioden med 1-2 veckor innebär det att jag måste grundvaccinera om hästen eller är det giltigt (för tävling) i alla fall?

Sv: Hur noga med Vacciantion

Man måste väl vaccinera en gång till för att det ska vara giltigt för tävling om de inte ändrat på reglerna sen sist jag tävlade..
Sen finns det veterinärer som tycker att den regeln är skit och "fuskar" med datumen, så jag vet inte om de ändrat regeln eller ej..

jag har svårt att tro att ett vacc skyddar dag 365 och POFF så slutar de att skydda dag 366:smirk:

Man har ju kommit på att vacc på hundar skyddar upp till 5 år och att vi övervacc våra djur.

Och detta är väl något an börjar uppmärksamma även på häst...

Så länge reglerna finns för att få tävla är de ju bara å spruta på 1 gång om året och se glad ut.

Att vi överdoserar avmaskningsmedel är ju inge nytt.. tycker var och varannan häst är angripen av mask fasten de får medel 4-6 ggr om året..
Man avmaskar vid behov.. ta träckprov istället och avmaska mot den mask hästen har om den har mask alls!

Ja det ante mig. Då är det bara att grundvaccinera om. Klantigt av mig att missa.

jag har svårt att tro att ett vacc skyddar dag 365 och POFF så slutar de att skydda dag 366:smirk:

Man har ju kommit på att vacc på hundar skyddar upp till 5 år och att vi övervacc våra djur.

Och detta är väl något an börjar uppmärksamma även på häst...

Så länge reglerna finns för att få tävla är de ju bara å spruta på 1 gång om året och se glad ut.

Att vi överdoserar avmaskningsmedel är ju inge nytt.. tycker var och varannan häst är angripen av mask fasten de får medel 4-6 ggr om året..
Man avmaskar vid behov.. ta träckprov istället och avmaska mot den mask hästen har om den har mask alls!

Håller med dig..just nu har jag inte vaccinerat min häst, då jag ej är ute och tävlar och han bara har gått hemma ensam. Veterinären har många gånger sagt att det bara är dumt det där att om man missar en dag så måste man göra en till vacc, och ibland fuskat med datumet åt mig..
Jag tror inte heller att de slutar funka dag 366. Och det känns väldigt onödigt när man har en häst man aldrig åker iväg med som står ensam hemma att vaccinera den..

Ja, vaccinationen måste ske inom ramen av 12 månader annars blir det till att vaccinera om.

Kan hålla med om att troligen överdoserar vi vissa saker, men i detta fallet kan det vara intressant att veta att för vaccin är gränsen enbart 6 månader vid internationella tävlingar - just för att vaccinet försvagas. Finns i både FEI och FEIFs reglemente om du vill kolla.

Sen är det i detta fallet tävlingsreglementet som begränsar, gränsen måste sättas någonstans och det är rättvisast med samma villkor för alla.

ja jag vet att det är 6 månader och de är åt helskogen för mkt.. risken är att vacc inte biter och att hästen blir resistant mot de..

Om de skulle va så att vacc avtar och inte skyddar efter 6 månader skulel ju alla vara tvungna att vacc var 6:e månad.. MEn de är ju inte så..

Man har ju börja forska i detta och kommit fram till att ett vacc kan hålla i flera år..

Så de ska bli intressant å se vad framtiden kommer visa inom detta ..

Jag trodde det var meningen att hästarna skulle bli resistenta= motståndskraftiga.
Är vi ute och cyklar?

Det är väl ändå viruset/ bakterierna som blir resistenta?! ;)
(om något)

ja jag vet att det är 6 månader och de är åt helskogen för mkt.. risken är att vacc inte biter och att hästen blir resistant mot de..

OK, och vad har du för vetenskapliga bevis för att de kan bli resistenta vid vaccinering var sjätte månad?

Har jag sagt att jag har de?? nä just de.. JAG TROR har jag sagt och jag har sagt att de HÅLLER på att forskas!:smirk:

Eftersom de ÄR bevisat ATT vacc håller minst 1 år eftersom ananrs hade man ju haft andra tider på dagens vacc..
Så anser jag att vacc enhäst igen efter 6 månader när vacc verkar är onödigt och man RISKERAR att hästen kan bli imun mot vacc..

Senast ändrad av en moderator:

men hallå spelar vi bara dumma här eller vadå ni fattar väl vad jag menar??

Att vacc inte biter på bakterierna..

De är ju så med antibiotika käkar man de som godis KAN de sluta att hjälpa och när amn väl är sjuk så hjälper inte antibiotikan...

Samma sak med överdosera vacc vad det är är för vacc

Samam sak med avmaskning att avmaska varje månad är inge bra!

Med avmaskning har dock forskningen gått framåt så att man rekommenderar träckprov för att påvisa vilket medel som bör användas. Det finns ett fåtal fall av resistens, men inte särskilt vanligt i SE. I DK måste du träckprova för att få avmaskningsmedel på recept. Vill du veta mera om detta föreslår jag en tråd under hästvård som Madick kan svara på.

Gällande vaccin ÄR de internationella reglerna att revaccinering SKA ske senast inom 6 månader, och jag skulle tro att de lutar sig på expertis utan att TRO att det vet.

Att man öht diskuterar resistens gentemot vissa substanser är väldigt allmänt hållet i ditt inlägg, det är *tro* och inte ren vet(en)skap.

Ja jag vet att man bara på 10 år inom avmaskning har kommit på att man inte alls ska avmaska 4 ggr om året utan bara när hästen har mask .Utan man akn göra 2 träckprov om året ist eller 3 eller 4 =) för att se om hästen har mask eller ej=)

Har inte hästen blodmask så avmaskar man inte mot blodmask bara för att tycker ja!

Och återigen ja ajg vet att det är REGLER att man SKA vacc var 6:e månad för att få tävla på högre nivåer..
MEN JAG tycker de är idioitik..Och hoppas att man om 10 år precis som avmasningen kommer på hur idiotiskt de är att överdosera!!

Jag kommer aldrig att vacc mina hästar så mkt.. 1 gång om året får räcka och då skiter jag i de tävlingar helt enkelt där de kräves var
6:e månad=)
Eftersom jag anser att övervacc är fel och vill inte riskera att vacc inte biter sen när de väl gäller och hästarna dör !

Vill punktera återligen DETTA ÄR MINA ÅSIKTER
de som väljer att vacc varje månad eller var 6e månad eller varje dag får göra de...;)

Men du ser inte en viss skillnad i att avmaska där man tar bort det mask finns, att använda avmaskningsmedel i förbryggande syffe är omöjligt medans däremot så är vaccin något som man använder i just förebyggande syfte?

Vaccinationen är det jättenoga med nuförtiden. En dag för mycket så får man inte tävla och det blir till att vaccinera om ..

Det är livsfarligt att hålla på att avmaska i förebyggande syfte vilket 90% gör idag!
De pumpar i sina hästar avmaskningsmedel bara för att de står de i en bok som skrevs för 20 år sedan!

Utan att ha gjort ett träckprov för att kolal OMhästen har mask och om den nu har de vilken mask har den!

om träckprovet visar att hästen inte har mask varför då pumpa i avmaskningsmedel??

Att vacc i förebyggande syfte jo de vet ja.. och 1 gång om året räcker..;)
Det är inte ett smack skillnad på risken att smittas om du tävlar lika mkt på 120 hoppnig än om du tävlar på elitnivå.Eller alla ridskolehästarna som riskerar otroligt stor risk att bli smittade.. De vacc 1 gång om året=)

Du träffar lika mkt olika hästar endå!

Och du ska ju inte tro att bara för att den har vacc mot hästinfluensan att din häst inte kan bli sjuk....

Sjuk blir dom men inte lika sjuka som om de inte var vaccinerade..

Mina hästar vacc 1 gång om året de har klarat sig hittills och min förra häst stod i ett stall där de var hästar som vart sjuka av influendan min häst fick inga symptom mer än lite snuva inge feber eller nått..

Och detta med bara 1 gång om året:smirk: Så de är alldeles ypperligt tillräckligt skydd med 1 gång om året enser jag!

Den dagen vacc inte biter på bakterierna för att vi har överdoserat i onödan kommer en katastrof att inträffa och många många häsatr dör i onödan..OJOJ säger man då och kliar sig i huvudet och säger.. oj då kasnke inte var så smart och överdosera!:smirk:

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix