Hur noga är sadelutprovning på westernsadel?

anhe

Trådstartare
Jag bara undrar, för vi har en liten diskussion i stallet, jag och en till. Jag rider inte i westernsadel, för jag tycker inte den passar mig helt enkelt. Hon rider westernsadel, men det tror jag mest är för människan är för lat för att rida lätt, så då tycker hon det är skitbra med en westernsadel, för då "ska" man ju sitta ner. Jag tycker hon gör och har fel. Sen kan hon ju få sitta jättefint i stolsits också, för det "ska" man ju i en westernsadel. Som sagt, lat och ruskigt otränad matte tror jag (hon kan ju inte ens kratsa hovarna utan att bli andfådd och får superträningsvärk av att skritta tjugo min.

Men den största diskussionen gäller att hon tycker det är så praktiskt med westernsadel, för den är ju inte formad som en engelsk sadel, alltså är det inte så noga med hur den sitter. Där tror jag verkligen hon har fel. Jag hävdar ju att även en westernsadel är ju utformad kring någon sorts bom, något som håller ihop den, alltså borde det vara lika mycket olika passform på dom, åtminstone borde det vara nödvändigt med någon form av utprovning. Har jag fel? Hon har ju bara köpt en sadel, slängt på den, tyckt att den passar, och sen ridit (hon kan inget vare sig om western eller om engelsk ridning, men hon tror hon kan). Hur är det med längder och sånt på såna sadlar? Jag tycker hennes ser väldigt lång ut (den slutar långt bak på hästens rygg alltså. Hur är det med utformningen (borttaget tryck) över ryggen. Ligger den helt mot ryggen eller ska den inte göra det. Jag vill ha lite kött på benen, så argumentationen kan fortsätta.

Sv: Hur noga är sadelutprovning på westernsadel?

Det låter som människan inte vet vad hon pratar om. Bara för att du har western sadel så skall du inte sluta rida. Du skall inte sitta i stolsits och du bör rida lätt precis som i en vanlig sadel. Det är ju inte sadeln som avgör hur du skall rida?!

Hur en westernsadel skall sitta kan du få tips om här:
sadelpassning

Ovanstående "Sandra" har alla rätt. :bow: Man kommer lika långt (dvs kort) på att "åka häst" i en westernsadel som i en vanlig. Och utprovningen är precis lika viktig.

Senast ändrad av en moderator:

Sadelutprovning är minst lika viktig med westernsadel som alla andra sadlar. Sitter man i stolsits automatiskt rider man i en sadel som är fel anpassad, oavsett vad det är för sadel.

Tack för svaren. Det var ju precis som jag trodde. Men måste bara fråga hur westernsadeln ska ligga över ryggraden. Finns det luft över ryggraden, eller ligger sadeln åt över ryggraden på något vis?

Westernsadeln ska inte ligga an mot ryggraden, det ska alltså finnas luft över ryggraden. Den ska också ligga an med lika stort tryck hela vägen längs med ryggmusklerna, dvs den får inte ligga och trycka bara framtill och baktill så den liksom bildar en brygga. Westernsadlar är ju bra mycket längre än en engelsk sadel, så det kan kanske se för långt ut om man inte är van. Men den ska inte vara FÖR lång. Det viktiga är att inte själva bommen är för lång. Vissa westernsadlar kan ha ganska mycket läder (skirts) även långt bak utan att det gör så mycket.

Och jag håller med de andra om att man måste rida även i en westernsadel. Bara för att man sitter ned när man tävlar så betyder det inte att man inte rider lätt när man tränar eller rider ut! Inte säger man väl att man inte ska rida lätt i en dressyrsadel bara för att man sitter ned på dressyrtävling?

Allt det du säger låter helt logiskt i mina öron. Tack för den lite mer utförliga beskrivningen. Då misstänker jag att de flesta "hobbywesternsadelägare" har felaktiga sadlar. Det är det jag säger, människan är nog bara lat (tom för lat för att ta in andras kunskap/söka information). Tyvärr är hon helt oresonlig, så jag lär nog inte ha rätt i det här heller enligt henne *suck*

Men när jag kikade lite på länken jag fick av någon annan här, så ser det egentligen inte ut att vara så stor skillnad på bommen på en westernsadel och en engelsk sadel. Jag menar, det verkar ju vara många gemensamma punkter. Vad är det som skiljer sadlarna åt (förutom utseende självklart)?

JÄTTE VIKTIGT
Jag rider western och har därför en westernsadel. För ett år sedan ungefär köpte jag en ny därför att den gamla inte passade. Hästen fick ont i ryggen. Så det är lika viktigt med en sadel som passar. Om hon sitter i stolsits så är det nått som är fel. Man rider lika mycket i en westernsadel som i en engelsk. Vill man rida lätt så kan man göra det. Om hennes sadel sitter för långt bak på hästen så säg att det finns rundskurna sadlar för hästar med kortare rygg.

Kunde inte låta bli att kommentera det där med lättridningen.. Det borde vara BRA att inte rida lätt med tanke på snedbelastningen som blir, så gör en westernsadel att man inte frestas att rida lätt tycker jag det låter bra :D
Sitsen i övrigt har ju med balansen och hela hjälpgivningen att göra, så kan man inte sitta ordentligt kan man inte rida ordentligt. Så enkelt är det. Tråkigt då om man blir hämmad av sadeln till en dålig sits.

Ang. sitsen så har jag noterat en sak: jag sitter MYCKET olika beroende på vilken häst jag rider. Även om det bara gäller lite skrittjobb. Har kollat på lite bilder från min nuvarande och min förra häst, och när hästen var ofräsch/stel (viket bägge var från början men blev bättre efterhand) så satt jag som en kratta och kunde inte alls inverka på rätt sätt med sitsen.
När hästen är fräsch och smidig har jag genast en mycket bättre sits, så det är ju inte BARA sadeln och kunnigheten som påverkar ;)

Hon får väl lära sig the hard way när hästen får ont av sadeln och inte går att rida :devil:. Fruktansvärt okunnig och oseriös människa.

Ha ha, du skulle bara veta. Det är inte bara en gång jag talat om för henne att hästen har så ont i ryggen så den håller på att sätta sig när man klämmer på rygg och länd (i detta fall inte sadelberoende) och att sånt måste åtgärdas. Ser inte när hästen är uppenbart halt. Lustigast av allt (men absolut inte för hästen) är när dom tävlade med den (travhäst), tyckte att dom tränat stenhårt (knappt alls egentligen och absolut ingen fartträning). Den stackars hästen fick så ont i kroppen efter det så det tog en hel vecka innan träningsvärken gick över. Den ville inte ens gå fram till höhögen i hagen, såg precis ut som korsförlamning, men prover visade att det inte var det. Ändå kunde dom inte inse att det var en på tok för dåligt tränad häst.

Sen tycker människan också att en trafikrädd häst "får lära sig". Alltså är det bara att ta den trafikrädda hästen och åka ut på vägen, för "den får väl lära sig vartefter bilarna/lastbilarna/motorcyklarna/skotrarna/fyrhjulingarna kommer". Lätt med en häst som är totalt skräckslagen för bilar efter att så när undkommit att bli påkörd :devil: . Organiserad trafikträning under ordnade former är totalt onödigt.

Åhh, jag blir helt upprörd av att bara tänka på situationen :devil:

Jag förstår att du blir upprörd..
Tyvärr är det en sak man får lära sej när man håller på med hästar/djur i allmänhet, att är det inte ditt djur är det ingen idé att bli upprörd. Alla måste få lära sej av sina misstag, det lär man sej bäst av ERFARENHET, tyvärr inte av att någon säger det.
Alla har vi haft våra skumma saker för oss även om vi inte vill erkänna det. Var vi då "dåliga" människor? Nej, för det är inget brott att vara naiv eller okunnig, däremot om hästen verkar rent ut sagt olycklig och inte står ut (händer inte ofta för hästar finner sej i det mesta) eller det är rent djurplågeri, då är det sjävklart bättre att säga något till personen i fråga eller kontakta djursskyddsombudet.

Har efter många år slutat bli upprörd. Enbart när hästen verkar som sagt, direkt olycklig. Det hjälper liksom inte, vill man inte se att hästen är halt så ser man det inte helt enkelt. Om så hästen är blockhalt. Vill man inte förstå varför hästen är stel då gör man inte det.
Säger kanske det här för att jag är rädd att bli dömd själv :o Just av den anledningen att man själv inte ser sej själv objektivt som andra gör. Man vill lära sej för sin egen skull, inte för att "mer kunniga" ska slippa få huvudvärk.

Nej då, jag blir inte speciellt upprörd över hur hon hanterar sin häst, den får hon göra som hon vill med, men tex den trafikrädda hästen, det är min häst, så den vet jag mycket väl hur den fungerar och den ska hon inte lägga sig i, speciellt inte när hennes metoder är farliga i mina ögon(NH kallar hon sin hantering, som hon gormar så ser jag inte mycket NH i det). Vi brukar bara föra diskussioner, jag brukar inte säga åt henne vad hon ska göra, hon tror hon har så fantastiskt bra erfarenhet, har hållt på med hästar tio år kanske, men kan ändå ingenting. Nonchalant. Hon har inte ens respekt för hingstarna som man säger hon ska passa sig för (riktiga hingstar). Hon bara fnyser och säger att det är minsann inget problem för henne. Kanske det inte är, ända tills hon fått någon häst över sig, eller tappat hingsten över till grannens fölmärrar. Känner man inte till hästen i fråga så litar man väl kanske på skötaren/ägaren?

Det är absolut inget fel i att vara naiv och okunnig, alla har väl varit nybörjare och man blir aldrig fullärd. Men när man riskerar sin egen hälsa genom sitt sätt, man är helt ovillig att övht ta till sig en argumentation (ingen tillsägelse) med andra, aldrig kan tänka om, eller tro att någon annan ibland kan ha rätt i sin argumentation. Vad ska man säga då? Knappast lika ursäktligt som en nybörjare, speciellt inte när man hållt på med hästar så länge.

Den här tråden fick en lite felaktig vinkling. Vill absolut inte att det ska tolkas som att jag är besserwisser och lägger mig i, för det gör jag verkligen inte. De exemplen jag tog upp tidigare, var exempel på saker vi kan diskutera, exempel på den ägarens sätt att tänka (alltså samma nonchalans och brist på intresse att ta reda på fakta som fallet med westernsadeln).

Jag är absolut av den uppfattning att var och en ska sköta sitt djur som den själv behagar (inom djurskyddets gränser förstås). Tror också på att man lär sig bäst av egna erfarenheter, men det kostar inte mycket att göra ett sakligt ställningstagande till andras reflektioner. Det försöker jag alltid göra om någon påpekar något om mina hästar. Kan det finnas någon sanning i påståendet? Symptom, orsak och bot?

Ähh, så svårt det är att förklara sig via skrift.

anhe skrev:
Ähh, så svårt det är att förklara sig via skrift.

Håller fullständigt med :D
Nä, det blir lätt så att man vill avreagera sej lite fast man vet att det inte hjälper. Och eftersom det inte hjälper att säga något till personen kan man skriva av sej lite istället ;)

Lite avvikelse från ämnet som sagt. Jag har ingen koll på hur man provar ut westernsadlar, har inte haft något behov heller då jag bara haft bomlösa och dressyrsadlar.. Tycker det skulle vara intressant att lära sej så man vet skillnaderna/likheterna mellan en vanlig sadel och en westernsadel i det fallet. Klart sadeln ska passa, men till viss del kan man ju padda upp mer med en westernsadel än en engelsksadel.

Den diskusisonen har jag också haft med en person.
Stör mig också på det. Klart att sadlen måste provas ut, precis
som vilken sadel som helst

Liknande trådar

Western Hej! Rider en häst som är en okänd korsning, troligen arab i henne. Hon är gräns mellan D-ponny/häst. Rider hoppning, engelskt, WE...
Svar
8
· Visningar
2 945
Senast: Oh_really
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 889
Senast: Em-Jay
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Aureola
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 966
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama