hur mycket?

Sv: hur mycket?

Jag har ingen aning. Fick det till ponnyn när vi ska iväg på träning imorgon. Dom får det ibland men jag vet inte i vilken mängd det är då. Vet att han ska ha 1 kg hö. Kan man säga någon ungefärlig mängd ensilage då?
 
Sv: hur mycket?

Om vi säger att du ska ge 1,5 kg TS per 100 kg levande kroppsvikt..

Ger du hö med typ 84% TS per kg, behövs 1,8 kg foder per 100 kg vikt.
Ger du hösilage med 55% TS per kg, behövs 2,7 kg foder per 100 kg vikt.
Ger du ensilage med 30% TS per kg, behövs 5 kg foder per 100 kg vikt.

Obs, det är skildnad på hösilage och ensilage.
Antar att det är hösilage du ska ge? Eller är det "riktig" ensilage?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mycket?

Ska du byta foder tvärt och för kort tid bara? Mindre bra för hästens mage, särskillt om den ska prestera samtidigt.
 
Sv: hur mycket?

okej...krångligt värre. Kan verkligen noll om foder märker jag... :smirk: Vad är det för skillnad på ensilage och hösilage? Inte min häst och jag vet ärligt talat inte hur ofta han får det men jag tror det är ungefär lika ofta som hö. Det är säkert inte det optimala att byta men jag har inget att säga till om på den biten. Har har då ätit det tidigare så det blir ju inget nytt för bara imorgon! Men enligt dom siffror som skrevs gissar jag att han ska ha CA 2 kg.
 
Sv: hur mycket?

Man brukar säga att man ska ge 1,2 kg hö/100 kg
och
1 kg hösilage/100 kg


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: hur mycket?

Juvelflickan skrev:
Man brukar säga att man ska ge 1,2 kg hö/100 kg
och
1 kg hösilage/100 kg


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
Hur har du räknat då?. 1 kg hösilage innehåller en massa vatten!
 
Sv: hur mycket?

Ensilage innehåller mer vatten/mindre TS än hösilage, och är konserverat med mjölksyrebakterier vilket gör det mera hållbart.

Hösilage är inte konserverat på det sättet, utan skyddas från bakterier och mögel genom att förpackas helt syrefritt. Alltså har öppnad bal hösilage kortare hållbarhet än "riktigt" ensilage.

Juvelflickan: Det är väl isf tvärt om?
 
Sv: hur mycket?

Juvelflickan skrev:
Man brukar säga att man ska ge 1,2 kg hö/100 kg och 1 kg hösilage/100 kg [/b]

Nu blev det väl lite fel? Tumregeln är 1 kg ts/100 kg häst. Applicerat på hö (84 % ts) blir det ungefär 1,2 kg hö/100 kg häst (alltså första delen var rätt)

Har du däremot ett hösilage med till exempel 50 % ts betyder det att du behöver ge 2 kg hösilage/100 kg häst (för att hästen ska få i sig 1 kg ts/100 kg häst). Alltså dubbelt så mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
11
· Visningar
608
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp