Hur mycket vila?

M

Martenix

Hur många dagar i veckan skulle ni låta en blivande sexåring (02:a) vila? Tilläggas bör att hon inte är någon tävlingshäst utan mest min tränings/skogsmulle häst.

Sv: Hur mycket vila?

Jag skulle vilja kontra med en motfråga - varför måste en "gammal" häst ha vilodagar?
Min alldeles egna åsikt är att vilodagar endast är till för hästägaren! Personligen tror jag att hästen mår bättre av en skrittur än att inte göra något alls. Men många har ju den åsikten att alla hästar måste ha en vilodag. Sen tror inte jag heller att det skadar att hästen får vila en dag eller två per vecka men det är ju en annan sak.

min 02 rids 5 dagar å tränas för hand 1 dag.

Håller med, skritta, lika nyttigt som tråkigt.
En häst som vilar står oftast och hänger i ett hörn av hagen. Dessutuom så brukar genomsnittshästen alltid gå sönder, då blir det ju vila i alla fall.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
2 088
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈