Hur mycket vatten på lucernen

_Runaway_

Trådstartare
Har börjat ge min smala ponny lusern nu, i pelletsform. Men jag är lite osäker på hur mycket vatten som behövs. För jag vill blötlägga det i alla fall. När han åt det för ett par år sen hade jag jättemycket vatten så det blev verkligen en soppa av det, men det slaskades så förfärligt äver hela väggen där krubban hänger... Så jag undrar hur mycket det egentligen behövs? Hur gör ni?

Sv: Hur mycket vatten på lucernen

Jag tar bara precis så mycket vatten så att pelletsen mjukas upp utan att "gå sönder" och inget överskott på vatten, annars äter inte hästen. Jag har dangrönts pellets och de är mjuka så jag slår bara vatten över ett par minuter innan. Min erfarenhet är att kraffts behövde mer vatten och längre blötläggning, de var hårdare.

Jag ger det torrt och har gjort det med alla mina hästar i 15 år. Jag blötlägger inte något pelleterat foder. Har man en väldigt glupsk häst så kanske det är nödvändigt men mina hästar tar längre tid på sig att äta när det finns pellets i krubban.

Beror nog på vilken sort du har, vissa behöver mer vatten och lång tid och andra mindre. Prova dig fram med bara en dl pellets, hur mkt vatten du behöver och hur lång tid kanske? :)

Jag har faktiskt slutat blöta mina eftersom det blir ett sånt otroligt grisande runt krubban. Har väldigt blöt befor klar och blandar sedan ner lucern tillsammans med övrigt kraftfoder, har funat i en vecka nu iaf :)

Det där vore kanske en idé, ger ju faktiskt betfor också. Så kan man bara hälla över rejält blötlagd betfor över lusernen i krubban.
Det är Kraffts lucern jag ger. Tycker det blir grisigt hur man än gör. Har man bara lite vatten blir det typ som cement i hinken, men har man mer blir det bara sörja. Och det handlar om runt ett halvkilo per fodringstillfälle så det borde ju funka att göra sådär med betforn.

för mig har det funkat bra, har oxå kraffts lucern. Men min är heller inte spec glupsk :p

Problemet för mig är oxå att det blir som cement om man har för lite vatten, vilket gör pålle jättefrustrerad när han inte kan äta det ordenligt. Och för mkt vatten blir det en sörja som han dricker och blir retad i halsen av...
Jag hoppas att detta fortsätter funka!

Jag ger min pålle kraffts lucernpellets och blötar med ungefär dubbelt med vatten, har även en löstagbar krubba som bara är att ta av och diska när herrn har slappat runt med maten;)

Tror du man kan göra en löstagbar vägg också? :angel: Eller sätta upp en rejäl skiva plexiglas :devil: Slafsgris utan liknelse alltså.

jag har så det är som en gröt, rejält blött alltså men ingen soppa. har man mindre vatten blir det ju helt hårt och smuligt, mina hästar gillar att slafsa lite :d

vet inte riktigt hur mkt vatten jag häller på, kanske 3 liter varmt vatten till 1 kg pellets.

Jag använder Dangro lucernpellets och till 5 dl pellets tar jag 4-5 l kallt vatten (använder aldrig varmt kranvatten pga bakterier). Beror nog på vilket märke man har men jag tog första gången ca 1 l vatten och det blev en hård gröt så nu tar jag som sagt mycket mer och det blir en fin smet som Jack älskar

hink och skurborste:angel: Herrn slafsar så det skriker om det, men krubban underlättar det en hel del iaf:D

Jag blöter så det blir lite gegga, men inte allt för mycket, för då är hela boxen full i lucern ^^

Och så har jag en annan fråga angående lucern. Min häst har varken dåligt hull eller dåligt med muskler eller så. Men jag undrar, kan dom få för mycket sånt, alltså, att det kan vara dåligt att ge lucern om det ej behövs eller så? Hörde ett par i stallet snacka nått om det att det kan bli för mycket protein och hästen kan bli dålig? Vore väldigt tacksam för svar! :)

Det beror helt på vad du har för värden i grovfodret om det blir för mkt protein eller inte.

höet har inte varit på analys. och hösilaget han kommer få senare har jag inte fått reda på värdena än.

Jag ger Kraffts lusern och blöter det så att det täcker pelletsen i hinken och sen lite till så pelletsen inte syns, det blir lite hårt i hinken, men bara dunka i kanten så lossnar det ju enkelt och det är lagom uppblött. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka