Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Absolut är det så. behandlingen för 4 år sedan och den i december behöver inte alls ha med varandra att göra. Därför undrade jag lite vad som föranlett behandlingen i december. Om ts ridit och tränat hästen eller hon har tagit vid nu?
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Tog du henne på foder nyligen och för eventuellt köp? Försök att få ett värde inskrivet i kontraktet, får du ordning på hästen finns risken att du får betala mer för att dungjort ett bra jobb.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Jag är ledsen men jag tror att du köper dig en massa problem om du köper denna hästen. Något är fel med den eftersom den har de olater du beskriver samt återkommande inflammationer i knäna.
Allt signalerar att denna hästen inte är helt frisk och diffusa symptom är det värsta som finns.

Jag skulle lämnat tillbaka hästen och sett mig om efter en annan. Ta hjälp av någon som är erfaren och har köpt, ridit och tränat ett flertal hästar i sitt liv. De brukar se direkt om något verkar märkligt.

Lycka till, hur du än gör! :)
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Jag håller med, sen om ts vill köpa en inte allt för dyr häst så skulle jag rekomendera att stoppa undan det en häst kommer att kosta i drift varje månad från och med nu. Då har du/ts en ganska hyffsad summa att köpa rätt häst för om några månader.
Visst förstår jag om man fastnat för en viss individ, men just hästar blir extremt dyra när dom inte är frächa och det finns många billigare bra hästar ute på marknaden nu känns det som.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Tack för alla svar, jag är inte ägare på hästen utan jag har henne på foder. Jag ska ha henne på foder till sommaren och sen ev ska hon säljas de är inte helt säkert ännu. Jag vet ju inte hur bra hon kommer hålla så ska rida igång henne och sen får jag se i vilken kondition hon är i till sommaren när de ev skulle bli att jag köper henne, o då ska hon såklart besöktas också. Jag vilja en häst att träna och tävla lättare klasser med, tror hon skulle fungera bra till de bara hon håller o inte blir dålig igen. Hon är svår att rida ut med men de går bättre o bättre hela tiden när hon märker att de inte hjälper att bråka. Jag tog henne för att jag vill lära mig rida bättre dressyr o hoppa, så tränar för tränare regelbundet o de går bara bättre hela tiden de också, fast sen blev hon dålig men vi ska börja träna direkt hon är i kondis. Jag vill köpa henne för att jag tycker om henne men är ändå tveksam för jag vill ha en häst som håller o inte betala för mycket.

Om jag vore ägare till den hästen så skulle jag var glad om du ville ta emot den gratis.
Som nämnts tidigare så är marknaden helt död.
Den hästen skulle aldrig bli såld som det ser ut idag.
Då tycker jag det är bättre att du får hästen - eller betalar en symbolisk summa. Max 1000kr skulle jag säga.
Jag kan inte se i vilket forum hästen kan göra nytta för någon annan.
Den går förmodligen inte ens att ha till sällskap eftersom den inte klarar av att vara själv.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Tack för alla svar. Jag har haft hästen sen sommaren, har den på foder. När jag tog henne så var hon inte i kondition, red igång henne lugnt och allt gick bra. Började träna lite mera i aug, mens en hade vi en lite lugnare period i ca 1 mån när hon va utan sadel. Men började rida lite mera i början på okt när sadeln kom och allt gick bra. Kände efter ett tag att hon kändes konstig, hon började bråka mera i galoppfattningar o va allmänt seg. De va kanske i nov jag började lägga märke till de. Men sen i början på dec så for jag in till klinik för att kolla upp henne för jag kände att de är nått fel, o då hade hon inflammationen i bak knäna. Jag vet inte hur de har kommit, de kan vara överansträngning i samband med dåligt underlag i ridhuset. För jag ökade hennes träning i okt till nov o de kanske va för mycket. Hinkade även ramlat i hagen en dag, såg de för hennes täcke var helt lerigt en dag o de va när de va jätte halt i hagen o geggigt. Hon brukar även vandra i hagen hela dagarna ibland så kanske de va en orsak. Hon fick över behandling,ingav kiropraktor som saatt hon hade lite låsningar som han fixade. Jag själv tror att de va i kombination med överansträngning o dåligt underlag som inflammationerna uppkomm men jag vet ju inte säkert. Har just nu flyttat henne så nu vandrar hon inge mera i hagen och så har jag ändrat helt hur jag rider henne. Nu är de mera uteritter o när hon är i bättre kondition Max 3-4 dagar i ridhus/paddock vecka. Kommer även tänka mera hur jag rider så hon inte blir överansträngd, mera skritt pauser mellan övningar m,m. Jag ska ha henne på foder nu till sommaren o sen får jag se om jag köper henne. Mitt mål är att hon ska vara i bra kondis till sommaren o ska besiktas då före ev köp. Hon är speciell i hanteringen o när man rider ut,men jag klarar av att rida henne ute utan problem men jag kan inte tro att om någon kommer o provrider henne att de går lika bra. Jag tycker om henne och jag vill ha en häst att träna o tävla med. Jag vet att hon är speciell så kan Inte tro att hon är så lätt såld. Men om man leker med tanken på att hon är frisk till sommaren o I nära kondition va skulle ett bra pris vara på henne?
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Håller med, jag hade på min höjd erbjudit mig att ta över hästen. Inte betala något för henne.

Men jag hade aldrig övervägt denna hästen, som du säger, du vill ha en häst att tävla och träna med. Köp en av alla de fina billiga läromästarna som finns där ute. En 15-16-åring som gått ett par 1,40-klasser/MSV A (vad du nu är intresserad av) med gott resultat. Så kan du köpa en yngre om ett par år när det är dags att pensionera den första.

Så hade jag gjort alla gånger. Denna hästen är det något skumt med och det känns som att istället för att träna och tävla så kommer du att få lägga pengar och tid på veterinär och en ständigt konvalescent häst...

Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

De är så svårt de här. Jag vet att de ni skriver är sant, för hon är speciell o jag är jätte orolig att hon ska bli dålig igen. Därför är jag jätte noga med igångsättningen gör de mycket saktare än vad veterinären sa. Kah
Vill inte stå ned en häst som är skadad hela tiden sen heller, men jag tycker om den här hästen. Måste nog ta o fundera ordentligt.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Som sagt hästen är knappt värd något i dagsläget. Jag blir lite konfunderad. Jag kallar det knappast försiktig igångsättning om hästen går i ridhus/padock 3-4 dagar i veckan. Jag skulle ridit ute mycket på rakt spår gärna ett par långa skritturer på blandat underlag och klättring någon dag i veckan, på ridbana hade jag ridit max 1-2 gånger i veckan. Ursäkta OT.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Hur mycket hästen är värd är beroende på vilka köpare som finns och vad de är beredda att betala för den.

Personligen, eftersom jag inte känner hästen och inte vill ha en prydnad i hagen att pyssla med utan en häst att träna med inom ridning, så hade jag inte tagit emot den där även om ägarn försökt skänka den till mig.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Din igångsättning under hösten verkar ha varit lite tuff.
Jag tycker att du kanske ska ta det lugnare, mer rakt spår, mer uteritt. Lobelias tanke verkar klok om man vill ha en hållbar häst.

Att hästen hade lerigt täcke en dag kan ju vara som du gissar att hon gått omkull men hästen kan ju också helt frivilligt ha rullat sig...

Jag tror inte att inflammation i båda bakknäna är en akut skada i hagen.

Värdet tror jag fortfarande kan vara ca 15 men inte mer, om hästen håller sig frisk.
Tål hästen inte "normal belastning" (som för mig handlar om mest uteritter i varierande gångarter, träning på ridbana högst 1- möjligen 2 pass per vecka) så ska man nog inte köpa den.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Tack för alla svar. Jag har haft hästen sen sommaren, har den på foder. När jag tog henne så var hon inte i kondition, red igång henne lugnt och allt gick bra. Började träna lite mera i aug, mens en hade vi en lite lugnare period i ca 1 mån när hon va utan sadel. Men började rida lite mera i början på okt när sadeln kom och allt gick bra. Kände efter ett tag att hon kändes konstig, hon började bråka mera i galoppfattningar o va allmänt seg. De va kanske i nov jag började lägga märke till de. Men sen i början på dec så for jag in till klinik för att kolla upp henne för jag kände att de är nått fel, o då hade hon inflammationen i bak knäna. Jag vet inte hur de har kommit, de kan vara överansträngning i samband med dåligt underlag i ridhuset. För jag ökade hennes träning i okt till nov o de kanske va för mycket. Hinkade även ramlat i hagen en dag, såg de för hennes täcke var helt lerigt en dag o de va när de va jätte halt i hagen o geggigt. Hon brukar även vandra i hagen hela dagarna ibland så kanske de va en orsak. Hon fick över behandling,ingav kiropraktor som saatt hon hade lite låsningar som han fixade. Jag själv tror att de va i kombination med överansträngning o dåligt underlag som inflammationerna uppkomm men jag vet ju inte säkert. Har just nu flyttat henne så nu vandrar hon inge mera i hagen och så har jag ändrat helt hur jag rider henne. Nu är de mera uteritter o när hon är i bättre kondition Max 3-4 dagar i ridhus/paddock vecka. Kommer även tänka mera hur jag rider så hon inte blir överansträngd, mera skritt pauser mellan övningar m,m. Jag ska ha henne på foder nu till sommaren o sen får jag se om jag köper henne. Mitt mål är att hon ska vara i bra kondis till sommaren o ska besiktas då före ev köp. Hon är speciell i hanteringen o när man rider ut,men jag klarar av att rida henne ute utan problem men jag kan inte tro att om någon kommer o provrider henne att de går lika bra. Jag tycker om henne och jag vill ha en häst att träna o tävla med. Jag vet att hon är speciell så kan Inte tro att hon är så lätt såld. Men om man leker med tanken på att hon är frisk till sommaren o I nära kondition va skulle ett bra pris vara på henne?

Jag förstår att du tycker om hästen.. men... när det gäller hästköp måste man ju även tänka på andra saker. Dvs jag förstår att du hoppas att den ska hålla.. men vad händer om hästen inte håller för det du vill göra. ÄR du beredd på den tid, pengar och energi du kanske måste lägga?
Tycker det låter som en osäker väg.. och tror du kan välja en säkrare väg med en annan häst. Om du ändå förälskat dig i denna hästen tycker jag du ska få den billigt, snarast symbolisk summa med tanke på frågetecken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 475
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp