Hur mycket tycker ni hästen är värd?

alltidhvit

Trådstartare
Ett halvblods sto med gråa papper född 02, ca 160 hög o helt ok byggd jätte söt. Lite speciell i hanteringen, kan vara lite bufflig men hon är ändå snäll. Kan inte vara ensam i stall eller hage får lite panik då och bara springer, men hon kan vaga ensam i stall när man pysslar om henne då är hon lugn. Hon väver i boxen när hon blir stressad och hon kan även vandra i hagen rätt mycket omhon är stressad där.

I ridningen är hon väldigt bra i dressyr och hon gillar att hoppa men hon behöver rätt mycket hjälp med avstånd. Hon är ingen lätt häst att rida, blir lätt tung i galoppen o hon ger inget gratis. Hon är endast tävlas klubbtävlingar i dressyr o hoppning, vet ej exakta utbildnings nivån hon är på. Vid uteridning kan hon testa rätt mycket, små stegra sparka bakut o försöker vända hela tiden så vid uteridning är hon rätt svår.

De skador hon haft är inflammation i bak knäna o i ett framknä o kotorna för 4 å sen, troligtvis berodde de på övervikt och för mjukt underlag. Hon blev behandlad i dec för inflammation i bak knäna igen, troligtvis överansträngning veterinären vet ej. Finns inga pålagringar eller nått sånt, röntgad överallt. Just nu håller hon på att ridas igång och allt verkar bra.

Hur mycket tycker ni att en sån häst kan vara värd? O varför?
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

12-årig vävare som inte verkar vara särskilt utbildad, och som har skadehistorik (med reservation för att du inte skriver vilken nivå hon är klubb-tävlad i dressyr och hoppning)...
15000kr tycker jag.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Som alltid lika svårt att säga vad en häst är värd. Själv så låter det inte som en häst jag skulle köpa oavsett om den såldes för 50 000 eller 5 000 kr. Tror att den förmodligen är värd så pass mycket som nån är beredd att betala för den.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Håller med, rent spontant skulle jag säga kanske 10 000. Men som sagt många inkl. mig själv skulle inte vilja ha ens om det var gratis. Så det är ju svårt att säga.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

De är så svårt vad man kan tänka sig att en häst är värd, jag själv skulle inte heller köpt en häst som är så där men när man känner hästen så tänker man på ett annat sätt.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Med tanke på olater, tidigare skador och att det låter som om det är VÄLDIGT mycket jobb kvar på en relativt gammal häst som inte presterat något vidare och dessutom låter omständig i både hantering och ridning... Jag personligen hade aldrig köpt så för mig är hästen värd noll. Men självklart har hon ju ett visst värde så jag tycker 5000-10 000 kr är max vad som är rimligt att betala.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Vad vill du ha ut av ditt hästägande? Det är väl den viktigaste frågan.

Ska hon bli träning och tävlingshäst eller skogsmulle? Kommer hon att hålla till det du vill?

Att inte kunna vara ensam i hage och box är väl inget problem om det finns fler hästar i stallet. De flesta hästar blir stressade när de blir ensamma. huvudasken är att hon är ok att hantera när hon är ensam.

Lite kinkig vid uteritt - hur duktig är du på att rida bort dessa olater?

Men 5000 kr är väl i lägsta laget tycker jag.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Jag tycker runt 15- 20 000kr för en ändå frisk häst. 4 årsen var ju ett tagsedan och har hästen inte haft problem sen dess så är det nog ingen större fara. Om man inte ska misstänka att hästen faktiskt har något slags problem om hästen är extremt tungriden och omotiverad och har en känsla av handbromsen i, det kan ju tyda på att hästen faktiskt fortfarande har problem, går ju dock relativt lätt att ta reda på.

Dom övriga "problemen" ser jag inte direkt som problem, ridningen lär man sig. Jag tycker inte någon häst är svår när man har lärt sig att rida den. Man lär sig vad som motiverar och hur man rider hästen med rätt tränare, uteritterna är en träningsfråga det med, med rätt ryttare som kan lösa problemen och skaffa en vana att rida ut så lär det problemet lösa sig också.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

det står ju att hon är behandlad nu i dec och håller på att sättas igång så problemen finns ju kvar..

*till ts*
Max 20 000 men mera troligt runt 10 000
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

jag tror tyvärr hästen är osäljbar enligt din rapport för ngn summa öht. det finns ingen hästmarknad öht sen flera år och det har eskalerat detta år.
jag har svårt att tänka mig att du kan sälja hästen för några pengar öht utifrån din redogörelse.

och kL ang. att det är normalt att hästar inte kan vara ensamma från andra hästar rent normalt.Nej verkligen inte. det är vare sig standard eller normalt ens om det gäller en unghäst. normalt blir de vana och anpassar sig till sånt jättesnabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

jag tror tyvärr hästen är osäljbar enligt din rapport för ngn summa öht. det finns ingen hästmarknad öht sen flera år och det har eskalerat detta år.
jag har svårt att tänka mig att du kan sälja hästen för några pengar öht utifrån din redogörelse.

och kL ang. att det är normalt att hästar inte kan vara ensamma från andra hästar rent normalt.Nej verkligen inte. det är vare sig standard eller normalt ens om det gäller en unghäst. normalt blir de vana och anpassar sig till sånt jättesnabbt.

Fast den senaste jag köpte har extremt svårt att bli lämnad ensam i tex hagen. På träning och ridning är det inget problem men hagen går inte.

Har faktiskt stött på en massa hästar som inte gillar att bli lämnade ensamma så jag anser inte att det är speciellt ovanligt.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

I detta fallet gällde det att den inte kan vara ensam i stallet heller, samt givetvis har jag svarat utifrån hela ts svar, med skadorna hästen haft osv.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

det står ju att hon är behandlad nu i dec och håller på att sättas igång så problemen finns ju kvar..
Just det, missade jag helt. Då är det ju en annan sak. Inflammationer man inte vet vart dom kommer ifrån är svåra. En överbelastning tyder ju på att hästen avlastar någon annan del.

Det är ju nästan omöjligt att sätta ett pris på en sådan häst som inte ens är igång efter senaste problemen.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

De är så svårt vad man kan tänka sig att en häst är värd, jag själv skulle inte heller köpt en häst som är så där men när man känner hästen så tänker man på ett annat sätt.

Det är det som är farligt, man tänker inte klart när det är hästar man känner och tycker om, visst, man känner hästen men är det enbart personligheten som du vill köpa? Är du beredd att ge upp ridningen tex eller träningen för hästen som individ? Inte något fel med det sålänge du är beredd på att hästen faktiskt kanske inte håller som ridhäst. Men självklart så anpassar man ju ofta gärna ridningen efter sin älskade hästs förmåga sålänge hästen mår bra.

Prismässigt för en häst som inte är igångsatt fullt ut och har problem trots att den inte gått särskilt hårt innan (låter det som) så skulle jag kunna tänka mig runt 10 000kr. Dom andra "problemen" är relativt orelevanta i sammanhanget tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Den är i pengar värd slaktvärdet, vilket torde vara 1-2000:- ungefär.

Det känslomässiga värdet kan ju vara hur högt som helst eller ingenting beroende på vem det är.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Hade inte tagit emot en sån häst om jag så fick en gratis. Tycker nog att en sådan häst hör hemma i Trapalanda.

Men runt 5-10 kanske?
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Svår bedömt utan att sett hästen, men hur mkt är den försäkrad för? Kan du få den på prov typ foder ett halvår och se vad som händer under igångsättning? De lär ändå inte få den såld i nuvarande skick så då kanske de kan låta dig få henne på foder för ev senare köp?
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Tack för alla svar, jag är inte ägare på hästen utan jag har henne på foder. Jag ska ha henne på foder till sommaren och sen ev ska hon säljas de är inte helt säkert ännu. Jag vet ju inte hur bra hon kommer hålla så ska rida igång henne och sen får jag se i vilken kondition hon är i till sommaren när de ev skulle bli att jag köper henne, o då ska hon såklart besöktas också. Jag vilja en häst att träna och tävla lättare klasser med, tror hon skulle fungera bra till de bara hon håller o inte blir dålig igen. Hon är svår att rida ut med men de går bättre o bättre hela tiden när hon märker att de inte hjälper att bråka. Jag tog henne för att jag vill lära mig rida bättre dressyr o hoppa, så tränar för tränare regelbundet o de går bara bättre hela tiden de också, fast sen blev hon dålig men vi ska börja träna direkt hon är i kondis. Jag vill köpa henne för att jag tycker om henne men är ändå tveksam för jag vill ha en häst som håller o inte betala för mycket.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Så om jag förstår dig rätt så har du haft hästen ett tag och tränat och då har det uppstått problem i december? I så fall har du ju svaret, hon håller inte för den träning du vill.
 
Sv: Hur mycket tycker ni hästen är värd?

Så om jag förstår dig rätt så har du haft hästen ett tag och tränat och då har det uppstått problem i december? I så fall har du ju svaret, hon håller inte för den träning du vill.

Det där måste ju inte vara sant.
Hästen kanske visst håller för den träning TS vill, men det är ju mycket möjligt att TS rider hästen på fel sätt i dagsläget som gör att hon inte håller.
Tränas hästen på rätt sätt så kan den ju komma att hålla.
Man måste ju ta reda på vad som gör att det inte fungerar.

Men vill TS gärna ha hästen är det ju klokt att fundera på om man gör något galet så att hästen inte håller för ens lätta klasser och därefter fundera på hur man ska förändra för att få det hållbart.

Det är sällan hästarna det är fel på, det är vi ryttare som rider och lägger upp träningen fel många ggr.
Vilket såklart är lätt hänt eftersom det som är rätt för Brunte kan vara helfel för Pålle.
De flesta ryttarna får inte lära sig att anpassa träningen rätt efter individ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 475
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp