Okej om jag säger såhär då:
Hur långt ska programmet sträcka sig dvs efter hur många minuters trav resp. galopp kan man släppa det fritt?
Ex. Travdelen ökas med 2min per vecka. När vi är uppe i X min så kan man få trava hur mycket man vill.
Hur mycket är X?
Och likadant för galoppen, den har de dock inte börjat med ännu. Blir om 4 veckor.
Jag vill att vi går superförsiktigt fram med honom eftersom han stått så länge. Det skadar liksom inte att ta det lugnt och med tanke på min situation så kan jag ändå glömma ev. ordentliga träningar för egen del innan våren (BF i november och väldiga problem med foglossning) därför vill jag t ex inte släppa det fritt efter säg 15min trav för steget mellan 15min och fritt kan bli väldigt stort.
Intressant frågeställning! Jag har gått i samma tankar som du. Håller på att sättaigång min häst efter peration och är nu uppe i 30 minuter skritt uppsuttet och ska nästa vecka börja trava ett par minuter.
Men jag tänker såhär, hur länge brukade du rida innan skadan? Hur såg ert "normalpass" ut då? Själv så skrittade jag alltid fram ordentligt och sedan red jag väl ca 30 minuter på banan och 1h i skogen. Så min tanke är att när jag är där då är vi igång och kan rida "fritt".
Jag försöker oftast även lägga upp passet i sektioner, rider strax under 10 minuter , skrittpaus, 10 minuter skrittpaus 10 minuter färdig skrittar av. Så klart är detta beroende på vad jag gör, i bland kanske det är 15x2 om det är lite mer lågintensivt eller 20 minuter mest jogg. Men med normalpasset i åtanke borde vi vara klara att rida fritt när vi kan rida 7-10minuter x 3 i trav och galopp?
Ha ha snurrigt inlägg hoppas någon förstår min tanke :P