Hur mycket trav och galopp under ett dressyrpass?

TeamLundVer

Trådstartare
Danne håller på att sättas igång av mina medryttare (själv kan jag inte rida pga foglossning). Jag har ordnat ett program för detta som även fick OK från en hästveterinär (för säkerhets skull).

Nu när jag sitter och tittar på mitt program så slog det mig att jag vet inte hur länge det ska hålla på. Alltså när räknar man med att en häst är fullt igångsatt? Jag valde att lägga min fråga här eftersom jag av personlig erfarenhet vet att dressyrhästar och hopphästar i full kondition inte rids lika mycket i varje gångart.

Så kära vänner hur mycket/ länge travar ni totalt under ett dressyrpass? Och hur mycket/länge galopperar ni?

alltså din fråga går ju inte att svara på, det beror ju helt på vad man vill uppnå med sitt träningsupplägg och passet just den dagen i sammanhanget osv.?
Vissa pass väljer jag att lägga fokus på traven och vissa andra är det galoppen. Då blir det övervägande trav eller galopp med skritt pauser osv och endast lite av endera traven eller galoppen.

Jag tycker inte gångarten i sig, trav och galopp alls säger ngt om vilken kondis hästen är i om vi pratar dressyr, utan snarare vilken styrka den har, var man är i sin ridning och vad man vill uppnå.

Kanske missförstår din fråga?

alltså din fråga går ju inte att svara på, det beror ju helt på vad man vill uppnå med sitt träningsupplägg och passet just den dagen i sammanhanget osv.?
Vissa pass väljer jag att lägga fokus på traven och vissa andra är det galoppen. Då blir det övervägande trav eller galopp med skritt pauser osv och endast lite av endera traven eller galoppen.

Jag tycker inte gångarten i sig, trav och galopp alls säger ngt om vilken kondis hästen är i om vi pratar dressyr, utan snarare vilken styrka den har, var man är i sin ridning och vad man vill uppnå.

Kanske missförstår din fråga?

Okej om jag säger såhär då:

Hur långt ska programmet sträcka sig dvs efter hur många minuters trav resp. galopp kan man släppa det fritt?

Ex. Travdelen ökas med 2min per vecka. När vi är uppe i X min så kan man få trava hur mycket man vill.

Hur mycket är X?

Och likadant för galoppen, den har de dock inte börjat med ännu. Blir om 4 veckor.

Jag vill att vi går superförsiktigt fram med honom eftersom han stått så länge. Det skadar liksom inte att ta det lugnt och med tanke på min situation så kan jag ändå glömma ev. ordentliga träningar för egen del innan våren (BF i november och väldiga problem med foglossning) därför vill jag t ex inte släppa det fritt efter säg 15min trav för steget mellan 15min och fritt kan bli väldigt stort.

@TeamLundVer ok, jag förstår hur du menar, men det lär utifrån det inte finnas ngt konkret svar på din fråga ändå.
Vad x är kommer aldrig vara stöpt i sten eftersom det handlar om individer, sättet man rider på, vad man gör osv.
I många fall är galopp skonsammare än trav på en icke igångsatt häst med skadehistorik bakom sig, så svaret skulle kunna vara att du i början bara skrittar och galopperar. Som exempel.

Snarare än x eller y antal minuter osv, hade jag hellre lagt upp ngt om du måste göra det i skrift osv, som handlar mer om VAD man gör under passet, tex bara stora lugna linjer och spår x antal tid första tiden, sen öka på och rida mera böjda spår med mera arbete. Trav: x antal veckor bara lättridning , lätt sits i galoppen ligga och rulla på osv.

Men som sagt - det går verkligen inte att skriva ett exakt schema här som svar till dig, du måste ngnstans kunna bedöma och avgöra själv utifrån hur det ser ut just för dig och din häst och de som rider honom och sättet de gör det på. Underlag tex - det lär också vara en faktor, samt hur resten av träningsupplägget övriga dagar ser ut.
Förstår du vad jag menar?

@mackan

Ja det gör jag :) Och vi har ett sådant schema. Han arbetas t ex fullt ut i skritten för att bygga muskler dvs de jobbar med alla de rörelser han kan samt över bommar. Givetvis inte allt samma dag utan lite olika fokus olika dagar. I traven handlar det mest om att han ska slappna av so far (han är lite pigg förståeligt nog :p), galopp kan man inte börja med honom än då det skulle resultera i en bockexplosion och en medryttare mindre. Han är alltså för pigg för det. Planen är att börja med det när han kommit upp i 10min trav per pass.

Han har inga restriktioner från vet. vad det gäller böjda spår eller liknande då sista skadan berodde på felskoning och djupa blödningar i sulorna alltså inget som påverkas av om han går böjt eller inte. Dock jobbas han inte på volt ett helt pass utan det är mycket raksträckor med ngn serpentin och volt här och var. Han rids i stort sett enbart i paddock och ridhus just nu, bägge med väldigt bra underlag, ngt fastare i ridhuset. Vi (de) håller på att "härda" hans sulor igen men det är en långsam process som just nu handlar om kanske 200m skritt på grusväg vid varje pass. Det är drygt 600m till gräs att rida på så någon ordentlig uteritt lär få vänta ett tag till.

aha @TeamLundVer då förstår jag lite bättre :)
ang. böjda/stora spår osv så det skrev jag inte för att jag trodde hästen avråtts från böjda spår i sig, utan mer utifrån det du skrev att han ska sättas igång försiktigt osv. Det gäller ju styrke mässigt ändå att man då rider lite snällare linjer osv när man börjar trappa igång och vill vara försiktig igen osv :)
synd att han inte kan ridas ut, det hade verkligen varit en stor bonus i arbetet att stärka upp honom efter så länge, markarbetet blir ju mer effektivt de dagar man rider det om man verkligen kan variera det, och snällare mot kroppen att komma ut och skritta och knata på osv, men det går ju bort om det är hovarna det handlar om.

vad har han haft för problem, rent allmänt? Kommer bara ihåg magproblemen och levervärden osv? :(

@mackan
Först var det koliken som i slutänden (pga levern och därefter hjärtat) har gjort att han nu har ca 85% njurkapacitet dock utan symptom på klinisk sjukdom som det så fint står i journalen. Var enligt deras beräkningar nere på 15% från början så jag är nöjd. Det påverkar honom just nu enbart med att han dricker mer och att man får vara försiktig med proteiner och kalk. Lusern är t ex helt uteslutet. Kunde varit värre :)

Sen var det fajt på sommarbetet när det kom en ny häst och Danne råkade komma emellan och blev bl a sparkad (han var alltså inte ens inblandad utan det var en :banghead:häst som gick på den nya. Detta resulterade i en kotledsinflammation på ena fram.

När denna läkt ut och han fick gå tillbaka till de andra igen (nya hästen inte kvar) så tryckte :banghead:hästen upp honom direkt så han gjorde en enorm slidestop med vä bak. Hoven långt framför nosen, har t om haft det på film :mad:. Resultat gaffelbandsfästet vänster bak. Han visade dock ingen hälta till en början utan överbelastade hö fram samt hö bak istället så utöver gaffelbandsfästet fick han kotledsinflammation på dessa båda. Inflammationerna gick dock över snabbt. Den primära skadan tog dock lååång tid.

Och nu senast då i höstas/ vintras så trodde man först att han hade hovböld sen hovledsinflammation vilket visade sig vara djupa blödningar i sulorna bägge fram. Visade sig inte förrän blödningen kommit ut i yttersta lagret så att hovis kunde se den. Hade bytt hovis då eftersom min gamle inte kunde sko sjukbeslag. Nya hovis :love: menade på att det inte var så konstigt att han fått blödningar då han bl a var inskodd 1,5 storlekar :meh: Så nu har han gått med ngn specialsula från USA sen februari. I februari slängde han iväg frambenen bara hovis nuddade med visitertången och i maj märkte han inte ens att hovis tryckte :) så nu är det ett hål i sulorna (alltså de som hovis sätter på) så att hans egna sulor ska kunna komma i kontakt med grus osv för att härdas.

Förresten så bad jag kliniken ta ett nytt prov för att kolla njurvärdet när jag ändå var där i vintras (ska hålla lite koll på det så att det inte skjuter iväg) och vet. var ngt blek om nosen när han fick resultatet.. Ända tills han fick se journalen från Hbg. :D Inga förändringar på värdet alltså men så pass högt att en vet. börjar kallsvettas innan han inser att det är OK. Det märktes att han från början tyckte att jag var lite löjlig som ville ha kollat värdet och att han inte riktigt trodde på mig när jag berättade om Dannes njurar men nu är han helt på det klara med att det måste kollas upp varje/ vart annat år så länge jag inte märker ngn försämring.

Det är inte alltid så enkelt när man kommer med ett unikt fall :p

@TeamLundVer oj det var mycket....
utifrån kotledstrauma och gaffelbandsskada osv så då måste jag nog säga att jag i högsta grad blir förvånad om du inte fått ordination att det verkligen spelar roll att inte belasta så mycket på böjt spår osv om hästen utifrån alla skador och sjukdomar vilat så länge och nu ska sättas igång osv.
Jag hade varit jätteförsiktig och det låter det ju som du är, men ffa tycker jag då mina råd som jag gav, utan att ens veta om dessa kotleds inflammation och gaffelbandsblödning osv, att rådet håller och att det är väldigt successivt du bör gå fram och att det lär spela roll ang. belastning ang. det jag tipsade om - att hellre ha ett schema utifrån hur ni lägger upp det och hur hästen ter sig, att hålla sig till väldigt stora mjuka spår en lång tid framöver och bygga upp det där successivt och se hur det artar sig. Om du inte har bråttom så finns det ingen logik i att snabba på det hela med annat dressyr arbete ffa när han går på ridbana/ridhus hela tiden som du beskriver det. Jag hade ridit mycket rakt, och mjuka böjda stora spår bara och där satsat på att ändå jobba på styrkan och formen och uppbyggandet och balansen. Finns hur mycket möjligheter som helst att göra det även om det är nivån man utifrån där ni befinner er, måste vara ett tag.
Kan ni tömköra honom? det hade varit optimalt frågar du mig. Hur har han rehabbats utifrån senskada och kotledsinflammation för hand innan igångsättning? Har han kunnat motioneras för hand på hårt och fast underlag ute på vägar tex?
det vore verkligen bra om ni hade kunnat variera igångsättningsarbetet med skrittjobb bortsett från ridbana/ridhus enligt mig som sagt.

Senast ändrad:
Förresten så bad jag kliniken ta ett nytt prov för att kolla njurvärdet när jag ändå var där i vintras (ska hålla lite koll på det så att det inte skjuter iväg) och vet. var ngt blek om nosen när han fick resultatet.. Ända tills han fick se journalen från Hbg. :D Inga förändringar på värdet alltså men så pass högt att en vet. börjar kallsvettas innan han inser att det är OK. Det märktes att han från början tyckte att jag var lite löjlig som ville ha kollat värdet och att han inte riktigt trodde på mig när jag berättade om Dannes njurar men nu är han helt på det klara med att det måste kollas upp varje/ vart annat år så länge jag inte märker ngn försämring.

Det är inte alltid så enkelt när man kommer med ett unikt fall :p

På vilket sätt ev. påverkar detta ditt igångsättningsschema? Jag har ingen erf. av hjärt eller njurpåverkan-skador på häst så undrar lite om detta tillägg om det är ngt som ska med i din reflektion över hur han ska arbetas/sättas igång osv, som du fått ordination av från vet isåfall?

som tillägg till det jag skrivit så hur dina medryttare förmår rida och rida i balans osv lär vara primärt i sammanhanget också.

@mackan kotledsinflammation och gaffelbandsskada var 2011 och igångsättningen efter det var mycket riktigt med rakt spår osv. Sedan dess har han ju dock varit igång fram tills hovproblemen :)

Han har letts förhand ute och skrittat på bana sedan början av april. Trav introducerades först i somras :)
Tömkörning funkar inte när han är pigg. Det blir lätt många fina skolor ovan mark då. Iofs samlat och snyggt men belastningen blir ju hög när man landar på marken igen :angel:

Problemen med hjärtat (arytmi, vätska på hjärtat och alldeles för hög puls. Kan ha varit ngt mer) var tillfälliga så det påverkar honom inte längre. Där är han normal. Njurarna påverkar inte heller träningsmässigt så länge hans värden inte skjuter i höjden. Det som i första hand händer om de gör det är dock att han får koliksymptom och blir trött så då hade man ju kollat värdena igen.

@mackan

Han har varit igång fram till hovproblemen som började sent förra hösten. Från april har han satts igång väldigt försiktigt i skritt. Dock blev jag väldigt nära vän med en rosa hink pga min graviditet (och därefter fick jag kraftig foglossning) så han har inte gått så mycket under ryttare (har en vän som hjälpte mig lite men egentligen hade hon inte tid), har gått en del i skrittmaskinen dock. Nu är ju målet att han ska komma igång helt och fullt igen. Jag har nu 2 medryttare till honom som hjälper mig med detta 5dgr/vecka men eftersom han är så omusklad jämfört med tidigare så är jag rädd att han överbelastar och blir skadad. Därför vill jag ta det superduperförsiktigt.

Jag har lagt upp ett program på ca 30min som innebär styrketräning i skritt samt mer avslappnande jobb i traven. Traven ökas med 2min varje vecka om han har känts fräsch veckan innan. Har han haft träningsvärk eller liknande så höjer vi inte. Galopp kommer introduceras när han travar lugnt hela tiden så jag räknar med introduktion av detta när han är uppe i ca 10min trav.

Eftersom jag inte själv kan rida och väl troligtvis inte kommer kunna göra det alls mer i år så funderar jag på hur länge jag ska låta mitt program löpa och när medryttarna ska få rida helt fritt. Ska jag t ex ha ett program för trav tills de är uppe i 20min eller är det för kort? Det känns som om det kan bli lite kort då jag personligen (men jag kanske är ett specialfall därav att jag vill veta vad som är brukligt på ett ungefär) nog brukar jobba i trav upp mot 40min och om de går från 20 min till 40 min så finns ju risken för överbelastning där igen.. Likadant med galoppen.

Hoppas det blev lite klarare nu :)

KL*

Min ska sättas igång efter två veckors vila. Hon har varit halt en vecka och stått i box en vecka pga inflammation i benet (nästintill blodförgiftning)Tappat en del muskler osv. Tror ni jag kan rida som vanligt eller jag ska börja med korta skrittpass?

På två veckor borde inte din häst ha tappat några muskler om det inte varit väldigt nedsatt i sitt allmäntillstånd. Jag skulle börja med att skritta 30-45 min i två dagar och sedan rida vanliga pass av det lite enklare slaget som Uteritt med lugn trav och galopp.

@b_ridutbildning hon har tappat över ryggen och rumpan jo.. Väldigt lätt för att tappa men även lätt för att bygga upp muskler så det är positivt.

men tack så mycket! Dröjer lite mer än en vecka tills jag får börja rida henne.. men bra att veta iallafall :)

@Itzyditzy : Eftersom hästen varit sjuk och dessutom halt så hade jag inte bara ridit som vanligt vilket man annars kan göra om den bara stått och vilat sig ett par veckor utan ngn sjukdomsorsak. Jag hade tagit det lugnt i ett par veckor och utvärderat hur hästen känns, lätt arbete med skritt första dagarna och sen vidare lätt arbete i samtliga gångarter. Korta och fina pass utan att anstränga hästen så mycket utan bara få den att komma igång och samtidigt känna av hur den responderar efter hälsoläget den befunnit sig i med hälta, grov medicinering, tappat hull och lite muskelmassa osv.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama