Hur mycket tränar ni era 4 åringar?

millan30_228

Trådstartare
Min häst är nu 4 år, ja snart 4 år och 5 månader. Jag red in honom när han var 3,5 sedan fick han en lång vintervila. Denna säsongen har jag lärt honom skritt, trav, galopp, framdelsvändning, skänkelvikning och töltfatting. Han är femgångare och vill hellre tölta än trava. Han fattar vänster galopp utan problem men har en flackare i galopp i höger varv. Nu ska jag rida och trappa ner i 8 veckor till sedan ska han få vila i 2-3 månader. Tänker jag rätt?

Sv: Hur mycket tränar ni era 4 åringar?

Ja, jag ser inget problem med det :)
Jag red in min häst förra hösten, när han var 3,5 år. Sen fick han en vintervila på 1½månad, sedan red jag honom tills i sommar så han har vilat från början av juni till mitten av juli ungefär. sedan riden ca 3-4 veckor till och sen fått vila till mitten av september. Han ska få vila ca 3-4 veckor i vinter, runt jul också :)

Ja då tänker jag inte så fel då :laugh: Han har fått någon vecka då och då i vår sommar också.. Men nu känner jag att jag vill ge honom ett par månader i vinter :laugh:

Jag börjar med inridningen nu (4 år o 5 mån), ger några månaders vila och fortsätter utbildningen efter årsskiftet. Tycker din plan är rimlig och det är så de flesta gör idag, men man måste se till individen. Min kommer att behöva mycket tid till själva grunden. Han är nog i din unghästs utbildingsstadie nästa vår. :)

Tycker det låter helt ok. Jag red med in min förra sommaren. Sen vilade hon hela våren och sommaren pga föl. Har precis börjat rida igång henne och planerar att försöka rida varannan dag. Men men, det beror lite på hur mycket tid mina andra häst tar som går i första hand och hur mycket jag orkar efter jobbet:crazy:
Min är fyrgångare och har ännu inte visat någon tölt, samt att galoppen i dagsläget är rätt kass faktiskt. Så jobbar mest i skritt och lite trav. Hon har börjat söka sig fram och ner i skritten och idag även några steg i traven i vänster varv.
Så jag är nöjd. Tar det lugnt och stilla.

Tack för era svar :) ja det är just så jag tänker att jag vill ta det lugnt och stilla. Vi ska på dagskurs till helgen. Han är glad och positiv :laugh: så glad att han nästan brallade av matte igår. Om några veckor börjar nedtrappning för en lång vila.

låter precis så som jag gjort med min också... hon är nu 4,5 år gammal....

blev insutten o riden lite i skritt o trav förra hösten, sen vila några månader och igångsättning i mars igen. sedan lite ridning mars-juli och vila aug, sen igång igen sept. ska rida tills dess hon inte vill mer eller tills det blir halt ute.

hon är extrem 5-gångare där tölt och pass inte behöver läras, hon kan det redan, så vi över mestadels trav och lite glaopp o skritt. tölten tar vi nästa år...

ibland kan hon vara ritkigt busig och pigg, men än så länge har jag suttit kvar :)

Samma här :laugh: än så länge har jag suttit kvar!!
Min är också extrem femgångare. Med mycket tölt. Vi tränar mest trav och övergångar, galopp mm. Men han är så lätt att få att söka sig framåt och neråt efter tölt så jag använder den för att få en bättre trav. :laugh: samt trav efter galopp. Min kille har stora steg och det är kul. Det sista har jag även känt att framåtbjudningen finns där på allvar. Han vill!! :laugh:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?