Hur mycket tillit till höanalysen?

Litenvit

Trådstartare
Hade en diskussion med höbonden idag beträffande det bärgade höet.
Analysvärdena blev energi: 6 MJ/kg, protein: 25 g/kg.
Jag tycker inte det var särskilt bra eftersom proteinkvoten inte direkt blir wow av detta.

Bonden menar att det dels är bättre för ponnyerna som inte ska ha så mycket protein, dels att analysvärdena är så opålitliga så att om han skickat in flera prover så hade säkert något av proverna utfallit enligt mitt önskemål (d v s högre proteinvärde).

Hur tänker ni? Skulle det här vara ett pra ponnyhö? Jag tycker att balansen på kvoten ska vara uppfylld först och främst, och att man sedan kan sänka hela näringsvärdet ett snäpp för känsliga ponnysar genom att tillsätta halm i så fall.
Ska man lita på analysvärdena eller skita i dem?
Var hittar man information på nätet om det här med proteinkvoten och vad som händer om den inte hålls?
Gärna på internet och av en pålitlig källa, typ agronom eller så.

Sv: Hur mycket tillit till höanalysen?

Är det verkligen taget på torrt hö, 6 MJ låter lite i sådant fall. Men det vore ju jättebra till en lättfödd häst om smb rp hade varit minst 36.
6 MJ medför i alla fall att ponnyn kan äta några kilon, men du måste tillsätta protein. Det hade varit svårare om det varit 8 MJ och 25 smb rp.
Vore jag dig skulle jag skicka in en egen analys, agrilab är inte så dyrt.

Det som händer om du fyller energibehovet med bara detta hö är att det blir en proteinbrist och skulle du fylla proteinetbehovet med detta hö får du för mycket energi och troligtvis en fet ponny.

Exempel på foderstat med detta hö:
Energibehov 30 MJ, 180 gram smb rp.
4 kg hö + 2/3 kg lucern + 0,2 kg halm, räknat med att lucernen innehåller 8 MJ och 150 gram smältbart.
Detta ger ca 30,5 MJ och 200 gram smb rp, kvot 6,56, så det är inte omöjligt att använda detta höet i alla fall, mineraler måste kanske tillsättas också. Det går i alla fall att få ihop en foderstat med bara grovfoder och eventuellt mineraler.

Senast ändrad:

Du har redan fått ett bra svar och jag vill bara lägga till att ponnyer inte är känsliga för proteiner. De har samma proteinbehov som alla andra hästar. Däremot så har en del av dem ett lägre energibehov och de kan oftare vara känsliga för kolhydrater som ger högt blodsocker än vad stora hästar är. De behöver alltså ett hö med mkt protein och lite energi alltså ett med hög kvot. Det är alltså tvärtemot vad de flesta tror. Nu är kvoten egentligen ganska ointressant när det gäller foderberäkning för det är mängden protein och energi som är det viktiga och för den häst som ev är känslig så är det vilka kolhydrater det innehåller som är viktigt.

Om det är bonden som har tagit provet till analysen så tycker jag att hans resonemang blir lite lustigt. Han har i så fall inte tagit provet på rätt sätt. Man bör helst samla det direkt på fältet och då ta det från flera delar av vallen. Om man däremot bara tar från en höbal så kan det bli mkt olika mellan olika prover från samma vall. Men då har man egentligen gjort fel. Så det argumentet hade inte jag köpt.

En analys är ju ungefär så rättvisande som provet man skickar in. D v s tar man en tuss från fältet och skickar in så berättar tussen att precis på det stället så är värdena xx och xx. Slarvar man när man samlar in provet så är ju analysen inte värd pappret den är skriven på.

Jag tar analysen som ett riktvärde, något att börja utgå från när jag räknar. Är det på tok för dåligt balanserat letar jag vidare efter nytt grovfoder.

Någon absolut fakta är det inte, mer än att det visar vad provet innehöll. Den stora frågan är alltid hur representativt provet är för fältet. Men som fingervisning vad jag ska börja ta i beräkning är en analys A och O. En grund att stå på helt enkelt.

Jag har två gånger gjort två analyser på ett och samma parti hö och de gångerna har det skiljt 10 gr smb rp mellan de två analyserna. Så en analys är en grund och beror en hel del på hur man samlar in provet.

*kl*

Tack för era svar!
De bekräftar mina tankegångar.

Det jag hade svårast att nå fram med, var just det här med proteinkvoten. För varje gång jag försökte säga att proteinet var lågt i förhållande till energin, så tyckte han bara att jag skulle ge mer hö så att hästen fick i sig nog med protein. Det här med att kvoten likt förbaskad är densamma även när jag ger mer hö och att balansen inte jämnas ut för det, det gick liksom inte in hos honom.

Jag skulle så gärna vilja kunna printa ut något som är vetenskapligt vederhäftigt där det står om proteinkvoten, men jag hittar inget sådant, vare sig på SLU eller någon annan icke privat sida.
Det finns mycket att läsa om foderstater för övrigt på Internet, men det är oftast privatpersoner (dock kunniga inom området vad jag kan se) men jag tror att han skulle avfärda det om det inte kommer från en agronom eller en trovärdig insititution.

Skulle även vara bra med någon text om ponnysar och protein...

Några tips på vart jag kan hitta en sådan sida?

Om du söker här på buke på användarnamnet HelenaHandberg så hittar du mycket bra, hon har bla skrivit i en tråd som du hittar om du söker på Igge, om detta med proteinkvot. HelenaHandberg lär vara agronom.

Jag kan rekommendera en bok på danska som heter Den store foderbog, där finns bla kapitel som berör detta!

Det är mindre och mindre prat om kvot, och mer om behov. Kvoten säger en del om hur lätt man kan snickra ihop en fungerande foderstat, men det är ändå behovet som styr. Det är dumt att låsa sig vid kvoten, trots en "icke önskvärd" kvot kan man få ihop en bra foderstat, beroende på individ.

I vissa fall går det inte ihop, för man får t ex ge för mycket energi i förhållande till protein, om man vill förlita sig på enbart grovfoder.

Skulle även vara bra med någon text om ponnysar och protein...
Tala om för din bonde att det är ENERGI som lättfödda ponnyer ska ha mindre av och att de har exakt samma proteinbehov/kg kroppsvikt som stora hästar!

Strunta i kvoten i höet, men berätta att om du skulle täcka ponnyernas proteinbehov med det höet så skulle du få ca 30% energiöverskott, vilket skulle resultera i kraftigt överviktiga ponnyer på ganska kort tid.

Sen är det väl i och för sig så att du skulle kunna ge mindre av höet och komplettera med andra foderslag som ligger högt i protein, så det är inte något katastrofhö du har. Men det kräver ju en del tillskott, så det borde vara billigt i inköp för att det ska löna sig.

jag skulle lita på analysen. energivärdet är bra, men du får ju tillsätta lite protein för att behovet ska täckas. Bonden verkar inte ha riktig koll på hur hästar fodras och vilka behov de har.

Sen är det väl i och för sig så att du skulle kunna ge mindre av höet och komplettera med andra foderslag som ligger högt i protein, så det är inte något katastrofhö du har. Men det kräver ju en del tillskott, så det borde vara billigt i inköp för att det ska löna sig.

Ja det är ju inte total katastrof till skillnad från förra året, men det kräver som sagt tillskott och bra proteintillskott kostar ju några slantar...

Jag ska försöka ta upp ämnet nån mer gång och se om jag lyckas vara mer pedagogisk, men det är ju en balansgång med folk son tycker att de kan allt redan. Det vore nämligen av olika orsaker allra bäst om just denna bonde tog fram bra hö, men då måste han ju förstå vad han ska sikta mot. I år fanns ju alla möjligheter i världen att fixa bra hö men han ville ju ha hö med lågt proteinvärde för ponnyernas skull... :crazy:

Kan du inte kopiera sidorna ur den danska boken och ge till honom? Jag tror bara det är där jag har läst det så tydligt, att ponnyer har ett annat behov än stora hästar.
Den finns kanske på bibliotek någonstans om du inte vill köpa den.

Kan du inte kopiera sidorna ur den danska boken och ge till honom? Jag tror bara det är där jag har läst det så tydligt, att ponnyer har ett annat behov än stora hästar.
Den finns kanske på bibliotek någonstans om du inte vill köpa den.

Ska absolut kolla efter den. Vore intressant att äga hur som helst eftersom det här med foder intresserar mig. Så tack för tipset!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka