Hur mycket störs stoet av nattljus i boxen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zambezi
  • Startdatum Startdatum
Z

Zambezi

Hur mycket ljus kan man ha tänt i boxen under natten utan att stoet störs? Kan man ha lysrören tända, eller kan hon inte sova då?
Övervakningskameran har visat sig behöva mer ljus än den lilla svaga "fölningslampa" vi satt upp.

Hej!
Jag har tänt på nätterna under föltid, och kan inte se att dom störs av det i alla fall.
Tycker det är bättre att det lyser konstant, för då blir det ju inte att man väcker upp lika dramatiskt om det skulle vara dags, och man kommer utstörtande till stallet.
Lycka till!

Har du helt tänt med lysrör och allt, eller bara en svagare nattlampa?

Jag gör likadant...vi har olika uppsättningar med lampor...dels en vanlig lampa på bara 40 w plus men även lysrör...vilket gör att man kan ha den "milda" lampan tänd dygnet om...men skulle något inträffa och man behöver mer ljus...ja då är det bara att slå på lysrören. ;)

Inte alls tycker jag, har alltid en nattlampa (dimmer) tänd i stallgången under hela vintern och i boxarna finns enskilda vägglampor som normalt är släckta, men i god tid innan fölningen (1 mån) så får den hos stoet vara tänd på natten för invänjning, om hon ska föla inne :)

Jag har satt upp ett litet lysrör i boxen hos stoet, med ganska svagt ljus. Dock tillräckligt för övervakningskameran! Hade själv samma problem, även om ö-kameran hade "natt-seende" så såg man inte särskilt mycket i boxen.

Vi satte upp extralampan för ett par veckor sen, i god tid för henne att vänja sig med andra ord. Och hon sover som vanligt, utan att vara störd.

Det är nog viktigare med ett lugnt stall och lugn och ro vid fölningen (utan en massa onödiga mäniskor inblandade) än att stoet har lite ljusare i sin box en tid före fölningen. Lycka till! :)

Jag har tänt i fölboxen, verkar inte störa varken stoet eller övriga hästar. Kan tända boxarna var för sig & stallgången för sig. Samma problem här, kameran behöver mycket ljus för att visa bra bild.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 538
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka