Hur mycket spån?

annie_cool

Trådstartare
Hur mycket brukar ni ha i eran box?Jaag gillar att hästen ska en mjuk bädd häslt mycket spån gilalr inte att när man barta ser golvet nej den ska ha en tjockt lager . Jag brukar ha ett tjockt lageri min häst box. mockar då mycklet noga ochså. Hon är mycket renlig av sej.

Sv: Hur mycket spån?

Nu använder vi spån som är blandat med torv, men personligen föredrar jag ca 1 dm.

Jag brukar ha mellan 10-15 cm tjockt!
Jag har inte bädd och mockar mycket noggrant!
Aldrig mindre än 10 cm! :)

Samma här . Jag mockar mycket nogrant. Då jag inte vill att hsäten ska bli sjuk.

Hur mycket brukar ni ha i eran box?Jaag gillar att hästen ska en mjuk bädd häslt mycket spån gilalr inte att när man barta ser golvet nej den ska ha en tjockt lager . Jag brukar ha ett tjockt lageri min häst box. mockar då mycklet noga ochså. Hon är mycket renlig av sej.

Hästen ska ha minst så mycket strö/underlag i boxen att man kan kasta dig ner på knä utan att göra illa sig.

Den blir väl inte direkt sjuk om man slarvar... Men om hästen ofta står i blött spån så kan den få allvarligare hovsprickor. Och strålröta!
"bajsiga" väggar suger åt sig en massa bakterier som inte är bra att ha i boxen..
Har man för lite spån så kan den få liggsår och sådant!
Inget som gör hästen allvarligt sjuk, men det kan skapa obehag..

Är tyvärr lite skeptisk till trådskaparen efter andra trådar...
Men ja, överdrivet ohygieniskt är aldrig bra. Och liggsår är inte trevligt.

Har aldrig tänkt på hur mycket spån jag lägger in men det brukar bli rejält.
Nu har jag ju min pålle på lösdrift så det är inte så mycket som hon står inne.
Men NÄR hon gör det vill jag att hon ska kunna ligga mjukt ner.

Okej ja dem kan ju få strålröta det kanske inte ¨är så kul. Dem kan även andra men jag kommer inte på några för tillfället.Japp har haft en sköthäst som hade ett liggsår på knäet det var inte så djupt men ändå.Men jag fixade det och sköte om såret och som vanligt. jag ganska så noga ochså.

Nu har jag visserligen inte spån, men jag anser att betongen inte skall synas på morgonen, så till min häst har jag mycket strö! 15 - 20 cm, inte ekonomiskt (spec. inte med halmpellets), men liggsår gillas inte heller.
(skall ev byta strö igen - testat allt snart!)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 328
Hästhantering I mitt stall står hästarna på spånpellets. Vi har heller inte bädd för tillfället. Upplevt att spånpellets inte alls blir särskilt...
Svar
15
· Visningar
3 049
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka