Hur mycket sover era ettåringar?

Mabuse

Trådstartare
Givetvis är det olika, men jag funderar på om vårt barn (ett år gammal) kanske sover ovanligt lite för sin ålder?

Det kan variera lite, men vårt barn sover ungefär 9-10 timmar per dygn. Somnar mellan klockan 21 och 23 för natten, och vaknar mellan sex och sju på morgonen. Sover sedan en timme ungefär under dagen, ibland 1 1/2. Sover ganska bra på natten, vaknar kanske en gång vid 4-5 och somnar snabbt om igen.

Hur sover era barn? Ni som har äldre barn, hur sov de som ettåringar?
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Vår dotter sover mellan 20-06 oftast och sedan 1-2timmar under dagen. oftast sover hon hela nätter men det händer att man behöver stoppa i nappen/stoppa om henne någon/några gånger.
Sen kan hon ibland bjuda på sovmorgon eller sova flera gånger under dagen men det är oftast om vi är iväg då bilen/vagnen brukar verka sövande för henne :)
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Vår son sov mellan 14-15 Tim dygn när han var 1 år. Somnade kl 19 o sov till mellan 7-8. Sen oftast 1-2 Tim på dagen. Vilket han gör fortfarande.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min ettåring är ohyggligt morgonpigg, vaknar som en klocka varje dag vid 5-tiden, men han somnar kl 19 så han sover 10 timmar/natt och sen sover han oftast 2 timmar på dagen. Så ca 12 timmar/dygn ligger han o sover.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ellen sover som ditt barn. Hon har ALDRIG sovit så mycket som andra barn man hör om. :p Nu när hon är 1,5 sover hon ca 9 timmar per natt. Hon brukar sova 1-2 h dagtid också. Ibland bara en halvtimme, det beror på hur kul det är på förskolan. :D
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Hur gör ni vuxna för att hinna sova då? Går ni och lägger er så fort hon somnat, eller hur gör ni?
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Mitt forsta barn somnade runt 21:30 och sov till 06:30-07:00 plus en middagslur pa runt en timme vid ett ars alder. Inte forran vi tog bort middagsluren nar han var exakt 2 somnade han tidigare (och utan problem) pa kvallen.

Tvaan har fran 5 manaders alder velat somna vid 19-20-tiden pa kvallen och sover oftast till 06-07 pa morgonen, nagon enstaka gang till 08 och da kanns det som jag jag fatt varldens sovmorgon :D

Sa sen ettan var 2 ar ungefar har jag haft hela kvallarna for mig sjalv, helt underbart vad mycket man far gjort nar man har ett par timmar for sig sjalv!

Sa nej,, din ettaring ar nog ganska normal fast hon sover mindre an vad det star i de flesta bockerna.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Fast om en ettåring normalt sover 13-14 timmar per dygn, och vår sover 9-10, då skulle jag faktiskt säga att det är rätt onormalt. I betydelsen ovanligt. De flesta barn i den åldern verkar somna tidigare än halv elva på kvällen. Även om din äldsta också sov lite. För egen del tycker jag att det är stor skillnad om barnet somnar 21:30 (man får en halvtimme att varva ner innan det är dags att somna) eller 22:30 (man själv är skittrött och orkar knappt vara vaken, men man får ändå inte gå och lägga sig). Men det beror förståss på vad man själv har för kvällsvanor.

Jag är inte särskilt orolig, var mest nyfiken på om andra barn sover som det står i böckerna, eller om alla sover så lite som vårt.

Givetvis finns det barn som sover mycket sämre ändå, eller flerbarnsföräldrar som inte får sova alls. Det är jag medveten om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Jag tolkar det som att medianen ar 13-14 timmar per dygn. Det kan ju inte vara normalt att sova 13 och onormalt att sova 12, eller hur?

De flesta ettaringar kanske sover mellan 9-16 timmar per dygn och ar fortfarande normala.

Jag forstod att du bara var nyfiken, det kanns ofta lattare om andra ocksa ar i samma situation tycker jag.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Om det vanliga är 13-14 timmar, så kan det absolut vara onormalt att sova 9. Eller 16. I betydelsen ovanligt.

De flesta barn (och vuxna) är ju ovanliga på nåt sätt, få lever hela sitt liv inom normerna. Så det är ju inte ett problem om ens barn faller utanför normerna i något som inte skadar hälsan, det gör vi ju allihop på olika sätt. Tänker jag i alla fall. Men ibland kan det vara kul att veta, bara som jämförelse.

Ni som också har barn som sover lite, hur gör ni för att hinna sova tillräckligt själva?
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Mer ovanligt än onormaklt skulle jag nog säga. L har oxå alltid sovit mindre än sina jämnåriga, runt 10-11 h per dygn som ettåring o runt 10 nu som 2 ½. Man ibland bli lite avundssjuk på folk vars barn sover lite mer normalmycket, det vore ibland skönt att hinna med en liten stunds egen nervarvning efter att lilla älskling har lagt sig tycker jag :).
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ovanligt och onormalt är väl samma sak? Eller?

Det som är svårast är att hinna sova tillräckligt, tycker jag. Jag kan inte somna utan att varva ner, så det blir ju att man själv aldrig sover åtta timmar.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min kille somnar vid kl 20 och sover sen till ca kl 6. På dagen sover han ca 2 h i snitt.

Jag går och lägger mig vid 21-22 och har inga problem att få tillräckligt med sömn.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Jag tror sonen sov ungefär 14-15 timmar per dygn vid den åldern, uppdelat på 12 timmar/natt och 2-3 timmar under dagens två sovpass. Idag är han 5 år och sover 12-13 timmar per natt (ingenting på dagen sedan han var 2,5 år). Sonens bästa kompis sover 9 timmar per natt (också han 5 år) och verkar lika pigg och glad för det, medan min son skulle vara halvt förstörd om han inte fick sova åtminstone 11 timmar, så det finns nog ganska stora variationer.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min kille somnar vid kl 20 och sover sen till ca kl 6. På dagen sover han ca 2 h i snitt.

Jag går och lägger mig vid 21-22 och har inga problem att få tillräckligt med sömn.

Nej, det är klart du inte har, när du har ett barn som sover så mycket! ;)

Problemet är ju att det är svårt att själv gå och lägga sig klockan 21, när barnet är vaket till 22:30...
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ibland har det hänt att han varit uppe senare och senare på kvällen och då har vi helt enkelt låtit honom sova mindre på dagen under några dagar tills han kommit i fas igen.

Ditt barn verkar inte ha så stort sömnbehov, men vad tror du skulle hända om ni hoppar över sovstunden under några dagar eller begränsar den till bara en liten powernap? Sen kan man återgå till det normala när dygnsrytmen är ändrad.

Fast jag fattar att det är svårt. Vi var ju i Thailand nyligen och hade inte för avsikt att ändra hans dygnsrytm så himla mycket. Men det tog 3-4 dagar innan han hade samma sovtider som hemma. :grin: Kul att vakna kl 6 på semestern liksom...
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Sonen somnade mellan 21-23 fram tills han var 7 mån. Då fick han eget rum och då började han somna runt 21-22. Dessutom började han sova hela nätter, vilket han inte gjorde innan när han sov med oss. Vilket var otroligt skönt, från att ha sovit sammanlagt 5-6 tim/natt så fick man helt plötsligt sova mellan 22-07, nonstop :love:

Sen när han var runt 1 år tror jag så tog vi bort middagsluren (fick inte sova efter 15.30) och då började han somna vid 19-20.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min dotter sov också väldigt lite både som bebis och som ett och tvååring. När hon var ett sov hon mellan 8 och 11 timmar på hela dygnet. Nu när hon är tre tror jag hon sover ungefär som andra barn (ca 21-06).
Jag/vi gick oftast och lade oss samtidigt som henne, jag prioriterade sömnen framför vuxentiden... jag har fortfarande kvar mycket av den vanan, min ensamtid nu är oftast på helgmornar, jag vaknar 5-6 (för jag somnade ju med henne på kvällen...) och har morgonen för mig själv, och Elina kan ibland sova ända till 8 om jag har tur!! Jättemysig tid tycker jag, min omgivning tycker att jag är galen som går upp 5-6 på lördagarna :D.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min skrutt sover 19-07 på natten. Ibland till 08. Men alltså 12 timmar
Sedan sover han 1-2 timmar mitt på dagen också.

Tilläggas bör att han går på dagis så det är ju lite uttröttande också.
Han är 15,5 månader nu.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 910
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 226
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp