Hur mycket sover era ettåringar?

Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Har han börjat sova mer sen han började på dagis? Hur var det innan isåfall?
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Som ettåring sov dottern oroligt..

Somnade runt 19-20 och klev upp runt 7.00 men med sjuhundrasjuttioelva uppvak. Sedan sov hon runt 2 timmar på dagen.

Hur man som förälder hinner sova, ja det gjorde vi inte. Men vi delade rakt av på nätterna iallafall.
Dottern har aldrig sovit så många timmar som det står att dom vanligtvis gör. Nu äntligen ( hon är två ) så har hon börjat sova hela nätter ( 1-2 korta uppvak ) och då somnar hon vid 19.30 och sover till 6.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ditt barn verkar inte ha så stort sömnbehov, men vad tror du skulle hända om ni hoppar över sovstunden under några dagar eller begränsar den till bara en liten powernap? Sen kan man återgå till det normala när dygnsrytmen är ändrad.

Oftast är det bara en timmes sömn på dagen, jag tror inte det går att ta bort den. Det bli ju väldigt länge för en ettåring att vara vaken från sju på morgonen till nio på kvällen, jag är inte ens säker på att det är möjligt att undvika att sova. Det skulle förmodligen bli en enormt ledsen liten unge som till slut somnade sittandes.

Problemet är ju egentligen inte dygnsrytmen, utan att det sammanlagda antalet sovtimmar är litet. Det skulle ju vara mycket värre om barnet somnade klockan 20 och vaknade klockan 04.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Har han börjat sova mer sen han började på dagis? Hur var det innan isåfall?

Innan dagis så sov han nog 19:30-06:30 + bara 1 tim mitt på dagen.
(sammanlagt 12 timmar)

Nu med dagis är det ju 19:00-07:30 + 1,5 tim på dagen.
(sammanlagt 14 timmar)
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Två timmars skillnad är ganska mycket. Ska bli intressant att se hur det blir hos oss i augusti.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

kl
Från att ha sovit med uppvak på nätterna och svårt att sova middag så vände det runt ettårsåldern, då hon började sova i eget rum. Hon sover nu som 1.5 åring ungefär likadant:
Lägger sig vid 19.00 och sover till 6-7:30 ungefär. Inga uppvak, om hon inte har tandning, förkylning eller så.
Sen så sover hon mellan 40-1,5h mitt på dagen.

När hon har dagis (dvs röjt mer under dagen) så kan hon ibland ställa sig vid trappen och säga "sooova" redan vid 18-tiden, men ngn måtta får det vara ;)
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Vår son sover 12-13 timmar på natten + 1-2 timmar på dagen. Vi lägger honom oftast vid 19.00
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Selma sover 20-06/08 på natten och i genomsnitt 2 h efter lunch. Ibland sover hon nästan 4 h på dagen och sover lika mycket på natten, så i snitt sover hon kanske 14-15 h.

Nätterna är oftast utan uppvak, förutom om hon är sjuk, får tänder, drömmer mardröm eller liknande, så vi får vår sömn. Får vi inte det är det pga att vi går och lägger oss försent.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Det är lite olika från dag till dag faktiskt, beroende på vad som står på schemat. Men oftast är det såhär: lägger sig runt 19.30-20.00 och sover till 7-7.30. Under dagen har han oftast sovit en timme på förmiddagen och en-två på eftermiddagen.

Är vi iväg eller ska göra saker, typ ÖF, hoppar vi antingen fm-vilan eller em-vilan. Hoppar vi fm-vilan sover han längre efter maten och går då och lägger sig senare. Hoppar vi em-vilan går han och lägger sig tidigare. Men vaknar alltid mellan 7-7.30 oavsett om han kommit i säng kl 19 eller 21.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min son har alltid sovit mindre än snittet.
Idag 4,5 år gammal med sommarlov sover han cirka 22-07.30. Han snittar 9-10 timmar per natt. Har nästan alltid gjort det. Mellan han var 1 och 1,5 år så sov han 21-06 och så tvingade vi honom att sova middag i en halvtimme för hela dagen klarade han inte vara vaken. Den somningen tog kanske en timmes vagnpromenad och var tvungen att göras vid lunch för att han skulle somna "tidigt". När han började förskola när han var 1,5 hade han ännu senare vanor och somnade framåt 22-23 om han sovit middag. Han valde själv att sluta sova middag då eftersom han ändå inte ville sova. då somnade han igen kl. 21. På förskolan hade han möjlighet att sova middag men somnade oftast bara torsdagar och fredagar då han var trött i slutet av veckan.

Innan vi fick lillebror (december 10) nattade jag sonen till kl. 21 när han somnade och kom sedan ut och umgicks med maken 1-2 timmar innan vi lade oss. Nattade maken sonen så somnade han också. Nu nattar maken och lyckas vakna 2 gånger i veckan kanske. Men, nej så mycket sover vi inte och umgås inte heller:crazy:. Tack vare att lillebror sover relativt bra är jag uppe till minst kl. 23 för att få tid själv eller med mannen. Men jag känner mig smått tokig om storebror är uppe för länge.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ja, i princip. Jag går väldigt sällan och lägger mig senare än tio. Det är inte så socialt att umgås med Ellenfamiljen just nu. :o

(Jag måste erkänna att jag blir smått upprörd över alla ungar som sover 10 timmar per natt OCH dessutom flera timmar på dagen. Det är inte rättvist! Tur att Ellen är världens sötaste iaf! :D)
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Min son fyller 2 år i aug. Och som 1-åring sov han mellan 20.00-07.30 och sov lunch från 12.00-14.00. Men sen han började på dagis så sover han numera från 20.00-06.30, ibland till 08.00. Sover lunch hemma de dagar han inte är på dagis mellan 13.00-15.30, ibland mellan 12.00-16.30, men det händer bara 1 ggr/vecka. Känns som han måste sova ut. Han är ju igång precis hela tiden och är ganska aktiv ute.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Det är lite olika från dag till dag faktiskt, beroende på vad som står på schemat. Men oftast är det såhär: lägger sig runt 19.30-20.00 och sover till 7-7.30. Under dagen har han oftast sovit en timme på förmiddagen och en-två på eftermiddagen.

Är vi iväg eller ska göra saker, typ ÖF, hoppar vi antingen fm-vilan eller em-vilan. Hoppar vi fm-vilan sover han längre efter maten och går då och lägger sig senare. Hoppar vi em-vilan går han och lägger sig tidigare. Men vaknar alltid mellan 7-7.30 oavsett om han kommit i säng kl 19 eller 21.

Sådan är min son med, kvittar om han har varit vaken till 21.30. Han vaknar oftas vid samma tid, men är då jättetrött istället.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ovanligt och onormalt är väl samma sak? Eller?

Det som är svårast är att hinna sova tillräckligt, tycker jag. Jag kan inte somna utan att varva ner, så det blir ju att man själv aldrig sover åtta timmar.

För mig har orden ganska olika innebörd. Ovanligt i mina öron betyder helt enkelt inte så vanligt, onormalt är något som faller utanför ramen, alltså något som inte är normalt/okej/riktigt. Om mitt barn gör eller är på ett lite ovanligt sätt så ser jag inte det som ett bekymmer, men om han skulle verka onormal så skulle jag vara orolig. Hoppas du fattar hur jag menar?

JAg förstår fullkomligt att du har svårt att hinna varva ner och sova ordentligt med en sådan liten piggelin :)!
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Ture sover mellan 21-06 plus 2 timmar på dagen.

Men han sover nästan alltid oroligt och dåligt på nätterna och efter en riktigt dålig natt kan han lätt sova 3-4 timmar på dagen.

Får tänder nu och kan vara vaken och gråta 3 timmar/natt...
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Sonen fyllde ett i maj och somnar 19 och sover till 8/9, vaknar han till på natten så somnar han om själv utan att man behöver göra något. Han har själv ändrat så han sover en gång per dag och då ca 2 timmar.

Dottern var likadan vid 1 års ålder, men sov gärna 3 timmar mitt på dagen. De få gånger hon vaknade till på natten fick man stoppa in nappen bara så somnade hon om.
 
Sv: Hur mycket sover era ettåringar?

Nar mina barn var ett ar sa sov de 9-10h per natt och vaknade ALLTID vid 5-snaret pa morgonen. Ibland halv fem :crazy:
Och det var dessutom flera uppvak de tva barnen emellan under kvallen/natten - ibland uppemot 8 stycken (4 per barn). Det var ju delvis pga det "handikapp" som de foddes med vilket innebar att de maste sova med skena vilket inte ar bekvamt och t.o.m. gor ont ibland. Vi foraldrar fick med andra ord inte sa mycket somn, och det var tidvis mycket kampigt. Detta pagick tills de fyllde tva och sedan blev det battre. De sov visserligen alltid middag, 1-3h/dag (och alltid synkat tack och lov!) men jag har alltid haft svart att sova pa dagtid och dessutom sammanfoll det nastan alltid med bilkorning eller promenad med hunden sa det blev ingen vila for mig anda...

Darfor kanns det numera som rena lyxen nar de somnar kl 20, vaknar 6.30 eller t.o.m. 7, och dessutom sover middag nagon timme ibland :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 910
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 226
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp