Hur mycket soja?

P

prince77

Har som sagt ett troligtvis dräktigt b-ponny sto på 4 år.
just nu äter hon 200g groov. hur mycket soja ska jag ge henne?
 
Nu finns det ju gräs, då behövs ingen soja. Och hur mycket som skulle behövas beror helt på vad hon äter mer och vad höt innehåller.

Är hon nydräktig, eller ska föla snart?
 
Hej!

Eftersom Krafft Groov är ett färdigfoder bör du inte ge mer än det, och vet du säkert att hon är dräcktig?
Jag kände en tjej som gav groov till sitt 4-åriga vbl, och när hovslagaren kom på besök sprutade det blod om ett par hovar p.g.a. att den fick för mycket kraftfoder av fel sort! Jag vet dock inte om detta är helt sant, men om det var det så är det viktigt att inte ge kraftigare foder om det verkligen inte behövs.
Så kontrollera att hon är dräktig, ta ut en veterinär.
Sen är det bara att räkna ut en foderstat, och om du får tag på böckerna "Rätt foderstat -bättre häst" (Björn A. Olsson, Christina Planck) och "Hästen näringsbehov och fodermedel" (Christina Planck m fl) så kan du räkna ut en bra foderstat själv.

M. v. h. Lisa
 
Men snälla nån! Att det STÅR att det är ett färdigfoder betyder inte att det täcker alla behov! Det beror helt på vad hästen äter i övrigt och vad höt innehåller. Och 200g Groov är ju knappast så det täcker alla behov för ett dräktigt sto om inte höt har jättehöga värden.
 
Jag har precis börjat ge henne groov och ska öka på, hur mycket bör hon ligga på till sist?
Hon går ej på bete ännu och detta hö jag har nu är ej analyserat. Vet ej när hon ska föla. Ska ringa veterinär imorgon.
 
tror du det behövs, hon går på gräs eller??
annars max 1hg per 100 kg häst



:)
 
Hur mycket hö ger du, och vad ger du mer än Groov? Är det Nya Groov (finns gamla kvar förresten ens?)? Vet du på ett ungefär hur dräktig hon är?
 
Hon har fri tillgång till hö dygnet runt.
Vet ej vilken groov det är :) Dom gröna säckarna kraaft grov.
Hon får ca 1 liter betfor också.
Nej jag vet inte ens på ett ungefär hur dräktig hon är.
mjölken är inte vit iallafall.
Men jag märker att hon växt sig rund om magen på kortb tid nu
 
Knepigt att säga. Kan du inte slå gräs och ge också? Var det min häst skulle jag faktiskt hellre ge Krafft Breed och ca ½ kg till att börja med. Med Grooven får du med mycket energi också med proteinet.

Avvakta tills veterinären kan bekräfta och kanske ge eventuell tidpunkt för fölning.
 
Nu finns det ju gräs, då behövs ingen soja.

Nyfiken fråga; hur vet man att det inte behövs soja bara för att dom äter gräs? Om dom t ex går på gammalt naturbete etc eller innehåller sånt bete också mycket protein? Funderar då jag i helgen släppt min häst på mager gammal vall- jag har ÖKAT sojan istället för att minska...
 
Jag tror inte man behöver ge någon typ av proteintillskott till en "vanlig häst" (dvs ej fölmärr eller unghäst) när man har den på bete. Min häst går för tillfället på dåligt bete halva dygnet och ger jag 50 gr soja så luktar det ammoniakfabrik i boxen direkt.

mvh Jessica
 
Det beror ju på hur betet ser ut såklart. Jag hade min i en hage som är "naturbete" med rätt mycket skog, och han höll sig jättefin på det (hmm, rätt tjock blev han). Även de andra hästarna där höll sig bra i hull.

Däremot vet jag att våra ridskolehästar fick en ny sommarhage ett år som vi tyckte var bra. En gammal åker som det slagits hö på kanske 5 år tidigare men sen hade den bara legat i träda. Där föll hästarna ur rejält!

Men på bete skulle jag inte lägga till soja, det lär räcka med havre eller liknande till en "vanlig" häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp