ja, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.
självklart beror det på hur man rider och vilket hovslagare man har. Men om man ser på reiningen så vill jag nog påstå att det är få hästar som fortfarande kan röra sg naturligt. Alltför många har fallit offer för sporten.
Visst kan man ha slideskor och rida hästen lugnt på ett bra sätt på rätt underlag, men handen på hjärtat, hur många gör det?
Hur många hästar får fortsätta att gå i stora hagar eller ridas i skogen? Istället för att vara den sunda ridstil som westernridningn i botten är, så blir det mer och mer sport och mindre horsemanship ju längre upp i eliten man kommer. (ingen anklagelse åt något håll, bara ett konstaterande). Och enligt mitt sätt att se på hästen så har jag hellre en glad och frisk häst på lagom tävlingsnivå, än att riskera hästens hälsa för några pokaler och den egna äran.
angående att slita på hästens höfter med andra skor:
ska man göra glidande stop så behövs en sko som inte hugger tag i underlaget. Men därmed inte sagt att den behöver vara en "hel skida", det räcker oftast med att den är slät på undersidan. Jag motsätter mig alltså de värre slideskornas invrkan på hästens fysik, för att inte tala om när man börjar bygga ut tårna för att få ännu längre skida.