Hur mycket sliter westernträning på hästens kotor?

Rosen

Trådstartare
Mycket av westernträningen går ju ut på voltarbete. Hur håller hästarna för det? Många westernträningar är ju också i ridhus med ganska mjukt underlag. Hur har era hästar klarat träningen? Undrar eftersom min häst har haft en besvärlig kotledsinflammation och jag skulle vilja börja träna honom i western men känner mig lite tveksam.

Sitter man o harvar på volten utan tempoväxlingar 7 dagar i veckan så förstår jag att hästen får problem med kotorna.. och inte bara med dem utan hela kroppen. All träning skall vara mångsidig och det är upp till oss ryttare att se till så hästarna tränas på bästa sätt. Även om jag rider mycket i ridhus så varierar jag min träning med volter o fyrkantspår. Ibland rider vi ut så hästen får sträcka ut.
Problem med lederna i western kommer sig snarare av att vissa folk tror att western innebär ridning på lång tygel. Visst är målet att rida med så lite tygel som möjligt men att komma dit krävs träning. När hästen från ena dagen till den andra plötsligt rids utan stöd i munnen så tappar den allt. Kanske svänger den o stannar som den skall efetr träning, men om inte ryttaren intresserar sig för hur hästen bär sig, om bogarna är med och trampet rätt så kommer ledproblemen som ett brev på posten.

Underlag i ridhus varierar och vårt är nog snarare för hårt än för mjukt.

Vad det gäller träningar för tränare så är det du som ansvarar för din häst, om tränaren ber dig göra något som du är tveksam till så förklara. Tex att hästen haft problem förr och du vill ta det lite lugnt.

Lycka till :)

Varför skulle westernridning slita mer än tex dressyr???
Underlagen i ridhusen är ju desamma även när dressyr-ryttarna rider så det kan ju inte spela någon större roll...

Jag har aldrig haft problem med inflammationer på någon av mina hästar, tror att omväxlande arbete på både hårdare och mjukare underlag är det bästa för alla hästar.

Malin

Slidingstop är det som ger mest skador enligt en veterinär jag vet som ofta är tävlingsveterinär på westerntävlingar. Oftast beror de skadorna på dåligt underlag som gör att hästarnas bakben halkar isär.

I övrigt så är det ganska mycket skador på just westernhästar men jag tror inte att det beror på voltarbetet.

Frågan är väl om det är mer skador inom western jämfört med andra ridsporter. Skulle man procentuellt jämföra tävlande hästar inom western och annan tävlande ridsport så tror jag inte det skulle vara så stor skillnad. Men jag kan ha fel..

Jag som just skulle till att säga att DRESSYRHÄSTAR är skadade mer eller mindre jämt... Jag har visserligen haft lite problem med min häst sedan jag gick över till western. Har haft lättare tandproblem (som jag fått i vilket fall) och att jag fick byta sadel för att den andra blev för trång. Inga andra problem. Tycker snarare att han har fått mer muskler och bättre ridbarhet sedan jag bytte bort den engelska ridningen.

Det är inte jag som säger att det är mer skador på westernhästar utan en veterinär som ofta är tävlingsveterinär på westerntävlingar och även hopptävlingar. Oftast så är kombinationen dåligt underlag och slidestop som ger skador.

Detta är vad jag har hört. Är inte så insatt i skadestatistiken själv.

själv skulle jag nog vilja påstå att det är slideskorna som är boven. Många rena reininghästar jag studerat har tydliga spänningar i hela bakdelen, en del kan knappt galoppera längre. :mad:
Jag satsar mer och mer på reining, men vägrar sko hästen ohälsosamt bara för resultatens skull.

Håller med dig fullt ut....
Dessa skor e inget bra att använda mer än endast på tävlings tillfällena... Och så har ju många folk för bråttom att sätta på dom... Hästen måste ju vara rätt musklad för det annars går det åt pipan!!!

jo, visst är det en sak att bara ha dem på tävling. Men för att det ska fungera måste hästen vara väl införstådd med att den på tävlingsbanan inte har det stöd den är van vid i alla andra situationr, utan iställt kommer att glida. Jag förmodar att det är få hästar som är så "smarta", så resultatet blir en häst som plötsligt inser att den har halk-skor på sig, vilket leder till att den blir osäker på när den kan lita på baktassarna och när den inte kan det.
Dessutom är det tävlingar sgs varannan helg hela sommaren. Att sko om hästen inför och efter varje tävling är mer än en mardröm för hovarna.

ja det var ju inte riktigt orda grant som jag menade med att ha dem endast på tävlingen.... själv klart måste man ha dem i alla fall en vecka innan så att hästen "vet att det kommer att glida"!!! Ja men om det6 är så tätt emellan tävlingarna så har man ju kvar dem men hur ofta ser man inte folk som har kvar dom tills det är dags att sko om???
Det finns ju även de som har dem Vintertid efter som dom rider i manege.... det har dom som försvar!!

Håller man på som många och tränar stopp i tid och otid (varför man nu gör det...) så sliter det en hel del på knä- och lårled att inte slidesko hästen. Rider man dessutom igenom hästen i full balans i alla gångarter (vilket tyvärr bedöms dåligt i reiningen) och inte skyfflar sand på volten i högre tempo än vad hästen klarar så gör inte slidingskorna någon direkt skada. De är inga skridskor, även om de kräver mer balands och koordination än vanliga eller varför inte broddade skor. Det är i samband med dålig (genom-)ridning, obalans och otränade hästar som de kan vara direkt hälsovådliga. :smirk:

Finns nog ingen statistik över skador på westernhästar... Vad jag tycker att man hör är det väl att många hästar har kotledsinflammationer i fram och det tror jag beror på att många inte förstår skillnaden på en lång häst som går på bogarna och en som bär sig i en korrektoch låg form tyvärr...

Malin

En duktig hovslagare kan sko en häst korrekt även med plates! Har haft plates ungefär 9 månader av 12 de senaste åren på Hotrodder och han kan fortfarande gå utan problem och har aldrig haft några problem i rygg/bakdel!

Malin

ja, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. ;)
självklart beror det på hur man rider och vilket hovslagare man har. Men om man ser på reiningen så vill jag nog påstå att det är få hästar som fortfarande kan röra sg naturligt. Alltför många har fallit offer för sporten. :(

Visst kan man ha slideskor och rida hästen lugnt på ett bra sätt på rätt underlag, men handen på hjärtat, hur många gör det? :eek:

Hur många hästar får fortsätta att gå i stora hagar eller ridas i skogen? Istället för att vara den sunda ridstil som westernridningn i botten är, så blir det mer och mer sport och mindre horsemanship ju längre upp i eliten man kommer. (ingen anklagelse åt något håll, bara ett konstaterande). Och enligt mitt sätt att se på hästen så har jag hellre en glad och frisk häst på lagom tävlingsnivå, än att riskera hästens hälsa för några pokaler och den egna äran.

angående att slita på hästens höfter med andra skor:
ska man göra glidande stop så behövs en sko som inte hugger tag i underlaget. Men därmed inte sagt att den behöver vara en "hel skida", det räcker oftast med att den är slät på undersidan. Jag motsätter mig alltså de värre slideskornas invrkan på hästens fysik, för att inte tala om när man börjar bygga ut tårna för att få ännu längre skida. :mad:

Vanliga skor med inåtsvängd traktdel, och i värsta fall utstickande sömhuvuden ger ett onödigt stort motstånd vid stopp. Det blir i stället musklerna på framsidan av låret som får dra hela lasset när bakdelen (som ju väger ett par kilo) ändå måste glida. Dessa sitter direkt infärstade mot käskålen, vilken kan få förslitningar i sina raka band (under knäskålen) etc. Om jag inte missminner mig så har man sett mer problem i knälederna hos vanligt skodda hästar när man har jämfört skoning av reininghästar "over there". Vad som väl är viktigare att komma ihåg är att stopp ska tränas med tillförsikt, och där tror jag nog att vi är överrens. ;)

Bygga tår, verka ner trakter och snedsko hästen (för att den inte ska glida i sär) är en diskussion för sig. Jag anser att man kan korrigera vissa natuliga "defekter" för att få ett bättre rörelsemönster hos sin häst, och i störta möjliga mån underlätta för den i vad den ska prestera. Är det dock så att det sker på BEKOSTNAD av det naturliga rörelsemöstret (alltså bygga tår etc) så är det naturligtvis värre. Fast det verkar ärligt talat lite paradoxalt. Långa tår --> högre benlyft (äv bak). I reiningen vill man väl ha en markbunden gång? Fast det kanske inte har den effekten, är för dåligt insatt... :smirk:

Rätt tränat så ger inte westernridning fler skador eller förslitningar än andra hästsporter. Det handlar om ägarens ansvar att variera träningen och ge hästen en allsidig och stärkande träning. Den som bara harvar på volter i ridhus och ridbana har inte förstått hur viktigt det är att träna "hela" hästen på rätt sätt. VArierar man träningen så slipper man hältor som har sitt ursprung ur ensidig träning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 236
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka