Hur mycket skulle ni..

F

Falk

...upskatta att era islandshästar väger? Ni få också gärna skriva hur höga dem är, grova, lätta i typen, mycket musklade och liknande :)

Tack på förhand ;)

Vi har faktiskt vägt en del av hästarna i vårt stall. De här är de jag kommer ihåg:

Sto, liten och lätt i typen, normalhull, behöver bygga lite mer muskler: 320 kg
Sto, "normalgrov" i typen, ca 130 cm, något överhull: 400 kg
Valack, 138 cm, normalhull, "normalgrov", fint musklad: 380 kg

Valack normalbyggd ca 142 cm men i lite överhull, 420 kg.
Sto av grövre typ ca 139 cm i lagom hull men välmusklad, 400 kg.

Min förra häst var 137 cm, ganska kraftigt byggd och vägde på hösten i något överhull precis 400 kg. Nuuivarande pålle är liten, knappt 130 skulle jag tro, kraftigt byggd men i lagom hull och ännu inte helt musklad och honom uppskattar jag till 325, men det är bara en gissning. :)

Ridhästen, ca 139 hög borde väga omkring 400. Gammeln, tidigare vanvårdad och då i gravt underhull, ca 132 hög väger nog numer omkring 300 gissar jag på.

Skulle gärna vilja väga dem nån gång.

Sto 134, 370kg, normalhull kunde varit bättre musklad uppskattningen är ganska exakt då hon är vägd vid ett par tillfällen. Har då vägt 386 respektive 354.

Tack så mycket för era svar :)

Anledningen till att jag frågar är för att jag har mätt mina hästar med alla dess olika formler och de väger allt från 325kg till 550kg(!!!) tydligen.. Så jag ville bara jämföra lite så man kan få ett hum om vad de kan väga.. Vet ni någon formel som är tillförlitlig och som har blivit "testad" på flera hästar??

Jag har både räknat så här, och mätt med viktband som bl a Hööks säljer. Det stämmer ganska så bra.

Stoet, 133 cm, nätt och finbyggd 310 kg

Valacken, 138 cm, kraftig 380 kg

Sto 140 cm över havet, kraftigt byggd dam med lite väl stor mage just nu, väger ca 430 kg.
Magen beror mycket på snäll stallägare som fodrar i hagen, och inte förstår att tre ston (en travarkorsning, en D-ponny (arab) och min islänning inte måste äta lika mycket som tio fullt arbetande ardennrar... :crazy: :angel:

(Sadelmakaren uppskattade henne till 450 förra året, och tyckte jag skulle banta henne till 350. Men när hon kom från Island vägde hon enligt flygpappren 350 kg, och då var hon bara skinn och ben... :cry: :mad: :crazy:)

Snusmumrik :banana: :banana:

Min kraftigt byggda vallack som är 137 cm hög brukar väga runt 400 kg.

420-450 kg.
1,45 cm, smäcker men ändå kraftig och med ganska mycket muskler! :love:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
631
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka